Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekonomisti: Republici Srpskoj prijeti finansijska katastrofa

    6. Juna 2024. — 14:10

    Za Radukića ministri u Vladi Srpske rade savršeno

    20. Maja 2024. — 13:56

    Srbija ubrzano isisava energente iz BiH

    29. Decembra 2023. — 14:05

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Ekskluzivno: Optuženi u aferi „korona ugovori“ priznaje krivicu

    19. Juna 2024. — 10:43

    Nakon „Alumine“, Pavlović preuzima i „Boksit“

    16. Maja 2024. — 12:15

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Smailbegović: Odnos države i poslodavaca zasniva se na poznanstvima

    7. Marta 2025. — 20:00

    Mujanić: BiH ima zaliha domaćeg mesa samo za tri dana

    21. Februara 2025. — 20:05

    Vanredna sjednica gradske Skupštine o rasvjeti u Banjaluci

    1. Augusta 2025. — 15:21

    Građani Srpske žrtve kriptoprevara

    1. Augusta 2025. — 13:23

    RiTE Ugljevik napravio gubitak od 27 miliona KM za pola godine

    1. Augusta 2025. — 09:05

    Analiza: Šta treba sistemski uraditi da se spriječi gubljenje arbitraža?

    31. Jula 2025. — 16:00
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Mitrofanova: Prestanak kupovine ruskog gasa rizik za ekonomiju Bugarske

    2. Augusta 2025. — 10:00

    U Turskoj pronađene rezerve nafte vrijedne četiri milijarde dolara

    31. Jula 2025. — 15:25

    Ekspanzija izgradnje solarnih elektrana u Gradišci

    30. Jula 2025. — 08:16

    Mrežarina u Srpskoj uskoro skuplja za čak 40 odsto?

    29. Jula 2025. — 14:04

    Slovenačke banke spremne na šokove

    3. Augusta 2025. — 14:03

    Berze u crvenom nakon Trampove objave o carinama

    2. Augusta 2025. — 15:59

    “Željeznice RS” u teškoj dubiozi: “Svaki direktor koji dođe napravi minus”

