NJUJORK, Godinu i po dana nakon što je izbio skandal u vezi lažiranja na testovima emisije štetnih gasova Volkswagen vodi brojne pravne bitke, pri čemu je taj njemački proizvođač vozila u SAD-u pristao platiti milijarde dolara kazni i odšteta, dok u Evropi ne planira platiti praktično ništa.
U tih godinu i po dana kompanija je pristala platiti značajnu odštetu ljudima u SAD-u koji su kupili automobile sa softverom koji je prikazivao lažne vrijednosti izduvnih gasova.
Volkswagen još ni na koji način nije obeštetio kupce u Evropi, iako su na tom području prodani milioni automobila takođe opremljenih sa sličnim softverom, Niti ima ikakve namjere i planove da to učini.
Međutim, Evropska komisija je poduzela napore da prisili kompaniju da se predomisli po tom pitanju.
Skandal je po prvi put postao javan u SAD-u u septembru 2015. godine. Pokazalo se da je otprilike 600 hiljada dizelskih vozila bilo opremljeno “varljivim uređajima”, softverom koji je mogao prepoznati kada se automobil testira, i uključiti sustav kontrole emisije.
Oni su mogli biti ponovo isključeni kada bi se automobil našao na cesti. To bi poboljšalo njegove performanse, ali i dramatično povećalo proizvodni nivo štetnog dioksidovog oksida.
Softver su razvili Volkswagenovi inženjeri zato jer su shvatili da njihovi automobili nisu sposobni proći i stroge američke testove emisija izduvnih gasova, a istovremeno nuditi i visoki nivo performansi vozila.
Skandal nije bio ograničen samo na SAD. Uskoro je postalo očigledno da su automobili prodani širom svijeta takođe bili opremljeni sa spornim softverom, uključujući oko osam miliona vozila u Evropi.
Vijesti o tome što je Volkswagen činio ubrzo su izazvale ljute reakcije kupaca tih automobila, od kojih su mnogi zahtijevali odštetu.
U SAD-u, kupci su dobili što su željeli. Pod uslovima nagodbe s američkim vlastima ‘teške’ 10 milijardi dolara, Volkswagen je pristao otkupiti ili popraviti sva sporna vozila, a njihovim vlasnicima osigurati gotovinsku odštetu od najmanje pet hiljada dolara.
U Evropi, situacija je poprilično drugačija. Iako je Volkswagen u procesu povlačenja spornih vozila i njihove modifikacije, kompanija odbija osigurati bilo kakvu naknadu za kupce.
Postoji dobar razlog zašto je Volkswagen isplatio odštete u SAD-u. Jednostavno, nije imao izbora jer je ono što je radio bilo sasvim jasno protivzakonito.
Kompanija je priznala da je namjerno zaobišla pravila testiranja izduvnih gasova te u skladu s tim dizajnirala sporni uređaj. Takođe, lagala je regulatorima o svojim aktivnostima.
Američke vlasti nemaju mnogo razumijevanja za takve slučajeve. Kao rezultat, Volkswagen je suočen s ukupnom kaznom od 21 milijarde dolara. To uključuje iznose za nagodbe u građanskim i kaznenim istragama, kao i troškove otkupa i kompenzacija. Da se Volkswagen odlučio boriti protiv optužbi umjesto pristati na nagodbu, kazne su mogle biti i veće.
Takođe, priznao je krivicu za krivično djelo urote zbog počinjenja prevare i ometanja pravde.
U SAD-u protivzakonito, u Evropi ne
U evropskim zemljama je, međutim, situacija složenija jer Volkswagen zapravo negira da je učinio išta protivzakonito.
Iz kompanije kažu, primjer, u Britaniji da “ne prihvaćaju da je sporni uređaj, koji je zabranjen po zakonima Velike Britanije, bio ugrađen u ijedno od (pogođenih) britanskih vozila”.
Takođe, insistiraju kako ovim nije prouzrokovan bilo kakav gubitak performansi motora ili bilo kakvo povećanje tekućih troškova. Kažu kako nisu promijenjene ni brojke u pogledu potrošnje goriva, emisije ugljenikovog dioksida ili porezni status vozila.
Prema navedenim argumentima, smatraju iz Volkswagena, kompenzacija odnosno odšteta nije potrebna. Slične argumente kompanija koristi i u drugim evropskim zemljama.
Pojednostavljeno, Volkswagen ne smatra kako su u Evropi ‘varljivi uređaji’ zaista bili varljivi uređaji – u najstrožem pravnom smislu.
Tvrde kako softver nije bio potreban kako bi se zadovoljili testovi emisija izduvnih gasova u Evropi jer su oni blaži nego u SAD-u.
Ipak, službeni Brisel poduzima napore kako bi prisilio Volkswagen da plati odštetu. Evropska komisija je prošle sedmice organizirala sastanak 22 predstavnika vlasti na području zaštite prava potrošača iz zemalja širom Starog kontinenta.
Dogovara se poduzimanje zajedničke akcije protiv kompanije. To bi moglo uključivati koordinirano izricanje kazni Volkswagenu od strane pojedinih vlasti zbog navodnog kršenja prava potrošača, kao i poduzimanje zajedničkog ‘upravnog akta’, koji bi mogao koristiti za potporu parnicama protiv kompanije pred nacionalnim sudovima.
Kako navode pojedinci iz Komisije, glavni cilj je izvršiti pritisak na proizvođača automobila, u nadi da će dobrovoljno osigurati naknadu. Poslovni.hr