BANJALUKA, Kupovina posredstvom interneta postaje sve zastupljenija, a građani BiH najčešće naručuju odjeću i to u skoro 76 odsto slučajeva.
To su podaci Agencije za statistiku BiH o korišćenju informacijskih i komunikacijskih tehnologija u domaćinstvima i pojedinačno, u prošloj godini.
Mnogo je onih koji se odlučuju na ovu vrstu kupovine, iako nekada nisu sigurni da li će im na adresu stići isti artikl kao na slici. Ipak, kažu, cene su toliko niske da se svakako isplati riskirati.
“Često kupujem na internetu, najčešće preko ‘ibeja’. Uglavnom naručujem odeću, zato što je jeftinija i ima većeg izbora nego u našim buticima. Nekad čekam i po mesec dana na isporuku, ali isplati se, jer je reč o robi koja kod nas neće stići ni za nekoliko godina, a da ne pričam o tome da komadi odeće koštaju svega nekoliko dolara”, priča Banjalučanka Maja Vuković, te dodaje da devojke putem interneta pazare čak i venčanice.
Ona kaže da mnoge onlajn prodavnice imaju dobar program zaštite kupaca i mogućnost vraćanja robe, što je, navodi, razlog više za ovaj vid kupovine.
Da sve više građana odlučuje da iz fotelje bira i kupuje, saglasna je i Nedeljka Ilijić, izvršna direktorka udruženja „Oaza“ iz Trebinja.
“Kupuje se sve – od odeće, obuće i nakita. Presudno je to što je ova roba mnogo jeftinija nego u našoj zemlji, a postoji i mogućnost vraćanja, što je svakako plus“, pojašnjava ona.
Slobodan M. Dragićević, sekretar Udruženja za informaciono-komunikacione tehnologije pri Privrednoj komori RS, navodi da kupovina putem interneta omogućava da se pazari i izvan radnog vremena, bilo gde u svetu, pod uslovima isporuke koju prodavci nude.
“S obzirom na to da se kupovina odvija elektronski, znači da nisu potrebni dodatni radnici pa je i cena ovih proizvoda mnogo jeftinija u odnosu na prodavnice. Za naše područje je karakteristično to da je marža prevelika, dok je roba koja se prodaje putem interneta mnogo jeftinija. Ujedno, svaki onlajn ponuđač robe mora uskladiti cenu sa svetskim ili evropskim cenama, jer je i dostava raznim brzim servisima isporuke sada već ujednačena prema BiH kao i ostalim evropskim zemljama”, pojašnjava Dragičević.
Ističe da kod nas nema potpune elektronske prodaje i kupovine, osim plaćanjem na POS terminalima koje pojedine banke daju prodavcima roba i usluga.
“Elektronska kupovina u BiH nije potpuno elektronska, jer zakonska regulativa, Vlade u BiH, banke i Agencije za bankarstvo u BiH nisu omogućile građanima potpunu pravnu zaštitu. S tim u vezi, banke izlaze u susret klijentima i daju posebne kartice za kupovinu sa manjim iznosima i za plaćanja putem interneta zbog čestih zloupotreba kao i mogućih većih zloupotreba kartica koje građani koriste za unutrašnja plaćanja u BiH putem POS terminala”, pojašnjava Dragičević.
Saveti za onlajn kupovinu
Slobodan M. Dragićević, onima koji kupuju posredstvom interneta, savetuje da ne budu lakoverni kupci svega i svačega, jer im, kako kaže, država nije omogućila sigurnost. Preporučuje da se pazari kod proverenih prodavača, da se koriste sistemi iza kojih stoje poznata trgovačka brend imena, kao i da se usluga proveri više puta.
“Kupujte i plaćajte radnim danima i proveravajte stanja na kartici i njenu funkcionalnost, jer naše banke vas ne obezbeđuju od petka u 16 do ponedeljka u osam časova”, navodi Dragičević. EuroBlic