BANJALUKA, U BiH je registrovano oko 70 aviona, a većina je u vlasništvu aeroklubova i preduzeća.
Ipak, oko 20 letjelica, uglavnom manjih i jeftinijih, registrovano je na fizička lica, pokazuju podaci iz registra Direkcije za civilno vazduhoplovstvo BiH (BHDCA).
Omer Kulić, doktor nauka iz oblasti avijacije, ističe da je, objektivno, riječ o veoma lošim avionima, koji su plaćeni svega nekoliko desetina hiljada evra.
“Nijedan od njih nije vrijedan više od 40.000 evra”, naveo je Kulić.
Prema njegovim riječima, kupiti avion je jedno, a drugo je održavati ga i plaćati brojne ostale troškove, poput goriva, usluge slijetanja na aerodrom, osiguranja i slično, što veoma mnogo košta.
“Tragedija je da BiH kao država nema državni poslovni avion, jer sve druge zemlje imaju. RS ima svoju cesnu, koja je ljudima koji RS vode neophodna i predstavlja stvarnu potrebu”, naveo je Kulić.
Prisjeća se Kulić i davne 1969. godine, kada je, kako ističe, prvi poslovni avion u tadašnjoj Jugoslaviji kupio Emerik Blum, osnivač sarajevskog “Energoinvesta”, što nije ostalo nezapaženo.
“Tada je Josip Broz Tito zvao da provjeri ko je to kupio avion, a Blum je odgovorio da je on to učinio, jer nema vremena da čeka prevoz, odnosno da mu je letjelica potrebna zbog posla”, naveo je Kulić.
Danas je, ocjenjuje on, situacija sasvim drugačija, pa ni privrednici ne kupuju avione za svoje potrebe.
“Oni koji bi mogli da kupe avion, neće da to učine da se ‘ne otkriju’. Imate malih aviona, polovnih, iskorištenih, koji ljudi uzimaju da, na primjer, njime odlete do mora, provedu nekoliko dana, i to, dakle, nije omasovljena pojava”, naglasio je Kulić.
Aeroklub “Prijedor” trenutno raspolaže s četiri registrovana aviona i sedam jedrilica.
Na teoretskoj obuci, koja se ne naplaćuje, imaju trenutno osam kandidata, i većina ih završi taj dio obuke, ali kad treba preći na praktičnu, to ide već teže – jer ponestane novca.
Pilot, kako pojašnjavaju u Aeroklubu “Prijedor”, nije teško postati, ali obuka je skupa i osnovna dozvola za privatnog ili sportskog pilota kreće se između pet hiljada i deset hiljada evra.
“Obuku ne možete proći za, na primjer, mjesec dana, već je riječ o procesu koji traje duže”, naveo je Zlatan Crnalić, rukovodilac vazduhoplovne škole u Aeroklubu “Prijedor”.
On, takođe, ističe da je gotovo svaki avion registrovan u BiH jeftiniji od bilo kojeg luksuznijeg audija ili mercedesa kojeg viđamo na našim putevima.
“Ti avioni koštaju od 15.000 evra do nekih 40.000 evra. Kupuju se na isti način kao i automobil, jedino što je procedura nešto duža i komplikovanija”, pojašnjava Crnalić. Nezvisne novine