SARAJEVO, Uočene slabosti sistema javnih nabavki u BiH su neadekvatan ili neefikasan sistem praćenja postupaka javnih nabavki, rečeno je danas na regionalnoj konferenciji o efektivnoj kontroli svrsishodnosti javnih nabavki koja je održana u Sarajevu.
Konferencija u okviru projekta “Ka efikasnim mehanizmima javnih nabavki u državama /potencijalnim/ kandidatima za članstvo u EU” okupila je više od 70 predstavnika organizacija civilnog društva, medija, te institucija za reviziju i javne nabavke BiH, Srbije, Crne Gore i Makedonije.
Rezultati komparativnog istraživanja pravnog i institucionalnog okvira javnih nabavki, analiza više od 200 konkretnih slučajeva javnih nabavki, te praćenje efektivnosti postojećih sistema javnih nabavki u četiri posmatrane zemlje, koji su predstavljeni na konferenciji, ukazuju na niz slabosti.
Kad je riječ o BiH, rečeno je da Pravilnik, usvojen u septembru ove godine, kao temelj za proces praćenja postupaka javnih nabavki, ne prepoznaje procjenu svrsishodnosti, odnosno opravdanosti javne nabavke.
“To znači da Agencija za javne nabavke BiH nije u mogućnosti ocijeniti u kojoj mjeri postupci javnih nabavki odgovaraju načelima transparentnosti, nediskriminacije, poštenog konkurentskog nadmetanja i posebno efikasnog korištenja javnog novca, kako to propisuje Zakon o javnim nabavkama BiH”, rekao je projektni menadžer Fonda otvoreno društvo BiH Mervan Miraščija.
On je naveo da su iz izvora za praćenje postupaka izostavljene informacije medija i izvještaji nevladinih organizacija, te isključena mogućnost anonimnog prijavljivanja nezakonitosti u postupcima javnih nabavki.
Miraščija je napomenuo da Kancelarija za razmatranje žalbi BiH ne objavljuje svoje odluke još od 1. januara 2016. godine, iako je to zakonska obaveza.
Neke od uočenih slabosti sistema javnih nabavki su i netransparentnost javnih nabavki u svim fazama postupka, te nesvrsishodnost javnih nabavki.
Glavni istraživač na projektu u BiH Aleksandar Draganić rekao je da je svrsishodnost neophodna u svim fazama javne nabavke – planiranje, sprovođenje postupka i izvršenje ugovora.
“Agencija za javne nabavke je i dalje nadležna da prati samo jednu fazu javne nabavke, a to je faza koja obuhvata objavu poziva o javnoj nabavci, evaluaciju ponuda i dodjelu ugovora. Nijedan praćeni slučaj javnih nabavki u BiH, koji smo analizirali, ne prolazi kriterijum svrsishodnosti”, dodao je on.
Projekat “Ka efikasnim mehanizmima javnih nabavki u državama /potencijalnim/ kandidatima za članstvo u EU” usmjeren je na jačanje pritiska organizacija civilnog društva prema vlastima država regiona, a radi uspostavljanja efikasnijeg sistema javnih nabavki i veće odgovornosti u trošenju javnih sredstava.
Projekat sprovode Fondacija za otvoreno društvo /Srbija/, Centar za razvoj neprofitnog sektora /Srbija/, Centar za građanske komunikacije /Makedonija/, Mreža za afirmaciju nevladinog sektora /Crna Gora/, Fondacija za otvoreno društvo /Slovačka/ i Fond otvoreno društvo /BiH/, uz finansijsku podršku EU. Srna