VAŠINGTON – Najveće američke medijske kompanije zajedno su ove godine izgubile tržišnu vrijednost od skoro 400 milijardi dolara, jer su strah od recesije, prorijeđeno reklamiranje i trendovi publike nakon pandemije izazvali „savršenu oluju“ za Netflix i ostale kompanije.
Vrijednost akcija velikih američkih medija pala je u prosjeku za 35 odsto od početka godine, dok je berzanski indeks S&P 500 oslabio za 13 procenata, prenosi Financial Times. To je rezultiralo ukupnim gubicima tržišne kapitalizacije od 380 milijardi dolara.
Uprkos djelimičnom oporavku u proteklih nekoliko nedelja, cijene akcija najvećih medijskih grupa, Disney, Netflix, Comcast, Spotify, Roku, Fox, Paramount, Warner Bros Discovery, The New York Times i News Corp u prosjeku su prepolovljene u odnosu na istorijske maksimime postignute tokom vrhunca pandemije korona virusa.
Rukovodioci pomenutih kuća i analitičari ocijenili su da je pucanje balona u medijskim akcijama rezultat više istovremenih faktora. Kako su SAD i druge zemlje ukidale restriktivne pandemijske mere, ljudi su provodili više vremena izvan kuće, a manje su gledali u ekrane.
Strah za sudbinu cijele industrije pokrenuli su slabi rezultati Netflixa koji je izvestio o zastoju rasta. Netflix je izgubio gotovo milion pretplatnika u drugom kvartalu tekuće godine, preneo je BBC. Gigant streaming industrije zabeležio je pad broja pretplatnika u dva kvartala zaredom.
Ovi problemi poklopili su se sa širim strahovima od recesije u SAD i drugim zemljama, jer centralne banke podižu kamatne stope kako bi obuzdale rastuću inflaciju. Istovremeno, građani se bore sa padom kućnog budžeta. Oglašavanje je takođe u padu, jer je to prva stavka koje se odriču kompanije u krizi.
Kompanije koje se u sticanju prihoda najviše oslanjaju na streaming i oglašavanje najteže su pogođene krizom. Tako su akcije kompanije Roku, koja je stekla ime prodajom uređaja za streaming, ali i oglašavanjem, pale za 65 odsto ove godine, a ukupno za 83 odsto u odnosu na rekordnu vrijednost prije godinu dana.
Rukovodstvo kompanije Roku saopštilo je da su oglašivači zabrinuti zbog moguće recesije i zato smanjuju potrošnju. Analitičari konsultantske kuće za medije MoffettNathanson ocijenili su da je u toku „prva recesija digitalnog oglašavanja“.
Netflix je takođe zabilježio drastičan pad vrijednosti akcija. One su oslabile za 62 odsto u tekućoj godini, odnosno 67 odsto u odnosu na novembar prošle godine. Spotify, još jedan od pionira streaming industrije koji većinu novca zarađuje od pretplata, oslabio je za 49 odsto u ovoj godini. Biznis.rs