BEOGRAD, Cijene automobila neće ići niže od onih koje su bile na nedavno završenom sajmu, a mnogi prodavci tvrde da će čak morati da ih povećaju.
“Što se tiče cena, dotakli smo dno. Nema više prostora da cene idu dole i sada će se vraćati, međutim, naš stav je da se neće vratiti na nivo na kom su bile pre krize. One će rasti, ali ne u značajnoj meri”, kaže Vojislav Lekić, direktor marketinga Vitro grupe, zastupnika Sitroena za Srbiju.
Direktor marketinga Tojota Srbija Marko Kruška tvrdi da je zarada po automobilu na minimumu. On podsjeća da uvoznici više nemaju problema sa velikim lagerom jer se tržište nakon zastoja u 2009. pokrenulo i raste prodaja.
“Sajamska ponuda bila je vezana za vozila sa lagera, a nova koja se poručuju iz proizvodnje imaće standardnu cenu“, kaže sagovornik. Direktor marketinga kompanije Honda Srbija Aleksandra Nikolić ističe da nije realno da se cijene više spuštaju.
“Dalje od ovoga ne može i to je ono što smo svi konstatovali, a čak je neminovno da se možda malo i podignu, ali to je već pitanje nastupa svakog uvoznika”, smatra Nikolić.
Da bi cijene mogle da rastu smatra i Igor Mitrović, marketing menadžer u kompaniji Reno-Nisan, koja prodaje i Dačije.
“Na ovom sajmu je postignut apsolutni rekord u snižavanju cena i zaista mi zvuči neverovatno da bi mogle da idu i niže od ovoga. Nikakvu ekonomsku opravdanost ne bi imalo poslovanje pod ovim uslovima na duži rok. Mislim da će sa oporavkom tržišta i cene polako da se vraćaju na neki nivo koji obezbeđuje normalno poslovanje”, kaže Mitrović.
Marketing menadžer Porše SCG, koja prodaje automobile Folksvagena, Andrijana Đikanović, kaže da su za ovogodišnji sajam svi uvoznici napravili posebne dogovore sa fabrikama i cijene su bile više nego niske.
“Kupcima su, naravno, tek sad nešto realnije. Mislim da se nikada cene neće vratiti onom brzinom kojom su spuštane, ali će ovoga puta samo tržište diktirati pozicioniranje cena, niko drugi”, smatra Đikanović.
Sajamski popusti kod većine uvoznika važe tokom cijelog marta, ali procjene su pojedinih uvoznika da će niske cijene biti zadržane i poslije tog perioda. Direktor prodaje Fijata Zorica Dimitrijević ističe da se cjenovnici verovatno neće menjati sa prolaskom krize. Sličnog mišljenja je i Ivan Rašković, direktor prodaje u Auto Čačku, zastupniku Škode.
“U ovom trenutku postigli smo maksimum sniženja u odnosu na period od prošle i pretprošle godine, ali postoji mogućnost da se ove cene zadrže dosta dugo “, smatra naš sagovornik.
Brend menadžer BMW-a Nemanja Lazić ocjenjuje da će cijene će još neko vrijeme biti na sadašnjem nivou, ali da će neminovno morati da budu mjenjane i kako nove tehnologije budu implementirane u vozila.
Nemanja Živojinović iz Verano motorsa, zastupnika Pežoa, naglašava da su automobili sada veoma povoljni, povoljniji nego prethodne godine. „Nema mnogo prostora da se cene smanjuju tako da ćemo u narednom periodu ostati na istom nivou“, zaključuje Živojinović. Danas