– Umjesto SOS telefona na autoputu označene ali prazne i zaključane metalne kutije koje je postavio „Integral“
– Četiri godine otvoren autoput bez jednog od osnovnih sistema, a u njega uloženo 300 miliona KM
– U FBiH SOS telefoni na svim dionicama – obaveza po direktivi EU 2004/54/EC
– Autoputevi: “Nemamo telefona, ali imamo patrolu”!
BANJALUKA, Na autoputu Banjaluka-Gradiška na čiju je izgradnju potrošeno više od 300 miliona KM i koji je prije više od četiri godine pušten u saobraćaj, ne postoje telefoni za prijavu hitnih slučajeva, a označene metalne kućice pored autoputa, su zapravo zaključane i prazne, saznaje poslovni portal CAPITAL.ba.
Autoput Banjaluka-Gradiška otvoren je krajem 2011. godine, a izgradnja puta dugog 32 kilometra koštala je 320 miliona KM. Od prošle godine počela je i naplata putarine koja za putnički automobil košta dvije KM.
U „Autoputevima RS“ su potvrdili našu informaciju da uz autoput nema SOS telefona, kao i da se uz autoput zapravo nalaze uredno označene, ali prazne metalne kutije koje je postavila firma „Integral Inženjering“.
„SOS telefoni predviđeni su na svaka dva kilometra autoputa. Dio sistema, koji je urađen u sklopu izgradnje autoputa, izvodilo je preduzeće „Integral inženjering“. Radovi, koji su do sada urađeni, odnose se na građevinske i građevinsko – zanatske radove, koje je bilo neophodno uraditi da bi se izbjeglo ponavljanje pojedinih vrsta radova kao što su iskop kanala u bankini autoputa, polaganje kablovske kanalizacije, isjecanje i vraćanje u prvobitno stanje kolovozne konstrukcije, čime bi se povećali troškovi uvođenja sistema. Za ove radove, izvedene u sklopu izgradnje autoputa, nije bilo dodatnih troškova“, kazali su u “Autoputevima”.
U “Autoputevima” obećavaju da će sistem SOS telefona biti uspostavljen u sklopu projekta izgradnje i uspostavljanja sistema kontrole i upravljanja saobraćajem na autoputu Gradiška-Banjaluka i izgradnje Centra za upravljanje i kontrolu saobraćaja u Mahovljanima čija je realizacija planirana u 2016. i 2017. godini.
Do tada vozači i drugi učesnici u saobraćaju ne mogu prijaviti kvar ili saobraćajni udes, kao što je to uobičajeno na svim evropskim autoputevima.
U Autoputevima nisu zabrinuti, te tvrde da puštanjem autoputa u saobraćaj bez postojanja ovog sistema nisu ugroženi životi građana.
„Služba održavanja autoputa organizovana je tako da je obezbijeđeno 24-časovno nadziranje od strane ophodarske službe, organizovano je mjesto stalnog dežurstva u kojima se primaju pozivi sa ophodarskih dionica, svakodnevno od 00-24 časa“, rekli su u „Autoputevima“.
Pored toga, dodali su, između preduzeća „Prijedorputevi“ i Auto – moto saveza RS 2012. godine je potpisan Protokol o zajedničkom nastupanju u slučaju saobraćajnih nezgoda na autoputu, kao i saradnja sa saobraćajnom policijom, a u cilju maksimalne zaštite učesnika u saobraćaju i što bržeg uklanjanja posljedica vanrednih događaja i normalizacije saobraćaja na dijelu autoputa, gdje se nezgoda dogodila.
„U prilog ovome govore i statistički podaci o saobraćajnim nezgodama od 2011. do 2015. godine koji pokazuju da se broj saobraćajnih nezgoda na autoputu iz godine u godinu smanjuje, posebno saobraćajnih nezgoda sa posljedicama po lica, tako da u 2015. godini nije bilo saobraćajnih nezgoda sa smrtno stradalim i teško povrijeđenim licima“, naglasili su u „Autoputevim“.
U „Autoputevima“ kažu da je u skladu sa odredbama Zakona o uređenju prostora i građenju, te Pravilnika o vršenju tehničkog pregleda objekata i izdavanja odobrenja za upotrebu, prije puštanja autoputa u saobraćaj, obavljen je tehnički pregled i pribavljeno odobrenje za upotrebu.
U Federaciji SOS telefoni na svim dionicama
U preduzeću „Autoceste FBiH“, su istakli da je na svim novoizgrađenim dionicama na autocesti A1 projektovan i ugrađen TPS (telefonski pozivni sistem), odnosno SOS telefoni.
„TPS se na otvorenim dionicama ugrađuje na svakih dva kilometra, dok se u tunelima dužim od 500 metara ugrađuje minimalno na svakih 250 metara prema Direktivi 2004/54/EC Evropskog parlamenta i Vijeća o minimalnim uslovima sigurnosti za tunele u trans-evropskoj mreži. U tunelima na autocesti TPS sistem je ugrađen na svakih 140 metara“, kazali su u ovompreduzeću.
Autoput bez pumpi i ugostiteljskih objekata
Na autoputu Banjaluka – Gradiška takođe ne postoji nijedna benzinska pumpa, niti ugostiteljski objekat, a Vlada RS je nedavno poništila postupak za dodjelu koncesije za izgradnju i korišćenje odmorišta Lužani na ovom autoputu jer u predviđenom roku nije pristigla nijedna ponuda.
Na odmorištu Lužani, smještenom između dvije petlje na autoputu Banjaluka – Gradiška, predviđena je izgradnja više uslužnih objekata s obje strane autoputa, uključujući benzinske stanice, trgovine, restorane, sanitarne prostorije i parking, u kojima bi bile pružane usluge vozačima i putnicima.
CAPITAL: Marina Čigoja