BANJALUKA, Većina banaka u RS je proteklih nekoliko dana uputila obavještenja kreditnim dužnicima i štedišama u kojima ih poziva na potpisivanje aneksa ugovora u svrhu usklađivanja sa lani usvojenim izmjenama Zakona o bankama.
Iako je riječ o izmjeni ugovora koja bi, po slovu zakona, trebalo da poveća zaštitu korisnika finansijskih usluga, mnogi klijenti nisu s tim upoznati, pa zbog prethodnih loših iskustava iskazuju svoje podozrenje.
Banjalučanin Goran L. kaže da ga je banka u kojoj ima kredit pozvala da zajedno sa žirantima dođe u poslovnicu radi potpisivanja aneksa kreditnog ugovora, s obrazloženjem potrebe usklađivanja ugovora s obavezama predviđenim Zakonom o bankama.
U dopisu navode da će se aneksom ugovora “definisati da promjenjiva neodrediva kamatna stopa ili promjenjivi neodredivi element kamatne stope ne može biti veći od njihove inicijalne visine”. Banka, takođe, navodi da će se “određivanje visine kamatne stope, nakon zaključenja aneksa, vršiti samo na osnovu elemenata koji su zajednički određeni od svih ugovornih strana i na način utvrđen u ugovoru o kreditu”.
“Lično nisam upoznat s izmjenama zakona niti mi je jasno šta banka zapravo hoće od mene. Znajući kako su banke ranije podizale kamate na kredite bez pravnog uporišta, bojim se da u neznanju, svojim potpisom, pristanem na nešto što je na moju štetu”, kaže Goran L., koji čak traži savjet pravnika da vidi šta da čini.
Dok neke banke u dopisu ne navode šta će uraditi ukoliko klijent iz bilo kojeg razloga ne potpiše aneks ugovora, druge navode da će u tom slučaju smatrati da klijent pristaje na definisanje visine i tipa kamatne stope i drugih odredaba koje su banke dužne da primijene u skladu s novim zakonom.
U Agenciji za bankarstvo RS su, na upit o bankarskim obavijestima, naveli da bi bilo dobro da se korisnici finansijskih usluga prije potpisivanja aneksa ugovora upoznaju s odredbama izmijenjenog Zakona o bankama.
“Određenim ugovorima bile su predviđene, na primjer, promjenljive nominalne kamatne stope u određenom procentu, a naknadne promjene takve stope u toku važenja ugovora su vršene internim aktima davaoca usluge (banke). Dakle, nisu bili ugovarani elementi na osnovu čijih promjena se vrše i promjene kamatne stope na način da i korisnik uvijek može da odredi obim ili iznos svojih obaveza”, ističu u Agenciji.
Sada je, međutim, obaveza banke da utvrdi ove elemente, koji više ne mogu zavisiti od isključivo njene volje, dok novčane obaveze moraju biti vremenski odredive, odnosno da se tačno ugovore periodi ili datumi u kojima će se mijenjati promjenljivi elementi. Bez obzira na izmjene ova promjenljiva kamatna stopa, ukazuje regulator bankarskog sistema, ne smije biti veća od procenta koji je ugovoren pri zaključenju ugovora.
“Riječ je o ispunjavanju zakonskih obaveza davalaca usluga (banaka) u cilju usklađivanja sa novodonesenim rješenjima iz oblasti zaštite korisnika finansijskih usluga i da jasnije i pravilnije definisanje posebnih pravnih poslova može samo koristiti interesima učesnika posla”, navode u Agenciji za bankarstvo RS.
Radovan Bajić, direktor banjalučke NLB Razvojne banke, kaže da ta banka nije slala pozive na potpisivanje aneksa ugovora, ocjenjujući to maltretiranjem klijenata, koje će, uz to, zahtijevati bespotrebni vanredni angažman velikog broja bankarskih službenika.
“Korisnici kredita su po pravilu zaposleni i sada bi oni, po toj zamisli, trebalo da napuštaju firmu u radno vrijeme da bi potpisali aneks ugovora sa bankom, kao da ih poziva neki sud. Ako banka, po novom zakonu, više nema pravo da mijenja kamatu koja nije bila odrediva, neka je ubuduće ne mijenja i to je to. Nema potrebe da maltretira ljude da dolaze u banku”, ističe Bajić.
NLB Razvojna banka, prema njegovim riječima, ima svega nekoliko stotina klijenata s kojima su davno ugovarali kredite s kamatom čija je promjena bila definisana “poslovnom politikom banke”, a što se, po novom zakonu, smatra neodredivom klauzulom koja više nije dozvoljena.
“Naša banka će stoga donijeti odluku da neće biti promjene kamate na takve ugovore i o tome obavijestiti klijente koji se sigurno neće buniti, jer im nove okolnosti samo idu na ruku. Smatram to sasvim dovoljnim, jer banka nije upravna, već privredna organizacija”, ističe Bajić. Nezavisne novine
2 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
pravo i (naša) ekonomija = pas i mačka 🙂
“Sada je, međutim, obaveza banke da utvrdi ove elemente, koji više ne mogu zavisiti od isključivo njene NJENE VOLJE, dok novčane obaveze moraju biti vremenski odredive, odnosno da se tačno ugovore periodi ili datumi u kojima će se mijenjati promjenljivi elementi.”
Pa zar ovim Agencija ne priznaje da su banke radile kako su htjele – po svojoj volji. Ljudi, ovo je luda kuća.