Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Skandal: Bivši načelnik Dubice prodavao ERS-u ukradenu struju

    11. Decembra 2025. — 11:59

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Računovođe se žale da ne mogu izdržati nerealne rokove

    22. Decembra 2025. — 15:35

    Sud vratio na početak tender za proširenje deponije u Ramićima

    22. Decembra 2025. — 15:13

    Srpska se za sedam dana na berzi zadužila skoro 100 miliona KM

    22. Decembra 2025. — 14:17

    Vlada uvodi novi parafiskalni namet privrednicima

    22. Decembra 2025. — 13:21
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Isporučili benzin prvi put posle tri decenije

    19. Decembra 2025. — 12:04

    EU trošila 25,2 odsto energije iz obnovljivih izvora prošle godine

    19. Decembra 2025. — 09:03

    Vlada ponovo dodjeljuje koncesiju za VE Trusinu kako bi izbjegla arbitražu

    18. Decembra 2025. — 14:53

    Saudijski “Midad” vodeći kandidat za kupovinu “Lukoila”

    17. Decembra 2025. — 09:29

    Vlada uvodi novi parafiskalni namet privrednicima

    22. Decembra 2025. — 13:21

    Prosječna novembarska plata 1.563 KM

    22. Decembra 2025. — 12:01

    Banka Francuske podigla prognozu ekonomskog rasta uprkos političkoj nestabilnosti

    19. Decembra 2025. — 13:32

    Minimalna plata u FBiH mogla bi porasti za 2,7 odsto

    18. Decembra 2025. — 16:18

    Na Banjalučkoj berzi promet veći od miliona maraka

    16. Decembra 2025. — 16:30

    Vlada se na berzi zadužila 66 miliona KM, iduće sedmice planira još 20

    15. Decembra 2025. — 15:16

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Pojeftinilo gorivo u Republici Srpskoj

    15. Decembra 2025. — 14:23

    Prosječna plata ne pokriva ni pola potrošačke korpe

    15. Decembra 2025. — 12:11

    Hoće li kafa pojeftiniti

    10. Decembra 2025. — 10:05

    Srdić: Građani nasjeli na marketinške trikove trgovaca

    6. Decembra 2025. — 14:31

    Znate li koji je grad najskuplji turistički centar na svijetu

    20. Decembra 2025. — 16:44

    Ryanair širi mrežu u Hrvatskoj, smanjuje letove u regionu

    18. Decembra 2025. — 11:53

    Koliko turističkih vaučera je iskorišteno u Republici Srpskoj, kad nas očekuju novi

    15. Decembra 2025. — 08:58

    Šulić: Očekuje se rekordna zimska sezona

    12. Decembra 2025. — 08:36

    Stellantis povlači radnike Fiata iz Srbije

    22. Decembra 2025. — 16:17

    Federacija BiH smanjila trgovinski deficit

    22. Decembra 2025. — 10:55

    Isporučili benzin prvi put posle tri decenije

    19. Decembra 2025. — 12:04

    EU trošila 25,2 odsto energije iz obnovljivih izvora prošle godine

    19. Decembra 2025. — 09:03
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    U Estoniji će robot određivati poreske dugove

    22. Decembra 2025. — 12:40

    Hoće li Mercator ostati bez svog čuvenog logotipa?

    22. Decembra 2025. — 09:35

    Na 50 metara ispod morskog dna niče megatunel s kružnim tokovima

    21. Decembra 2025. — 16:10

    Hajneken kažnjen zbog greške na limenci

    21. Decembra 2025. — 14:04

    Srebro poskupjelo ove godine za više od 130 odsto

    22. Decembra 2025. — 09:02

    Na 50 metara ispod morskog dna niče megatunel s kružnim tokovima

    21. Decembra 2025. — 16:10

    Koje su svjetske države najbolje po stopama oporezivanja kompanija

    21. Decembra 2025. — 09:02

    SAD usvojila Zakon o Zapadnom Balkanu

    21. Decembra 2025. — 08:01
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Savanović: “Željeznice RS” čekaju bolni rezovi

Savanović: “Željeznice RS” čekaju bolni rezovi

capital.bacapital.ba30. Maja 2016. — 09:391 komentar7 minuta čitanja

dragan-savanovic-750x422BANJALUK, Preduzeće “Željeznice RS” (ŽRS) nisu dobro počele ovu godinu kada su u pitanju prihodi, koji su u prva četiri mjeseca smanjeni zbog manje prevezene robe, rekao je u intervjuu za “Nezavisne” Dragan Savanović, generalni direktor ŽRS.

On je kazao da su prihodi, u odnosu na prošlu godinu, mjesečno manji za nešto više od milion maraka, što bi, ako se tako nastavi, moglo dovesti do smanjenja prihoda od 12 miliona na godišnjem nivou.

To će, kako je kazao, uzrokovati bolne rezove i uštede, što se prije svega odnosi na smanjenje broja radnika i troškova za bruto plate i zarade.

NN: Da li su ŽRS spremne za restrukturiranje i na koji način će biti sproveden taj proces?

