BANJALUKA/SARAJEVO, Ranije najavljena zabrana uvoza putničkih automobila koji ne zadovoljavaju EURO 4 standard ipak neće zaživjeti 1. aprila, kako je to bilo planirano, potvrđeno je iz Ministarstva komunikacija i transporta BiH.
Još nije poznat tačan datum kada će da stupi na snagu ta odluka, čijom će primjenom biti spuštena rampa za uvoz starijih automobila, ali iz resornog ministarstva navode da će vozače o svemu na vrijeme obavijestiti.
Zoran Andrić, pomoćnik ministra komunikacija i transporta BiH, kaže da sve zavisi od dinamike uspostavljanja Savjeta ministara BiH, te dodaje da je odlučeno da novi resorni ministar stupi na dužnost i tek poslije toga će nastaviti rad na rješavanju ovog pitanja.
“Definitivno, to 1. aprila fizički neće moći biti sprovedeno, a napravićemo saopštenje i obavijestiti javnost kada ta odluka stupa na snagu”, kaže Andrić.
On ističe da je osnov za donošenje ovakve odluke tehnički aspekt povećanja nivoa bezbjednosti saobraćaja, kroz regulaciju uvoza polovnih vozila iz inostranstva primjenom najnižih tehničkih karakteristika.
“Odluka se neće primjenjivati na vozila koja su na teritoriju BiH dospjela ili je njihova narudžba izvršena prije njenog stupanja na snagu. Na njih će se odnositi EURO 3 standard, prema prethodnoj odluci”, naglasio je Andrić.
Milenko Jaćimović, predsjednik Udruženja za unapređenje bezbjednosti saobraćaja Banjaluka, podržava odluku kojom će biti zabranjen uvoz vozila koja ne zadovoljavaju EURO 4 standard.
“Mi već imamo vozila na tržištu BiH koja ispunjavaju te norme. To, dakle, neće biti značajan udar na građane. Takva vozila su daleko boljeg kvaliteta i imaćemo daleko tehnički ispravnije automobile na putevima u BiH”, naveo je Jaćimović.
Podsjećanja radi, u BiH je godinama važilo pravilo da ne mogu biti uvezena vozila starija od sedam godina i pod pritiskom EU ta odluka je promijenjena i od 1. januara 2011. godine bilo je moguće uvesti samo vozilo koje ispunjava EURO 3 standard.
Prema podacima Agencije za statitistiku BiH, lani je kod nas registrovano ukupno 921.456 vozila, od čega 87 odsto putničkih. Od toga, EURO 4 (EKO 4) imala su 108.034 vozila, a dodatnih 48.181 imalo je EURO 5 ili EURO 6 standard.
Inače, svi automobili koji su prvi put registrovani u zemljama Evropske unije poslije 1. januara 2006. godine imaju EKO 4 karakteristiku.
Što se proizvođača i modela vozila tiče, teško je navesti tačno od kada je EKO 4 u proizvodnji, ali se zna da je taj standard kod nekih proizvođača počeo još 2003. godine.
Ipak, to se može pojedinačno provjeriti za svako vozilo kod proizvođača putem takozvane VIN oznake vozila.
Nezavisne novine