NJUJORK, Najveća američka internet prodavnica Amazon planira da preuzme posao od svojih kooperatera, posrednika i konkurenata.
Cilj je zaokružinje poslovne cjeline – od fabrike do krajnjeg kupca.
Iako Amazon krije svoje planove, izveštaj iz 2013. u koji je Bloomberg imao uvid, stariji menadžment tim je predložio agresivnu internacionalnu ekspanziju usluga, koje podrazumijevaju skladištenje, pakovanje i dostavu za nezavisne trgovce koji robu prodaju na Amazonovom sajtu.
Izvještaj predlaže internacionalnu mrežu dostave koja kontroliše protok robe od fabrika u Kini i Indiji do pragova potrošača u Atlanti, Njujorku ili Londonu.
‘Zmajev brod’ je zaplovio
Prema informacijama insajdera upoznatog sa inicijativom, projekat pod nazivom ‘Zmajev brod’ je u toku.
Na pitanje o planovima o prekookeanskom biznisu, direktor finansija Brian Olsavsky je prethodnog mjeseca kazao da kompanija samo namjerava da pomogne partnerima koji vrše isporuku, a ne da ih zamijeni, i to tokom kritičnih perioda, kao što je Nova Godina.
Ambiciozna strategija o kojoj sada samo možemo da spekulišemo, obećava transformaciju FedEx-a i UPS-a u Amazonove rivale, ali i suočavanje sa kineskim konkurentom Alibaba Groupom. Obe kompanije pokušavaju da steknu dominantnu poziciju na brzorastućem tržištu prekookeanske e-trgovine.
Do 2020. očekuje se da ova industrija dostigne vrijednost od jednog triliona dolara, uslužujući 900 miliona kupaca, podaci su Accenture i AliResearch-a.
Amazonov plan bi, prema ovom dokumentu, kulminirao lansiranjem novog poslovnog poduhvata pod nazivom “Amazonov globalni lanac dostave”. Novi biznis bi lansirao Amazon u centar logističke industrije koja uključuje ne samo dostavljače FedEx i UPS, već i legiju posrednika koji regulišu prenos tereta i papirologije u vezi sa međunarodnom trgovinom. Amazon već dugo želi da zaobiđe ove posrednike, kako bi kupovao prostor na kamionima, avionima i brodovima po nižim cijenama. Trgovci će moći da rezervišu prostor za tovar (kargo) online ili putem mobilnih uređaja, kreirajući ono što je Amazon opisao kao “jedan klik do utovara”.
Ko sve ispada iz igre?
Posljedica ovog plana će biti da trgovci više neće koristiti DHL, UPS ili FedEx, već će se obraćati direktno Amazonu, po konkurentnim cenama, piše u izveštaju iz 2013.
Amazon će sarađivati sa prevoznicima kako bi izgradio globalni biznis, a onda će i njih postepeno izbaciti iz igre, kada se posao zakotrlja i kompanija dovoljno nauči o tome kako da ga vodi sama, piše u dokumentu.
Ako logistički dio bude funkcionisao kako valja, sljedeće su finansijske usluge, pa bi Amazon mogao da daje zajmove trgovcima, vrši obradu međunarodnih plaćanja i savjetuje svoje trgovce o carinskim i poreskim pitanjima.
Ono što slijedi je u tipično Amazonovom maniru.
Kada je kompanija uvodila usluge na oblaku, prvo ih je interno razvijala i postepeno proširila na biznis koji je sada Amazonova najbrže rastuća i najprofitabilnija divizija. Amazon u početku nije pričao o poslovanju na oblaku, a umjesto toga se direktno obraćao softverskim inženjerima. Kompanije kao što su Hewlett Packard, Dell i Microsoft su uveliko ignorisale prijetnju, i sada kaskaju.
“Ovo bi mogao da postane biznis od 400 milijardi dolara za Amazon”, kaže Colin Sebastian, analitičar u Robert W. Baird & Co.
Kompanija je odbila da komentriše.
Automatizovanje čitavog lanca dostave možda dejeluje revolucionarno, ali je vrlo realistično. Sa nekoliko klikova na pametnom telefonu, trgovci u Kini će aktivirati Amazonove kamione da preuzmu robu iz njihovih fabrika i skladišta. Kada pošiljka stigne u luku, ukrcava se direktno na Amazonovu distributivnu mrežu i brzo stiže na željenu adresu. Nezavisne novine