BEOGRAD, Prvi brzi punjač za električne automobile u Srbiji, koji može da napuni svaki auto strujom za samo 15 minuta, pušten je u rad ispred Mašinskog fakulteta u Beogradu.
Brzi punjač, koji će za nekoliko dana biti premješten na Petrolovu pumpu na Čukarici, predstavljen je u ponedjeljak na konferenciji “Zelena Balkanika, Električna vozila – budućnost saobraćaja”, u organizaciji slovenačkih, srpskih, makedonskih i crnogorskih Rotari klubova, Srpske asocijacije menadžera i Samita 100, a u okviru manifestacije Dani slovenačko srpskog prijateljstva u Beogradu.
Riječ je o punjaču od 50 kilovata koji dnevno može da napuni više od 70 vozila, a isproban je ispred Mašinskog fakulteta na električnim vozilima raznih proizvođača.
Predsjednik UO Hidria i potpredsjednik Samita 100 Iztok Seljak je rekao Tanjugu da su već otvorili punionucu za električne automobile kod hotela Meriot, ali da je to prvi brzi punjač koji će biti upotrebi u Srbiji.
Seljak je rekao da je projekat Zelena Balkanika dio velikog projekta koji se trenutno realizuje sa evropskom komesarkom za transport Violetom Bulc, sa ciljem da se region pretvori u laboratoriju zelene mobilnosti za EU.
On je naveo da projekat Zelena Balkanika, koji realizuju Hidria i automobilski klaster u Sloveniji sa brojnim međunarodnim partnerima i lokalnim firmama u svakoj zemlji Jugoistočne Evrope, treba da omoguće zelenu mobilnost na autoputu od Minhena preko Salcburga, Ljubljane, Zagreba i Beograda, Skoplja i preko tzv. Zelene Adriatke do Podgorice, Tirane, preko Dubrovnika, Splita i Zadra do Kopra, gdje se sprema pokretanje Inovativnog centra zelene mobilnosti, koji će da razvija visokotehnološka rješenja.
On je kazao da je taj put dug oko 2.400 kilometara i dodao da su u Sloveniji već realizovali projekat Zelena Keltika na regionalnom putu Logatec – Bovec u dužini od 120 kilometara, gdje je postavljeno ukupno 10 punjača.
Seljak kaže da za projekat Zelena Balkanika očekuju konkuretnu podršku od EU već od 2018. godine.
“Nalazimo se u epohalnom periodu velike transformacije društva, koje će se bazirati na obnovljivim izvorima energije i šering ekonomiji (deljenja). Neke industrije će biti izbrisane, a neke će biti izmenjene. Automobilska industrija je jedna od njih“, rekao je Seljak.
On je kazao da je cilj da se postave punjači u gradovima na toj ruti, kao i da se kasnije koriste električni autobusi, kao i električni kamioni.
“Čitav region pretvaramo u zelenu laboratoriju. Imaćemo razvojne i inovativne centre u celom regionu”, rekao je Seljak.
Guverner Rotari Distrikta Srbije i Crne Gore Vladimir Matić je izjavio da se prvi put u Srbiji može vidjeti brzi punjač od 50 kilovata.
On je rekao da su Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastructure Srbije i Privredna komora Srbije na konferencijama najavili uvođenje punjača za električne autoobile i izarazio nadu da će Srbija imati bar 150 punjača duž autoput u narendih nekoliko godina, kako bi autoput kroz Srbiju mogli da koriste svi koji idu pravcem od Minhena do Soluna.
Gasparič je rekao da Slovenija pokušava da izgradi novi model saradnje sa Srbijom, ali i regionom i da projekat sa postavljanjem električnih punjača mogao da bude model i za druge oblasti.
Dekan Mašinskog fakulteta Radivoje Mitrović je naglasio da je razvoj infrastrukture uslov za mnogo veće korišćenje električnih automobila i da taj fakultet podržava taj projekat.
Učesnici konferencije su istakli da Srbija ulazi u najveću revoluciju ikad, koja će sve promjeniti i donjeti novu infrastrukturu, kao i zelenu mobilnost.
Prva revolucija u transportu je bio voz, druga automobil, a treća će biti električna vozila po principu kar šeringa, tako što će ljudi koristiti automobil ali neće biti njegovi vlasnici.
Marko Femc iz kompanije Plan-net je podsjetio da Tesla roadster 2008. započeo prvu serijku upotrebu lutijum jonske baterije sa dometom od 320 km, dok sada baterija može da izdrži i više od 700 km.
On je kazao da bi sa električnim automobilom od Ljubljane do Beograda trošak mogao da bude svega 9,6 evra, ukoliko bi postojala mreža brzih stanica za punjenje, kao i da bi bilo potrebno sedam sati za tu razdaljinu.
Japan ima više punjača nego benzinskih pumpi, a Kina planira da ima pet miliona punjača do 2020. godine.
Rotari klub je međunarodna organizacija poslovnih i profesionalnih ljudi udruženih širom svijeta, u cilju pružanja humanitarne pomoći, podsticanja visokih etičkih standarda u svim profesijama i unapređenje dobre volje i mira u svijetu. Tanjug
1 komentar
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
hidroelektrane su buducnost. Najjeftinija proizvedena struja koja se prodaje po visokim cijenama. Investiranje u buducnost je dokazano najbolje. Ko ima novac vjerovatno kupuje akcije hidroelektrana.