    2. Augusta 2025. — 11:07

    Prihodi od indirektnih poreza veći za 355 miliona KM

    1. Augusta 2025. — 14:00

    Berze u crvenom nakon Trampove objave o carinama

    2. Augusta 2025. — 15:59

    FED nije smanjio kamatne stope: Podjele sve očiglednije

    31. Jula 2025. — 12:01

    Pogledajte spisak najvrednijih kompanija na svijetu

    31. Jula 2025. — 11:11

    Obaranjem provizije protiv crnog novca za osiguranje auta

    30. Jula 2025. — 16:46

    Lidl otvara prvu prodavnicu bez hrane

    1. Augusta 2025. — 12:10

    Katar nudi BiH saradnju u dvije slobodne zone

    31. Jula 2025. — 12:32

    Na platformi “Temua” postoje nelegalni proizvodi

    29. Jula 2025. — 08:16

    Od septembra radne nedjelje za samostalne trgovce u FBiH

    24. Jula 2025. — 14:50

    Srpsku za šest mjeseci posjetilo 238.899 turista

    29. Jula 2025. — 09:58

    Građani Srpske najviše ljetuju u Crnoj Gori i Hrvatskoj

    28. Jula 2025. — 09:50

    Već 250.000 posjeta na Panonskim jezerima

    27. Jula 2025. — 15:30

    Stranci za pet mjeseci u Crnoj Gori potrošili 16 miliona manje

    26. Jula 2025. — 12:20

    Mitrofanova: Prestanak kupovine ruskog gasa rizik za ekonomiju Bugarske

    2. Augusta 2025. — 10:00

    Tramp uveo carine Srbiji od 35 odsto

    1. Augusta 2025. — 11:20

    U Turskoj pronađene rezerve nafte vrijedne četiri milijarde dolara

    31. Jula 2025. — 15:25

    Igor Dodik naložio reviziju u „Šumama“

    31. Jula 2025. — 15:21
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Apple prodao tri milijarde „Ajfona“

    3. Augusta 2025. — 13:06

    Goldman Sachs u proizvođača sladoleda ulaže 15 milijardi eura

    3. Augusta 2025. — 11:02

    Poznata modna kuća žestoko kažnjena

    2. Augusta 2025. — 08:18

    ChatGPT-ju dao 100 dolara da trguje akcijama, objavljeni rezultati

    1. Augusta 2025. — 09:57

    Renault traži nove saveznike

    3. Augusta 2025. — 15:09

    Apple prodao tri milijarde „Ajfona“

    3. Augusta 2025. — 13:06

    Od deset najbogatijih ljudi svijeta samo jedan nije Amerikanac

    3. Augusta 2025. — 12:03

    Goldman Sachs u proizvođača sladoleda ulaže 15 milijardi eura

    3. Augusta 2025. — 11:02
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » „Jelšingrad“: Tona čelika po glavi radnika (VIII)

„Jelšingrad“: Tona čelika po glavi radnika (VIII)

adminadmin28. Jula 2015. — 06:00Nema komentara6 minuta čitanja
   – Li­vni­ca če­li­ka “Jel­šin­grad” pri­va­ti­zo­va­na 1. ju­na 2005. go­di­ne – ku­pio ju je slo­ve­na­čki “Li­var” iz Ivan­čne Go­ri­ce
   – U Ba­nja­lu­ci ne pos­to­je ško­le ili fa­kul­te­ti ko­ji ško­lu­ju ka­dar ko­ji je na­ma po­tre­ban

BA­NJA­LU­KA – Naj­ve­ći obim proi­zvo­dnje od 12.600 to­na če­li­čnih odli­va­ka ba­nja­lu­čka Li­vni­ca če­li­ka “Jel­šin­grad” ima­la je 1984. go­di­ne. Da­nas, 31 go­di­nu ka­sni­je, Li­vni­ca če­li­ka “Jel­šin­grad” mje­se­čno izli­je ot­pri­li­ke 120 to­na če­li­ka, odno­sno 1.440 to­na go­diš­nje. Dru­gim ri­je­či­ma, da­naš­nji obim proi­zvo­dnje Li­vni­ce če­li­ka pred­stav­lja 11 od­sto proi­zvo­dnje iz 1984. go­di­ne.jelsingrad (2)

Li­vni­ca če­li­ka “Jel­šin­grad” osno­va­na je 1936. go­di­ne. Go­di­nu da­na ka­sni­je iz­gra­đe­ni su svi proi­zvo­dni i pra­te­ći obje­kti i in­sta­li­ra­na je kom­ple­tna opre­ma za proi­zvo­dnju odli­va­ka i ra­znih ma­ši­na. Od ta­da se “Jel­šin­grad” ra­zvi­jao u dvi­je dje­la­tnos­ti: li­var­stvo i ma­ši­no­gra­dnja.

U Dru­gom svjet­skom ra­tu ra­zo­re­ni su i uni­šte­ni svi obje­kti i pos­tro­je­nja “Jel­šin­gra­da”, ali je ubrzo, go­di­nu da­na na­kon za­vršet­ka ra­ta, obnov­ljen i ta­da je pre­šao u drža­vno vla­sniš­tvo. Do 1964. go­di­ne li­vni­ca je bi­la uni­ver­zal­na za že­lje­zo, če­lik i obo­je­ne me­ta­le i ta­da je odlu­če­no da se po­sve­ti sa­mo li­ve­nju če­li­čnih odli­va­ka.

Re­kon­stru­kci­ja i mo­der­ni­za­ci­ja Li­vni­ce če­li­ka za go­diš­nji ka­pa­ci­tet od 16.000 to­na če­li­čnih odli­va­ka za­vrše­na je 1982. go­di­ne, da bi dvi­je go­di­ne ka­sni­je bio dos­ti­gnut naj­ve­ći obim proi­zvo­dnje od 12.600 to­na če­li­čnih odli­va­ka. Od te go­di­ne obim proi­zvo­dnje pa­da da bi u pe­ri­odu od 1991. do 1995. go­di­ne proi­zvo­dnja pa­la na 500 to­na go­diš­nje. Na­kon to­ga proi­zvo­dnja se pos­te­pe­no po­ve­ća­va i u 2005. go­di­ni dos­ti­gnut je ni­vo proi­zvo­dnje od 2.326 to­na, da bi u 2007. go­di­ni proi­zve­li 4.225 to­na če­li­čnih odli­va­ka.