SAVANOVIĆ: U principu, proces restrukturiranja “ŽRS” je već počeo. Mi smo prošle godine napravili određene planove i redoslijed koraka za pokriće gubitaka i neku vrstu ozdravljenja, finansijskog saniranja poslovanja preduzeća. U ovoj godini bi trebalo to da se nastavi. Stalno pričam da to nije jednostavan i kratkoročan proces, jer se to u drugim zemljama bivše Jugoslavije već dešava i traje tri-četiri godine, što je predviđeno i našim planovima. Proces treba da uvažava evropske direktive i dobre prakse i mi bi trebalo tome da se prilagodimo i da osposobimo ŽRS na sličan način. Taj proces se, dakle, odvija, a u skladu s tim je i aktuelna procedura donošenja novog zakona o željeznicama u RS, tako da će i on omogućiti da restrukturiranje ide brže i jednostavnije.

NN: Koje su glavne novine u tom novom zakonu?

SAVANOVIĆ: Ključna stvar je da se zakonom definiše da željeznička infrastruktura ne bude vlasništvo ŽRS, nego vlasništvo RS. Dakle, da Vlada preuzimanjem zemljišta i objekata na željeznici postane vlasnik i, u stvari, to je izjednačavanje sa drugim vidovima saobraćaja. Konkretno mislim na drumski saobraćaj i mogućnost da željeznice dođu u povoljniji položaj u odnosu na sadašnje stanje, odnosno da se izjednače sa drumskim saobraćajem. I drum i željeznice i drugi vidovi saobraćaja su jedan saobraćajni sistem u kojem ne bi trebalo da budemo jedni drugima konkurenti. Ono što pogrešno shvataju i mediji, a i neki političari je da je to jedno drugom konkurencija, a u stvari ne bi trebalo da bude. Ako već tako posmatramo, onda bi po nekim pravilima trebalo da bar imamo jednake startne uslove, a to podrazumjeva da kako se RS odnosi prema putevima i autoputevima, tako bi trebalo i prema željeznicama. Da bi to moglo biti tako, potrebno je da vlasnik željeznica bude Vlada, bar kada je u pitanju infrastruktura, kako i nalažu evropske direktive, tako da sva ulaganja u investiciono održavanje, nove investicije i modernizaciju treba da bude obaveza Vlade. Zakonom je predviđeno da ŽRS budu menadžer infrastrukture i na osnovu tog zakona Vlada bi trebalo da donese odluku da ustupa ŽRS pravo upravljanja, a onda to podrazumijeva da regulaciju saobraćaja vrše ŽRS, da prave planove i programe, koje treba da usvoji Vlada za investicije i održavanje, koje bi se, naravno, finansiralo iz prihoda koje ostvaruje Vlada. Dakle, ti prihodi bi mogli biti djelimično iz budžeta, kreditnih sredstava ili možda akciza koje bi svakako trebalo uvesti i za željeznice, kao što su uvedene za puteve i autoputeve. To je način na koji se željeznička infrastruktura može finansirati i modernizovati, jer u ŽRS u prethodne tri decenije gotovo ništa nije ulagano.

NN: Da li se dovoljno radi na modernizaciji infrastrukture i voznog parka u ŽRS?

SAVANOVIĆ: U zadnjih pet-šest godina urađen je remont pruge na dionici od Srpske Kostajnice kod Doboja do mosta na Vrbasu, a u ovom času počeo je projekat modernizacije signalizacije telekomunikacija na toj dionici. Onda nam ostaje dalje od mosta na Vrbasu preko Banjaluke, Prijedora, Novog Grada do mosta na Uni i granice sa Hrvatskom. To je prioritet zbog postojanja rudnika Omarska i Ljubija, jer je to najveće izvorište robe, ali i zbog velike koncentracije stanovništva. Tu dionicu treba modernizovati, jer današnji putnik traži veći komfor, ne samo u putničkom vagonu, nego i bolju bezbjednost i veće brzine. Drugi prioritet je svakako veza dalje na istok od Doboja, preko Petrova, kroz FBiH preko Tuzle, do Zvornika, gdje su takođe značajni privredni objekti. Dakle, modernizacija i obnova pruga ide, ali presporo. Previše smo vremena propustili, tako da se taj tempo mora ubrzati da bismo mogli pratiti evropske trendove, gdje se mnogo ulaže u željeznice, i uvijek upozoravam da mi ne bismo smjeli zapostaviti željeznice. Kada su u pitanju vozna sredstva, tu je veoma loše stanje. Imamo vozni park brojčano prilično veliki i u eksploataciji dovoljan broj lokomotiva, ali sve su one stare preko 40 i više godina. U njih, osim redovnog održavanja i glavnih opravki, kako se radi po pravilima struke, nije ulagano i nisu vršene modernizacije, i s te strane su te mašine neefikasne, vrlo skupe za održavanje i već je na tržištu veoma teško naći rezervne dijelove za njih. Sve to otežava poslovanje, a sa druge strane, daje lošiju uslugu i pravi veće troškove.

NN: Kakvo je tekuće poslovanje “Željeznica RS”?

