SPLIT, Brodosplit je dobio 26,5 miliona evra vrijedan projekat izgradnje 21 čeličnih vrata koja će biti instalirana na morskom prolazu Malamocco, što bi Veneciju zaštitilo od poplava.
Brodosplit će, kako se navodi u saopštenju, isporučiti 21 čeličnu branu dimenzija 29 puta 24 metra, debljine 6 metara i težine 300 tona. Pojašnjava se kako će se isporučivati po tri brane odjednom i to morskim putem. Vrijeme isporuke je 30 do 60 dana.
Predsjednik Uprave Brodosplita Tomislav Debeljak je izjavio kako se ovim ugovorom Brodosplit „izuzetno ponosi“ jer je postignut na svjetskom tenderu u jakoj međunarodnoj konkurenciji brojnih brodograditelja i proizvođača čeličnih konstrukcija.
„Njime će ostati vječno upisan na listi kompanija koje su ušestvovale u jednom od najvećih građevinskih radova u istoriji Italije vrijednog više od 7 milijardi ecra i pridonijele spašavanju Venecije od velikih problema koje joj donosi plima“, rekao je Debeljak.
„Brane su konstruisane kao specijalni rezervoari napunjeni vazduhom, odnosno vodom. Brane će napunjene vodom ležati na dnu mora, a punjenjem vazduhom će se podizati prema površini mora i zatvarati ulaze u lagunu. Kada se ispumpa vazduh, ponovno će se napuniti vodom i leći na dno mora“, pojašnjeno je u Brodosplitu.
Planirano je da se uoči dolaska plime s otvorenog mora zatvore tri kanala koja vode u Venecijansku lagunu. Radi se o prolazima Lido, Malamocco i Chioggia, a projektom je predviđeno postavljanje ukupno 80 brana uz vijek trajanja od oko 50 godina.
Projekat je integrisani zaštitni sistem koji se sastoji od niza mobilnih brana koje su sposobne zatvoriti Venecijansku lagunu od Jadranskog mora kada plima pređe utvrđeni nivo (110 cm) pa sve do maksimalno tri metra. Tokom tih nekoliko sati laguna bi bila zatvorena i brodovi ne bi mogli slobodno ulaziti, navodi se u saopštenju Brodosplita.
More poplavljuje Veneciju oko 50 puta godišnje, uglavnom u jesenskim i zimskim mjesecima, najviše u novembru i decembru, a svake pete godine poplavi cijeli grad.
Projekat spašavanja potonuća Venecije, kako je navedeno, zove se MOSE (Mojsije), a sam naziv asocira na Stari Zavjet i priču o Mojsiju koji je razdvojio Crveno more.
Iskustvo i stručnost „škverskih“ brodograditelja, kako su istakli u Brodosplitu, bila je temeljna odrednica italijanskog arhitektonsko-građevinskog konzorcija „Venezia Nuova“ koji je na tenderu izabrao splitsko brodogradilište. Poslovni dnevnik