BEOGRAD, Novi automobili u Srbiji imaju sve manje kupaca.
Saloni i servisi zvrje prazni, a mnogi trgovci limuzinama ostaju bez posla, jer se zatvaraju auto-kuće. Još nema preciznih podataka, ali procjene pokazuju da je ovog januara prodaja čak upola manja nego prije 12 mjeseci, kada je samo 1.573 četvorotočkaša dobilo vlasnike.
Miloš Petrović, predsjednik Srpske asocijacije uvoznika automobila, kaže da tek pristižu podaci od uvoznika, ali da je već sada jasno da je situacija više nego dramatična.
– Januar je zbog mnogo neradnih dana uvijek „slabiji“ mjesec za nas, ali ovo se graniči sa katastrofom – kaže Petrović. – Mnogobrojni građani, bezrazložno računaju i da će na Sajmu automobila u martu cijene biti još niže, pa je i to jedan od razloga slabije posjete salonima.
Petrović napominje da je na primjer u januaru 2008. prije krize, prodato 3.794 automobila i da su sada uvoznici, koji su smanjili marže na minimum, sada sve oči uprli u državu.
– Tražimo da se isprave neke nelogičnosti, poput linearne eko-takse od 12.000 dinara po toni za sve, jer nije isto da li se neki auto reciklira 80 ili osam odsto – ističe Petrović. – Predlažemo još neke mjere, poput vraćanja sistema staro za novo, koji bi važio za sve brendove ne samo za „fijat“ iz Kragujevca i slično.
Veliki broj uvoznika i dilera, ovlašćenih servisera, koji je nekako uspjevao da se bori sa udarima krize, velikim padom prodaje, ovih dana još jednom „izvodi računicu“. Većina se nada da će martovski Salon automobila u Beogradu malo pospješiti prodaju, ali neki jednostavno „odlaze iz branše“. Takav slučaj je i sa dva velika prodajna salona i ovlašćena servisa „Mazde“ u Beogradu, koji su, u roku mjesec dana, jedan za drugim riješili da bukvalno stave katanac na vrata.
– Tačno je da su dva naša partnera riješila da napuste ovaj biznis, ali nema mjesta za zabrinutost. Uskoro, već početkom marta otvorićemo novi veliki salon i servisni centar u Beogradu – kaže Veljko Stojanović, generalni direktor „Mazde“ za Srbiju i Crnu Goru. – Prošle godine smo prodali 330 vozila u Srbiji, a ove godine poslije lansiranja nove „mazde 6“ očekujemo nešto veću prodaju.
Prošle godine, nove vlasnike dobilo 22.000 vozila. Procjene su da će broj prodatih automobila ove godine potonuti na 16.000.
– Iako podaci još nisu zvanično potvrđeni, prošle godine je prodato tek nešto više od 16.000 novih vozila a sva ostala, do „cifre“ od 22.000 su vozila sa lagera – kaže Petrović.
Lani je u Srbiji prvi put registrovano oko 120.000 automobila. To znači da je skoro 100.000 polovnjaka našlo put do kupca. Očekuje se da će uskoro država pooštriti kriterijume za uvoz, pa će tako umjesto motora sa „evro 3“ standardom moći da se uvoze samo oni sa „evro 4“. To pokazuje da je vrijeme jeftinih polovnih vozila za nama.
“Fijat“ iz “naše fabrike“
Fabrika automobila u Kragujevcu, „Fijat automobili Srbija“ (FAS) odlukom većine radnika promijenila je ime. Sada se kragujevački gigant zove „Naša fabrika“ a u užem izboru su bila i imena „Desanka Maksimović“, „Konstatin Veliki“ i „Prvoslav Raković“ (prvi direktor Zastave“). Novosti