BEOGRAD, Beograđani za komunalne račune duguju čak 18 milijardi dinara. Najveći dio nagomilanih obaveza pravi mali procenat sugrađana, a najrevnosniji u plaćanju, prema svim statističkim podacima, jesu penzioneri i najsiromašniji žitelji prestonice.
Samo za neplaćene račune za struju Beograd je “u minusu” 14 milijardi dinara. Međutim, veći dio duga, odnosno osam milijardi dinara, ide na teret preduzeća. Svako drugo domaćinstvo redovno izmiruje svoje obaveze, a dug od šest milijardi dinara, prema podacima EDB, napravio je mali procenat potrošača.
– Tri milijarde dinara duguje 12.000 domaćinstava u Beogradu – kaže Sandra Alagić, portparol EDB. – Ovi dužnici, po našim saznanjima, nisu ugroženi socijalni slučajevi.
JKP “Infostan” mjesečno štampa i distribuira uplatnice objedinjene naplate na blizu 630.000 adresa na teritoriji Beograda.
– Od tog broja, njih 85 procenata su redovne platiše, koje svakog mjeseca u roku dospjeća plaćaju za utrošene komunalne usluge i proizvode – rekla je Milica Paunović, predstavnik za medije “Infostana”. – Među najredovnije platiše spadaju penzioneri i socijalno ugrožene kategorije građana. Više od polovine redovnih svakog mjeseca koristi pet procenata popusta pri plaćanju komunalnih usluga i na taj način godišnje uštedi jedan čitav račun.
Blizu 10 procenata sugrađana ne izmiruje svoje obaveze prema “Infostanu”. Pojedini od njih za komunalije ne odvajaju ni dinar već godinama, a drugi kasne s plaćanjem jednog ili nekoliko računa. Neznatno povećanje procenta naplate uslijedilo je pošto su gradske vlasti ponudile sugrađanima da svoj dug riješe na više mjesečnih rata ili putem beskamatnog kredita.
Skoro svaki drugi Beograđanin ima telefonsku liniju, i račune plaćaju uglavnom na vrijeme. “Telekom” ima tehničke mogućnosti da one koji ne plaćaju duže od dva mjeseca sankcioniše – isključenjem sa linije. Zato je naplativost mjesečnih računa za razgovore u fiksnoj mreži “Telekoma Srbija” 98 odsto.
– Veoma je mali broj sugrađana koji ne plaćaju telefonske račune – navode iz sektora za pi-ar “Telekoma”. – Privremena isključenja telefonskih priključaka, kada korisnik ne plati račun u roku od 30 do 35 dana nakon isteka roka za plaćanje računa, dešavaju se. Tako se dogodilo da je 22. decembra isključeno čak 130.189 pretplatnika, od kojih je četvrtina u Beogradu. Praksa je pokazala da se u najvećem broju slučajeva, kada je privremeno isključena linija, odmah izmire dugovanja, vjerovatno iz straha da će izgubiti broj.
Mjesečni popusti
Redovne platiše mogu da računaju da će dobiti pet odsto popusta na izmirenje duga za mjesečno utrošenu električnu energiju. “Infostan”, pored redovnog popusta od pet odsto, pojedinim sugrađanima, socijalno ugroženim, šalje umanjene račune i do 50 procenata. Kako bi olakšao građanima izmirenje zaostalog duga, “Infostan” je ponudio svim dužnicima mogućnost potpisivanja sporazuma o izmirenju starog duga na rate. Novosti