Li­vni­ca če­li­ka “Jel­šin­grad” pri­va­ti­zo­va­na je 1. ju­na 2005. go­di­ne – ku­pio ju je slo­ve­na­čki “Li­var” iz Ivan­čne Go­ri­ce, ko­ji je naj­ve­ći po­je­di­na­čni vla­snik sa 43,03 od­sto ka­pi­ta­la.

Pri­je pri­va­ti­za­ci­je u Li­vni­ci je bi­lo za­po­sle­no bli­zu 380 ra­dni­ka (pri­je ra­ta 1.500), a da­nas ih je 225. Ru­ko­vo­di­lac proi­zvo­dno-te­hni­čkog se­kto­ra Lju­bin­ka Bo­gda­nić ka­že da Li­vni­ca ne­ma du­ga pre­ma za­po­sle­ni­ma i da se pla­te, to­pli obrok i pre­voz re­do­vno is­pla­ću­ju.

“Od no­vem­bra pro­šle go­di­ne do­šlo je do pa­da ci­je­na naf­te, što se ne­ga­ti­vno odra­zi­lo i na na­šu proi­zvo­dnju. Za prvih de­vet mje­se­ci 2014. go­di­ne pre­du­ze­će je po­slo­va­lo sa do­bit­kom. Ali, ne­pla­ni­ra­no smo se od okto­bra pro­šle go­di­ne su­oči­li s naj­ve­ćim pro­ble­mom, a to je ne­dos­ta­tak po­sla. U no­vem­bru je pre­du­ze­će ra­di­lo sa­mo sa 50 od­sto proi­zvo­dnih ka­pa­ci­te­ta, a ta­ko i da­nas ra­di“, re­kla je Lju­bin­ka Bo­gda­nić.

Ku­pac za ko­ga su, do­da­je, naj­vi­še ra­di­li, vi­še od 50 od­sto proi­zvo­dnje i pro­da­je u ovoj go­di­ni, ni­je ni­šta na­ru­čio. Čak je, ka­že Bo­gda­ni­će­va, ne­ke na­ru­džbe za no­vem­bar i de­cem­bar 2014. go­di­ne ot­ka­zao.

“Pad ci­je­na naf­te se ne­ga­ti­vno odra­zio na po­traž­nju za na­šim proi­zvo­di­ma, bu­du­ći da proi­zvo­di­mo i di­je­lo­ve za naf­tne pla­tfor­me. I to je osno­vni ra­zlog zbog če­ga se pre­du­ze­će na­la­zi u ovoj si­tu­aci­ji, odno­sno zbog če­ga os­tva­ru­je pri­hod ko­ji ni­je do­vo­ljan da po­kri­je sve oba­ve­ze i te­ku­će i re­pro­gra­mi­ra­ne oba­ve­ze“, is­ti­če Bo­gda­ni­će­va.

jelsingrad (16)Svi kup­ci, do­da­je ona, na­ru­ču­ju ro­bu sa­mo za te­ku­će po­tre­be, ali ne i za skla­di­šte, pa ta­ko Upra­va Li­vni­ce ne zna da li će već slje­de­ćeg mje­se­ca ima­ti po­sao i u ko­jem obi­mu.

“Ve­li­ki pro­blem nam pred­stav­lja i sta­ro pos­tro­je­nje. To je me­ha­ni­zam ko­ji de­ce­ni­ja­ma ni­je mi­je­njan. Ta­ko­đe, u Ba­nja­lu­ci ne pos­to­je ško­le ili fa­kul­te­ti ko­ji ško­lu­ju ka­dar ko­ji je na­ma po­tre­ban. Kod nas ra­de pe­ka­ri i me­sa­ri, ko­je vre­me­nom pre­kva­li­fi­ku­je­mo u li­va­re. No­vi kup­ci te­ško do­la­ze na ovaj pros­tor, jer su­mnja­nju u ov­daš­nji am­bi­jent. Ugla­vnom se osla­nja­mo na sta­re kup­ce“, do­da­la je Lju­bin­ka Bo­gda­nić.

