BANJA LUKA – Promet u malim prodavnicama širom Republike Srpske i dalje je tanak, a tome je doprinijela slaba kupovna moć stanovnika i sve veći broj tržnih centara.
Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, promet u trgovinama na malo u RS povećan je za svega 2,9 odsto u odnosu na isti period lani. Dok vlasnici malih prodavnica sitno broje prihode, predstavnici većih marketa i tržnih centara zadovoljno traljaju ruke.
Predsjednik Asocijacije samostalnih trgovaca regije Banjaluka Bogdan Marjanović je istakao da promet iz godine u godinu opada.
– I ono malo novca što zarade bude u maju i junu, kada počne sezona sladoleda i sezonskog voća i povrća. Doduše, prometa ima i u septembru i oktobru, kad djeca krenu u školu, ali i to je tanko. Prvo tromjesečje u svakoj godini je katastrofalno, toliko da radnicima, ako ih uopšte imaju, jedva budu isplaćene plate – rekao je Marjanović.
Dodao je da ni januar više nije ono što je bio, jer stanovnici zbog slava i praznika kućne potrepštine i namirnice masovno pazare u tržnim centrima.
– Pitam se kakav će promet biti do kraja godine i da li će ga uopšte i biti, jer zbog mraza i suše cijene hrane već divljaju. Kupovaće se sigurno duplo manje – kazao je Marjanović.
Zbog situacije kakva jeste Marjanović kaže da na području banjalučke regije, a i u ostalim krajevima Srpske, prodavnica ima sve manje, iako za njihovo zatvaranje treba mnogo više novca nego za otvaranje.
– Iako svi misle da je najlakše prodavnicu otvoriti, zato što je taksa 35 KM, a rješenje se dobije u roku od 24 časa, nije tako, jer se bez najmanje 2.000 maraka ne može početi raditi. Da bismo otvorili prodavnicu, osim robe i prostora, potrebno nam je još mnogo drugih stvari, između ostalog, fiskalizacija kase i baždacija vaga – kazao je Marjanović.
U banjalučkog regiji trenutno ima oko 500 trgovina na malo, dok je prije osam godina bilo više od 1.200 ovih radnji.
S druge strane direktor trgovačkog lanca “Frukta trejd” Duško Reljić je istakao da je zadovoljan prometom u prvih šest mjeseci i da je on u odnosu na isti period prošle godine povećan za 12 odsto.
– To je samo jedan od dokaza da su naši “Kort” marketi iz dana u dan sve više prepoznatljivi kod kupaca. Normalno je da u svemu ovome neko mora i da padne – kazao je Reljić.
Cigarete
Predsjednik Asocijacije banjalučkih trgovaca Bogdan Marjanović je istakao da su, da bi mnoge prodavnice stale na noge, od nadležnih tražili da bude povećana prodajna marža na cigarete.
– Ta marža nema veze sa cijenom cigareta ni sa državom, nego bi nam uvoznik ili proizvođač cigareta na prodaju ove robe umjesto 1,5 do dva odsto davao deset odsto marže. To bi nam mnogo značilo, jer mi od prodaje cigareta ne možemo čak isplatiti nijednog radnika – rekao je Bogdanić i dodao da njihove objekte najčešće i pljačkaju radi cigareta. Glas Srpske