TOKIO/PARIZ/DETROIT, Japanska “Honda” je, treći put u pet mjeseci, juče smanjila prognozu rasta profita za dvije trećine zbog globalne krize prodaje kola i ogromnih gubitaka nastalih padom dolara na najniži nivo u posljednjih 13 godina u odnosu na jen.
Drugi japanski proizvođač kola revidirao je izglede o rastu profita u fiskalnoj 2008. godini do sledećeg marta, najavljujući da će zarada dostići 185 milijardi jena, 61,9 dosto manje od ranijih procjena, a najverovatnije će u drugoj polovini fiskalne godine operativni gubitak biti oko 190 milijardi jena (jedan dolar =88.99 jena).
Slične prognoze dolaze i iz drugih japanskih auto-kuća, kao što su “Tojota” i “Nisan”, dok su proizvođači kola u čitavom svijetu pod ogromnim pritiskom da smanje troskove i uštede keš novac, kako bi zaustavili pravu oluju, budući da oštriji krediti i oslabljena kupovna moć ugrožavaju potražnju.
U SAD, “Dženeral motors” i “Krajsler” očekuju povoljan glas iz američke vlade o milijardama dolara hitnih kredita koji su im potrebni da bi izbjegli skori kolaps.
Rejting agencija “Standard i purs” revidirala je procjenu “Tojotinog” dugoročnog duga na “negativan” sa “stabilan”, naglašavajući da najveći proizvođač kola na svijetu “nije imun na usporavanje globalnog auto-tržišta”.
Iznenadne promjene u globalnoj auto-industriji od sredine septembra, izazvane finansijskom krizom, prinudile su sve proizvođače kola u svijetu da donose nove planove za jedan kraći period, kazao je izvršni direktor “Honde” Takeo Fukui.
“Situacija se pogoršava iz dana u dan i nema izgleda za oporavak,” tvrdi Takeo.
“Nisan” je objavio dalje kresanje proizvodnje za 78.000 kola u Japanu, čime se ukupno smanjenje u ovoj poslovnoj godini penje na oko 225.000 vozila, ili šest procenata niže od prvobitnih očekivanja da će se montirati ukupno 3,85 miliona jedinica.
“Honda” sada očekuje godišnju prodaju kola od 3,65 miliona, u odnosu na ranija predviđanja od oko četiri miliona, dok “Tojota” računa na smanjivanje cilja prodaje za najmanje milion automobila.