Li­vni­ca je u 2014. go­di­ni po­slo­va­la sa do­bi­ti od 4.414.971 ma­ra­ku, što je zna­ča­jan rast u odno­su na pret­ho­dnu, 2013. go­di­nu, ka­da je do­bit bi­la sa­mo 159.137 KM. Gu­bi­tak iz ra­ni­jih go­di­na izno­si 13.194.360 KM i te­ku­će do­bi­ti ko­ris­te se za po­kri­će di­je­lo­va to­ga gu­bit­ka. Li­vni­ca ima du­go­ro­čni kre­dit od 4.105.264 KM, dok re­pro­gram oba­ve­za pre­ma Po­res­koj upra­vi ko­ji je odo­bri­la Vla­da RS u 2014. go­di­ni izno­si 85.674 KM. Du­go­va­nja pre­ma ba­nja­lu­čkoj “Elek­tro­dis­tri­bu­ci­ji” izno­se 239.736 KM.

“Li­vni­ca bi s ovim ka­pa­ci­te­ti­ma mo­gla da proi­zvo­di oko 250 to­na če­li­čnih odli­va­ka mje­se­čno, uko­li­ko bi kri­za ko­ja je tre­nu­tno po­go­di­la trži­šte če­li­čnih odli­va­ka po­če­la da pa­da i uko­li­ko bi se po­bolj­ša­la si­tu­aci­ja s po­slom. Po­slo­vi Li­vni­ce su kon­stan­tni, ali sa zna­tno sma­nje­nim ka­pa­ci­te­ti­ma“, ka­že Lju­bin­ka Bo­gda­nić.

Slav­ko Pi­je­tlo­vić u Li­vni­ci ra­di 30 go­di­na. Ka­že da su po­če­ci Li­vni­ce bi­li izu­ze­tni, a da je po­tom nas­tu­pio pe­ri­od po­slo­vne ka­tas­tro­fe. Da­nas je, ka­že, do­bro, ali po­sla je sve ma­nje.

“Ne­ka­da je u Li­vni­ci ra­di­lo 1.500 ra­dni­ka, a da­nas ih je 250. Rus­ko trži­šte je bi­lo gla­vno. Li­je­va­li smo 1.250 to­na če­li­ka mje­se­čno. Ima­li smo pet pu­ta vi­še ra­dni­ka ne­go da­nas. Li­je­va­li smo 700 ki­lo­gra­da po ra­dni­ku, a da­nas li­je­mo to­nu po ra­dni­ku, što je bli­zu evrop­skog stan­dar­da. Ali, ta­da je bi­lo po­sla. Da­nas je po­sao ne­iz­vjes­tan“, ka­že Pi­je­tlo­vić.

Kri­za na trži­štu je uslo­vi­la i do­da­tno upo­zo­re­nje, po­sla mo­žda ne­će bi­ti. Ipak, ka­že Pi­je­tlo­vić, ra­dni­ci za sa­da re­do­vno do­bi­ja­ju pla­te, a i svi ra­dni­ci ko­ji su po­sli­je pri­va­ti­za­ci­je os­ta­li bez po­sla su po­šte­no pla­će­ni.

“Ka­dro­vi su na­ša sta­ra bo­ljka. Vje­ru­jem da je pro­sje­čna pla­ta ra­dni­ka 550 ma­ra­ka. Je­di­no što nas za­bri­nja­va je trži­šte, ko­je je sve nes­ta­bil­ni­je“, sma­tra Slav­ko Pi­je­tlo­vić.

 

Is­to­ri­ja

“Jel­šin­grad” je svoj prvi izvoz os­tva­rio 1947. go­di­ne. Če­ti­ri go­di­ne ka­sni­je “Jel­šin­grad” je iz­gra­dio tvor­ni­cu ki­se­oni­ka i me­ha­ni­čku ra­di­oni­cu – bu­du­ću Tvor­ni­cu ala­tnih stro­je­va TAS. “Jel­šin­grad” je 1973. go­di­ne bio ra­dna or­ga­ni­za­ci­ja sa šest osno­vnih or­ga­ni­za­ci­ja: Li­vni­ca če­li­ka Ba­nja­lu­ka, Li­vni­ca če­li­ka Ba­čka To­po­la, Tvor­ni­ca ala­tnih stro­je­va Ba­nja­lu­ka, Tvor­ni­ca stro­je­va Bo­san­ska Gra­di­ška, Tvor­ni­ca la­kih ala­tnih stro­je­va i di­za­li­ca Prnja­vor i Tvor­ni­ca stro­je­va i ure­đa­ja Ko­tor Va­roš.

