VAŠINGTON, Drugi po veličini proizvođač aviona na svijetu, američki “Boing”, koji je na neodređeno vrijeme odložio prvi let najnovijeg modela 787 “drimlajner” da bi ojačao sekciju krila, izgubio je ove godine 73 porudžbine, pošto je australijski “Kvantas” prošle sedmice odustao od panirane kupovine 15 novih letilica.
U posljednjoj sedmici, broj porudžbina za nabavku komercijalnih aviona je smanjen za 17, a dobijeno je devet novih, tako da je ukupan broj porudžbina dostigao 850, u vrijednosti 151,1 milijardu dolara, prenjela je podatke “Boinga” agencija Blumberg.
“Boing” je u drugom tromjesečju ove godine isporučio 125 aviona, jedan manje nego u istom lanjskom periodu, ali su porudžbine presušile zbog globalne privredne recesije i manjeg obima putničkog i teretnog avioprevoza.
“Boing” planira da ove godine isporuči između 480 do 485 letelica, otpilike koliko i njegov glavni rival, evropski “Erbas”.
Od aprila do juna kupcima je predato 99 “boinga 737” sa dva reda sjedišta, koga avioprevoznici najčešće uključuju u svoju flotu, kao i 21 širokotrupni avion “boing 777”, saopštila je kompanija sa sjedištem u Čikagu.
Avioprevoznici širom svijeta su ove godine odložili ili potpuno odustali od novih porudžbina zbog toga što je recesija smanjila potražnju i drastično smanjila zaradu. “Boing” je tako u drugom tromjesečju dobio 57 porudžbina, u odnosu na 187 u istom lanjskom periodu.
U porudžbine u drugom tromjesečju uključeni su i poslovi sklopljeni tokom Pariskog sajma aviona, koji je tradicionalno donosio ugovore vrijedne milijarde dolara. Tokom ovogodišnjem smotre u Parizu, međutim, “Boing” je prodao svega tri aviona 737.
Američki gigantski proizvođač aviona ipak ima “na zalihama” porudžbine za 3.469 aviona, što je dovoljno za sedam godina rada, zahvaljujući rekordnom broju kupaca u periodu do 2007. godine, odnosno prije početka krize.
Akcije “Boinga” pale su 60 procenata od oktobra 2007, kada je probni let “drimjalnera” prvi put odložen. U međuvremenu je bilo još četiri odlaganja. Posljednje je objavljeno 23. juna “na neodređeno vrijeme”, zbog uočnih problema na krilima aviona, odnosno potrebe da se ojača veza između krila i trupa aviona.
Prvi let modela 787, koji je izrađen od lakih kompozitnih materijala, trebalo je da se obavi 30. juna, a prva isporuka u prvom tromjesečju 2010. godine.