KRAGUJEVAC, Polovina proizvođača auto-komponenti iz centralne Srbije ne ispunjava uslove za ulazak u mrežu velikih dobavljača kompanijama poput Fijata.
Potencijali postoje, ali centralna Srbija trenutno nema kritičnu masu preduzeća za formiranje mreže dobavljača auto-giganata, kaže direktorka Regionalne agencije za ekonomski razvoj Šumadije i Pomoravlja Jasminka Luković-Jagličić.
Prema njenim riječima, studija pod nazivom „Razvoj mreže dobavljača malih i srednjih preduzeća za automobilsku industriju na teritoriji centralne Srbije”, kojom su obuhvaćena 52 preduzeća iz Šumadijskog, Pomoravskog, Raškog, Rasinskog i Moravičkog okruga, pokazala je da tek polovina firmi, i to samo djelimično, ispunjava uslove koje pred proizvođače auto-komponenti postavljaju svjetski proizvođači vozila.
“Imamo tradiciju, kvalitetnu jevtinu radnu snagu, odlično smo geostrateški pozicionirani, ali na teritoriji centralne Srbije samo mali broj preduzeća poseduje neophodne standarde kvaliteta, potrebne da se postane dobavljač nekog velikog proizvođača automobila. Sad je pravi trenutak da se krene u podizanje kvaliteta”, navela je Jagličićeva i poručila da dolazak „Fijata” u Kragujevac „otvara vrata za preokret”.
Osnivanje klastera proizvođača auto-delova podržali su i ambasador Kraljevine Holandije u Srbiji Ron van Dartel i predstavnik holandske agencije SPARK za ekonomsku pomoć malim i srednjim preduzećima u Kragujevcu i Srbiji Filip Foster. Ta organizacija i holandska vlada finansirali su izradu te studije.
“Iskreno se nadam da će dolazak „Fijata” probuditi mala i srednja preduzeća u Srbiji i doprinijeti razvoju čitavog automobilskog, pa i metalskog sektora u vašoj zemlji. „Fijat” treba da bude značajan impuls za razvoj Kragujevca i cijele zemlje, ne samo u industrijskom, već i u obrazovnom smislu”, izjavio je Foster.
Prema riječima direktorke Regionalne agencije za ekonomski razvoj Šumadije i Pomoravlja, klaster autokomponentaša centralne Srbije treba da bude formiran po ugledu na slične organizacije koje postoje u Nemačkoj, Slovačkoj, Mađarskoj i Sloveniji. Iskustva tamošnjih preduzeća za proizvodnju auto-dijelova, istakla je Jagličićeva, pokazala su da regionalno povezivanje firmi iz iste branše svakoj ponaosob donosi niz prednosti, od tehnološkog napretka, do većeg profita.
Prema riječima direktora RPK Kragujevac Dušana Puače, budući klaster srpskih proizvođača auto-delova trebalo bi prvi put da se predstavi javnosti na sajmu autokomponentaša u Kragujevcu, koji će biti organizovan od 19. do 21. maja ove godine.
B92