SAVANOVIĆ: Može se reći da su ŽRS u zadnjih pet godina imale ustaljen prihod iz djelatnosti, koji se kretao između 40 i 45 miliona KM na godišnjem nivou plus 25 miliona KM, koliko je Vlada izdvajala po osnovu obaveze za sufinansiranje održavanja pruga i za subvenciju putničkog saobraćaja, koji obavljamo, ali koji ne pokriva ni dio svojih troškova. U ovoj godini poslovanje je izraženo negativno, odnosno prihodi su negativni u odnosu na prethodnu godinu, u prosjeku po mjesecu nešto više od milion maraka, što će, ako se ovako nastavi, na godišnjem nivou predstavljati jedno značajno smanjenje prihoda. Oni bi mogli biti manji za oko 12 miliona KM i mi smo sada došli da pripremamo rebalans plana poslovanja. Maksimalno smo smanjili troškove javnih nabavki, ali su prihodi toliko mali da smo već došli u situaciju da kasnimo sa isplatama dobavljačima, čak i radnicima. Evo, u zadnjih pet godina se nije dešavalo da plata kasni, ali do danas nije isplaćena plata za april, a kraj je maja. Nije to toliko alarmantno kašnjenje, ali ako se ovakav trend nastavi, dodatno će nam padati prihodi. Ne obećava da će privreda proraditi i da će se povećati prevoz robe iz rudnika Omarska, da će Željezara raditi većim kapacitetom. Oni su kao bazna industrija zbog situacije na tržištu željeza u svijetu smanjili proizvodnju. Mi smo prošle godine prevezli preko dva miliona tona samo rude iz Omarske za Zenicu, a ove godine je ugovoreno samo 1,1 milion tona. Ugalj, koks, krečnjak i druga roba su te koje tradicionalno pripadaju željeznici, i na svu sreću, još ih kamioni ne mogu voziti, mada drumski lobiji pokušavaj i tu da se ubace.

NN: Dakle, prihodi će sigurno biti manji. Kakve će posljedice izazvati?

SAVANOVIĆ: Svakako, nama za ovu godinu, sa ovakvim poslovanjem nedostajaće iz djelatnosti preko 12 miliona KM i na sjednici Nadzornog odbora preduzeća Uprava je dobila zadatak da taj nedostatak sredstava određenim mjerama moramo riješiti. Koje su to mjere? U svakom slučaju, to je smanjenje broja zaposlenih. Novi zakon o radu daje mogućnost čekanja, ali se to ne može primijeniti jer nema opšteg kolektivnog ugovora. Sve to ide sporo, obaveze se gomilaju. Sa sindikatima smo imali u zadnje vrijeme korektne razgovore, svjesni su situacije u kojoj se nalaze ŽRS i kompletna RS. U svakom slučaju, imamo jasan zadak i nalog od Nadzornog odbora da troškove koji se odnose na bruto plate i zarade smanjimo za nekih najmanje 10 miliona maraka. Dakle, može se reći da ŽRS očekuju bolni rezovi.

NN: I prethodnih godina je smanjivan broj zaposlenih?

SAVANOVIĆ: Trošak radne snage u ŽRS je više od 70 odsto ukupnih troškova. Prihod iz djelatnosti nikada nije mogao pokriti samo plate i obaveze iz plata, tako da je to jedan debalans koji smo pokušavali riješiti. Još 2011. godine smo predlagali da se odmah smanji broj zaposlenih za nekih 450. Taj plan je prihvaćen, ali nije se mogao realizovati zbog štrajkova, protesta, političkih pritisaka, posebno iz lokalne zajednice Doboj. On jeste u principu realizovan, ali kroz period od pet godina, jer sam nastojao da se zapošljavaju samo ljudi tamo gdje je to neophodno. Tako da je to rezultiralo da sa 3.646 radnika koje sam naslijedio 2011. godine, kad sam imenovan, na današnji dan imamo 3.147 radnika. Nezavisne novine

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
dragan savanovic izbor zeljeznice rs zrs
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakMilijardu evra za projekte na Novom putu svile na Zapadnom Balkanu
Sljedeći članak STKBiH – Značaj liderstva za razvoj biznisa

Povezani članci

NOVOSTI 03 minute čitanja

Radnici u “Željeznicama” nezadovoljni, uprava tvrdi da je sve po zakonu

NOVOSTI 03 minute čitanja

Porezi koče 13. platu

1 komentar

Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

  1. Ognjen 21. Januara 2017. 18:36

    Kad ce biti isplata onim radnicima koji nisu tuzili ŽRS ,i sta je sa toplim obrokom i prevozom za radnike ?

    Odgovori
Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Računovođe se žale da ne mogu izdržati nerealne rokove

22. Decembra 2025. — 15:3524 minute čitanja

Ministarstvo finansija RS odbilo je zahtjev računovođa da se rok za predaju godišnjih finansijskih izvještaja

Sud vratio na početak tender za proširenje deponije u Ramićima

22. Decembra 2025. — 15:13

Srpska se za sedam dana na berzi zadužila skoro 100 miliona KM

22. Decembra 2025. — 14:17

Vlada uvodi novi parafiskalni namet privrednicima

22. Decembra 2025. — 13:21

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.