BANJALUKA, U posljednjih sedam dana avion Vazduhoplovnog servisa RS “cesna” često je letio u južne krajeve.
Prema podacima sa sajta flightradar24.com, koji evidentira letove, „cesna“ je dva puta letjela do grčkog ostrva Krf, a čak pet puta do crnogorskog Tivta.
Posljednji put je avion u vlasništvu Republike Srpske u Banjaluku sa Krfa sletio 14. juna u 18 časova i 32 minuta. Isto se desilo i 11. juna. Takođe, u periodu od 8. juna “cesna“ registarske oznake E7-SMS sletjela je na aerodrome u Ljubljani, Beogradu i Salcburgu.
“Avion na Krf leti više puta godišnje, najčešće u ljetnjem periodu. Operator je Vazduhoplovni servis RS, kojim sada upravlja predsjednik Republike”, tvrdi izvor “Euro Blica“.
Naime, Vazduhoplovni servis osnovan je uredbom Vlade RS kao zajednička stručna služba za obavljanje usluga prevoza na obavljanju službenih poslova predsjednika RS, Narodne skupštine i Vlade RS. Servis može obavljati poslove i za druge korisnike po odobrenju predsjednika RS.
Budući da u posljednjih sedam dana nisu zvanično najavljivane inostrane posjete najviših zvaničnika RS, ostaju najmanje dvije mogućnosti – avionom su letjeli neslužbeno ili su, po posebnom odobrenju, prevožena treća lica.
Prema nezvaničnim informacijama, “cesnom” je na odmor na Krf letio upravo predsjednik RS. U prilog ovoj informaciji ide i činjenica da Dodik u tom periodu nije bio prisutan u političkom životu Srpske, dok je dan nakon slijetanja aviona s Krfa u Banjaluku nastavio redovne predsjedničke i stranačke aktivnosti.
Na pitanje da li je u posljednje vrijeme letio za Krf i Ljubljanu i zbog čega, Dodik je rekao da je bio “na različitim mjestima”.
“Ništa nema tajno u tome. Avion RS služi za prevoz funkcionera RS i u tom pogledu apsolutno je dostupan kroz službe i aktivnosti. Naravno da putujem avionom. O mojim putevima imam obavezu da informišem određene organe, ali nemam obavezu da drugima govorim gdje sam bio i šta sam radio. U skladu sa zakonom koristi se avion i druga sredstva prevoza funkcionera” – rekao je Dodik.
S druge strane, Vlada RS i direktor Vazduhoplovnog servisa RS Sreten Ilić, u vezi sa ovom temom, upućivali su nas jedni na druge.
Ilić tvrdi da ne zna ko su bili putnici koje je prevozio. Kaže da mu nije posao da “prati putnike” te da nije komercijalni prevoznik. Na pitanje novinara “Euroblica” da li je avion letio za potrebe institucija RS, počeo je da psuje i govori da mu se obrate isključivo faksom, čiji broj nije dao.
“Imate broj publikovan, predstavite se, upišite vaš fiksni telefon. Nećemo mejlom, ja sam stariji. Portal nemamo, zovite u Vladu, pitajte za Vazduhoplovni servis. Molim vas, uradite to lijepo, bez tih vaših novinarskih za……nja. Nema problema, svi smo mi fini. Znamo mi to dobro ko je fin, ko šta radi. Samo ti tako pošalji pitanja, pa kada budem imao vremena možemo pričati”, rekao je Ilić.
Međutim, Vazduhoplovni servis u bazi podataka Pošta Srpske i M:tela nema registrovan broj faksa, već samo nekoliko brojeva fiksnog telefona u Mahovljanima, na koje se niko nije javljao kada smo ih pozvali.
Istovremeno, na pitanje da li je iko od članova Vlade koristio usluge Vazduhoplovnog servisa, iz Vlade RS bez odgovor. Umjesto toga, opet su uputili na Ilića.
Inače, za avion “cesna 525” iz budžeta RS plaćeno je 4.870.000 američkih dolara, a javnosti je, uz hvalospjeve, predstavljen u aprilu 2008. godine. Tada je rečeno da avion ima dva pilotska i šest putničkih mjesta i da je jedan od najsavremenijih modela za VIP letove. “Cesna” je nabavljena iz fabrike u Kanzasu, u SAD.
Budžet Vazduhoplovnog servisa RS za ovu godinu je 1.043.200 KM, a Glavna služba za reviziju javnog sektora Srpske je poslednji put kontrolisala njegov rad za 2014. godinu.
Tada je utvrđeno da je direktor bio jedina zaposlena osoba i istovremeno je bio pilot i kapetan posade. Za domaće i međunarodne letove, za pilote i kopilote, angažovao je stručnjake po ugovoru o djelu.
Direktor je tada imao osnovnu godišnju platu 50.074 KM, ili 4.172 KM mjesečno. Euro Blic