BANJALUKA, Agencija za bankarstvo Republike Srpske analiziraće problem povodom značajnog jačanja švajcarskog franka i pratiće eventualne posljedice koje mogu nastati po finansijski sistem.
“Agencija će preduzimati sve mjere koje su joj na raspolaganju – od obavezivanja banaka za izdvajanje dodatnih rezervi, do preporuka za olakšavanje položaja korisnika u smislu fiksiranja rate kredita prije svega na stambene kredite, reprograma kredita, konverzije kredita u evro i drugo”, navodi se u saopštenju.
U saopštenju se dodaje da Agencija ima puno razumijevanje za teškoće u kojima se nalaze korisnici kredita sa klauzulom švajcarskog franka, ali nema ovlaštenja da se miješa u obligacione odnose između banke i korisnika kredita.
Iz Agencije podsjećaju da se polovinom 2011. godine pojavio problem povećanja rata kredita sa valutnom klauzulom u švajcarskog franka usljed velikog rasta vrijednosti ove valute.
“Taj problem je privremeno bio značajno ublažen kada je Centralna banka Švajcarske u septembru 2011. godine privremeno fiksirala odnos švajcarskog franka i evra na nivou od 1,2 franka za jedan evro”, navodi se u saopštenju.
Nedavna odluka Centralne banke Švajcarske da ukine ovo ograničenje dovela je do znatnog jačanja švajcarskog franka na globalnom finansijskom tržištu, pa i u BiH, što za direktnu posljedicu može imati pogoršanje položaja dužnika kredita u ovoj valuti.
U odnosu na juče, danas je već došlo do određenog stabilizovanja finansijskog tržišta, te do blagog slabljenja švajcarskog franka.
Od 30. septembra 2011. godine, kada su u bankama iz Republike Srpske neto krediti sa valutnom klauzulom u švajcarskim frankama iznosili 253,8 miliona KM ili šest odsto ukupnih kredita, došlo je do značajnog smanjenja ovih kredita.
Ovi krediti sa 30. septembrom 2014. godine iznose 108 miliona KM ili 2,3 odsto ukupnih kredita, a riječ je o jednoj banci.
Iznosi ovih kredita u okruženju su daleko većeg obima, ali to ne umanjuje značaj ovog problema.
Jedan broj korisnika ovih kredita od 2011. godine do danas sporazumno je sa bankom riješio ovaj problem, a preostali korisnici treba da se obrate banci kojoj je, takođe, u interesu da se ovaj problem na zadovoljavajući način riješi, navode iz Agencije za bankarstvo Srpske. Srna