Ze­mlji­šte u Hrvat­skoj

Odma­ra­li­šte i ze­mlji­šte FAM “Jel­šin­grad” u Bio­gra­du na Mo­ru u Hrvat­skoj, či­ja je vri­je­dnost pro­ci­je­nje­na na 542.000 KM, pri­je dvi­je go­di­ne bi­li su pre­dmet spo­ra izme­đu “Jel­šin­gra­da” i Li­vni­ce če­li­ka. Lju­bin­ka Bo­gda­nić ka­že da je to za­vrše­na pri­ča: “Taj spor ne pos­to­ji. To ze­mlji­šte je u vla­sniš­tvu drža­ve“.

Na­kov­nji za to­plje­nje

Je­dna od ane­gdo­ta iz “zla­tnog do­ba” ba­nja­lu­čke pri­vre­de i Li­vni­ce mo­žda naj­bo­lje opi­su­je ka­ko se osva­ja­lo trži­šte u inos­tran­stvu i sti­cao uti­sak da nas ci­je­ne u svi­je­tu. Li­vni­ca je se­dam­de­se­tih go­di­na do­bi­la in­stru­kci­ju iz Beo­gra­da da ispo­ru­či hi­lja­de to­na na­ko­va­nja ra­zli­či­tih di­men­zi­ja za rus­ko trži­šte, uz na­po­me­nu da svi mo­ra­ju bi­ti vrhun­skog kva­li­te­ta i još bo­lje za­vršne obra­de. Vi­še ne­go ozbi­ljno shva­će­no upo­zo­re­nje, na po­slu su pre­ko­vre­me­no ra­di­li sa­mo naj­bo­lji liv­ci, a pro­vje­re­ni maj­sto­ri su u de­se­ti dio mi­li­me­tra vrši­li za­vršnu obra­du, čes­to i ru­čno šmir­gl pa­pi­rom. Mje­se­ci­ma su ka­mi­oni na­to­va­re­ni na­kov­nji­ma odla­zi­li za Mos­kvu. Po­sli­je odre­đe­nog vre­me­na sa­ra­dnje, je­dan od in­že­nje­ra Li­vni­ce je sa de­le­ga­ci­jom otpu­to­vao u po­sje­tu rus­koj fir­mi ko­joj su ispo­ru­či­va­li ro­bu. Bio je po­no­san, oče­ku­ju­ći sve po­hva­le, ko­je je i do­bio, ali ono što je vi­dio, is­pri­čao je tek po­sli­je ra­spa­da biv­še Ju­go­sla­vi­je. Nji­ho­ve, mi­li­me­tar­ski obra­đe­ne na­kov­nje u Ru­si­ji su odmah po do­spi­je­ću pre­ta­pa­li u li­vni­ci i is­to­plje­no že­lje­zo ko­ris­ti­li za odliv­ke svo­jih proi­zvo­da.

SUTRA:

Namjenska industrija: “Federaciji municija, Srpskoj okviri”

 

 Poslovni portal CAPITAL i Nezavisne novine

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
izbor izdvajamo jelsingrad kako je propala banjalucka privreda livar banjaluka vazno
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakBeč dobija najveći drveni neboder na svijetu
Sljedeći članak Savanović danas u Mrkonjić Gradu

Povezani članci

Svijet 02 minute čitanja

Renault traži nove saveznike

FINANSIJE 02 minute čitanja

Slovenačke banke spremne na šokove

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Vanredna sjednica gradske Skupštine o rasvjeti u Banjaluci

1. Augusta 2025. — 15:2102 minute čitanja

Usaglašava se precizan termin sjednice

Građani Srpske žrtve kriptoprevara

1. Augusta 2025. — 13:23

RiTE Ugljevik napravio gubitak od 27 miliona KM za pola godine

1. Augusta 2025. — 09:05

Analiza: Šta treba sistemski uraditi da se spriječi gubljenje arbitraža?

31. Jula 2025. — 16:00

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.

Obavijesti