PARIZ, Žestoki rivali, evropski “Airbus” i američki “Boeing”, kreću u novu bitku za megaugovor vrijedan 35 milijardi dolara za proizvodnju 179 aviona tankera za potrebe američkog vazduhoplovstva.
Evropski konzorcijum za izradu vazduhoplova, vojne i svemirske opreme (EADS), matična kompanija “Airbusa”, predao je ponudu za dobijanje unosnog ugovora dan prije krajnjeg roka, koji je istekao sinoć, a “Boeing” je najavio da će to učiniti u toku jučerašnjeg dana. Najboljeg ponuđača Pentagon će, kako je najavio, izabrati na osnovu kriterijuma kojima se prednost daje kvalitetu ponude u odnosu na cijenu, a konačna odluka treba da bude objelodanjena do kraja novembra. Pentagon želi da zamijeni sadašnju zastarjelu flotu tankera KC-135, od kojih su neki izrađeni krajem pedesetih godina prošlog vijeka, prenose agencije.
“Airbus” i “Boeing” izlaze s ponudama samo sedmicu nakon što je Svjetska trgovinska organizacija presudila da je evropska kompanija kršila pravila tako što je dobijala državne subvencije u formi kredita evropskih vlada za proizvodnju komercijalnih aviona. Analitičari procjenjuju da bi ta odluka mogla da utiče na konačan izbor najboljeg ponuđača.
Dvije kompanije već nekoliko godina vode “rovovsku bitku” za dobijanje ogromnog ugovora za izradu 179 letjelica, pošto bi potpisivanjem tog ugovora pobjednik na tenderu mogao da računa i na dodatnu prodaju još oko 500 aviona tankera, a ukupna vrijednost posla mogla bi premašiti 100 milijardi dolara.
Ovo će biti treći put da američke vlasti donose odluku o pomenutom projektu. Na prvom tenderu 2003. godine pobijedio je “Boeing”, ali je odluka poništena pošto je otkriven sukob interesa između Pentagona i proizvođača aviona. “Airbus” je imao najbolju ponudu na drugom tenderu 2008. godine, zajedno s američkom kompanijom “Northrop Grumman”, ali je odluka ponovo poništena, zbog toga što su nadležni organi američke vlade procijenili da ponude nisu korektno analizirane.
Treći potencijalni učesnik na tenderu, američka grupacija “U.S. Airspace”, najavila je da će podnijeti ponudu “u minut do dvanaest” u partnerstvu sa rusko-ukrajinskim proizvođačem “Antonov”. Stručnjaci, međutim, sumnjaju u sposobnost tog ponuđača da ispuni zahtjeve američkog vazduhoplovstva, imajući u vidu ozbiljne finansijske teškoće.