SARAJEVO, Bosna i Hercegovina je ove godine prvi put zabilježila suficit u trgovinskoj razmjeni sa Slovenijom što znači da smo više izvozili, nego što smo uvezli iz te zemlje.
Za devet mjeseci ove godine, po podacima Agencije za statistiku BiH, bh. izvoz u Sloveniju je iznosio 716,78 miliona KM, dok je uvoz iznosio 687,5 miliona KM.
U odnosu na isti period prošle godine, došlo je do rasta izvoza i uvoza u većini odsjeka carinske tarife BiH.
Što se tiče bh. izvoza mogu se izdvojiti mašine i elektrotehnička oprema gdje je zabilježen rast od 29 miliona KM odnosno 31,2 odsto, zatim vozila i prijevozu pridružena oprema (rast od 26 miliona KM, odnosno 12 odsto), te proizvodi od drveta i drveni ugalj (rast od 19 miliona KM, odnosno 79,5 odsto).
Na strani uvoza se izdvajaju proizvodi hemijske industrije (rast od 22 miliona KM, odnosno 323,2 odsto), drvo, proizvodi od drveta i drveni ugalj (rast od 17 miliona KM, odnosno 33,1 odsto), te vozila i prijevozu pridružena oprema (rast od 16 miliona KM, odnosno 12,5 odsto).
BiH je sa Slovenijom ranije imala negativan trgovinski balans, odnosno deficit koji je 2005. godine iznosio čak 414,7 miliona KM. Taj deficit se vremenom smanjivao da bi 2008. godine bio 346 miliona KM, dok je prošle godine iznosio 24,2 miliona KM.
Neusmnjivo je, smatra ekonomski analitičar Borivoje Simić, da će povratkom Mercatora na bh. tržište početi rasti bh. uvoz iz Slovenije.
– Međutim, ne treba očekivati neko povećanje u značajnijem obimu jer je i dosad, s obzirom na istog vlasnika, hrvatski Agrokor, slovenska roba bila prisutna u trgovinama Konzuma. Međutim, Mercator će evidentno generirati povećani uvoz kroz svoju orijentaciju ka kupcima višeg cjenovnog razreda, koju sada pokazuje, i većoj ponudi artikala od one koju je imao Konzum, što može dovesti do povećanja uvoza, ali ne samo slovenske robe nego i robe iz drugih zemalja – prokomentirao je Simić za Fenu.
Ipak, po njegovim riječima, to ne mora značiti da će se suficit koji imamo u razmjeni sa Slovenijom ponovo okrenuti u deficit, jer i BiH ima robe kojima prodire na slovensko tržište.
– U prvih devet mjeseci ove godine izvezli samo u Sloveniju prehrambenih proizvoda u vrijednosti 15,4 miliona KM (uvezli smo za 37,7 miliona KM), a naše fime bilježe uspjehe na slovenskom tržištu, pa tako Vispak Visoko ima porast prodaje od preko 50 odsto u prvih nekoliko mjeseci ove godine – dodao je Simić. Darinka Mitrović/Fena