BANJALUKA, Kineska korporacija “Sinohidro” dostaviće do kraja jula studiju izvodljivosti i idejno rješenje za izgradnju dionice budućeg autoputa Banjaluka – Split.
Izgradnja dionice od Banjaluke do granice sa FBiH predstavlja nastavak ideje o mreži autoputeva u RS, što potvrđuju i posljednje aktivnosti oko ovog projekta.
Naime, kineska delegacija boravila je u utorak u Banjaluci i na tom sastanku sa predstavnicima resornog ministarstva i JP “Autoputevi RS”, na kojem je usaglašeno da ova dokumentacija stigne već idućeg mjeseca.
Prema dosadašnjim planovima, trasa dionice budućeg autoputa trebalo bi da ide od mjesta Glamočani, kod Banjaluke, preko Kola i platoa Manjače, te dalje zapadno od Mrkonjić Grada do mjesta Baraći i dalje prema granici sa FBiH. Tako je i predviđeno Prostornim planom RS, uz varijantu da se dionica ovog autoputa od mjesta Baraći, kod Mrkonjić Grada, usmjeri ili prema Glamoču ili prema Kupresu. Dalje, ovaj autoput bi išao kroz FBiH, koja bi bila nadležna za određivanje trase i izgradnju te dionice, a zatim i kroz Hrvatsku do Splita, koja će takođe odlučivati o svom dijelu.
Inače, mnogi su mišljenja da će to biti izuzetan građevinski izazov, jer je dosta kompleksan projekat, prije svega zbog veoma zahtjevnog terena preko kojeg je predviđena njegova izgradnja. Sama trasa bi u dužini od oko 100 kilometara prolazila kroz RS, a zatim oko 30 km kroz FBiH, te ostalo kroz Hrvatsku.
Dušan Topić, direktor JP “Autoputevi RS”, rekao je da je ova trasa ucrtana u Prostornom planu RS, ali da bi se eventualnim daljim dogovorima vršile i određene korekcije na samoj trasi. Prema njegovim riječima, ta trasa, koja je ucrtana u Prostornom planu, ostala je kao osnova za razgovore, ali od prijedloga kineske korporacije i njihovog zajedničkog rada na drugim studijama zavisi da li će se i kako ići u optimizaciju te trase.
Naime, nakon sastanka sa kineskom delegacijom, koju je predstavljao Vu Veitao, istaknuto je da će nakon dostavljanja studije izvodljivosti i idejnog rješenja biti stvoreni uslovi za pregovore sa kineskim bankama koje su izrazile zainteresovanost da finansiraju ovaj projekat. Koliko će da košta ovaj projekat, zasad nema informacija.
Inače, mnogi su mišljenja da ovaj projekat ima perspektivu, pa se tako spominju varijante da je hrvatska centralna Dalmacija zainteresovana za to da se njihove luke povežu sa zemljama centralne Evrope, a upravo bi ovaj autoput mogao biti korišten i kao alternativa autoputu Zagreb – Split, jer je vrlo opterećen tokom turističke sezone. Sa druge strane, ekonomski analitičari navode važnost ovakvih infrastrukturnih projekata za svaku državu, ali napominju da je tu najvažnije pitanje finansiranja i ekonomske održivosti takvih puteva. Tako, Saša Grabovac, izvršni direktor Udruženja ekonomista RS SWOT, smatra da gradnja autoputeva privlači investitore i povećava našu konkurentnost, ali da treba obratiti pažnju na situaciju u Hrvatskoj, gdje su neke dionice autoputeva neisplative.
Projekti
RS je u posljednjih nekoliko godina započela realizaciju ideje o mreži autoputeva, pa je tako do sada završena izgradnja autoputa od Banjaluke do Gradiške u dužini od 32 kilometra, a u čitav taj projekat je uloženo oko 320 miliona KM. Na autoputu se nalazi 10 nadvožnjaka, pet mostova, te po dva odmarališta, petlje, podvožnjaka i tunela, te jedan od najsavremenijih objekata Mahovljanska petlja. Pored toga, započeta je i izgradnja autoputa Banjaluka – Doboj, i to dionice od Doboja do Prnjavora, u dužini od 36 kilometara, u šta će biti uloženo oko 180 miliona evra. Na ukupnoj dionici planirana su 64 objekta, uglavnom nadvožnjaci, podvožnjaci, dva duža mosta i jedan tunel u dužini 180 metara. Nezavisne novine