BRISEL – Evropska komisija odlučila je da uvede dodatne poreze, poznate kao antidamping carine, koje mogu iznositi do 36,4 odsto na uvoz biodizela iz Kine.
Biodizel je obnovljivo biogorivo proizvedeno iz biljnih ulja ili životinjskih masti, koje se ne mora koristiti isključivo samostalno već može i u kombinaciji sa tradicionalnim dizelom.
Antidamping carine su porezi koje zemlja ili ekonomska unija, što je ovde slučaj, uvodi na uvozne proizvode koji se prodaju po cijenama nižim od njihove normalne tržišne vrijednosti, što može narušiti konkurenciju i nanijeti štetu domaćim industrijama, piše Energetski portal.
U ovom slučaju, biodizel se proizvodi od već korišćenog jestivog ulja (UCO), ali postoji sumnja da je dio uvezenog ulja pogrešno označen i da se zapravo radi o jeftinijem palminom ulju, čija je proizvodnja često povezana sa uništavanjem šuma. Uvođenje ovih carina trebalo bi da pomogne u zaštiti evropske proizvodnje biodizela od nepravedne konkurencije i da osigura fer tržišne uslove, iako je upitno da li samo porezi mogu u potpunosti riješiti problem.
U posljednje dvije godine, značajan dio biodizela koji Evropa uvozi dolazi iz Kine – čak 60 odsto od ukupno više od 80 procjenata ukupnog uvoza biodizela u Evropu. Ovaj veliki uvoz iz Kine doveo je do drastičnog pada cijena na evropskom tržištu, sa oko 2.250 evra po toni na samo 1.100 evra, što je izazvalo probleme unutar tržišta biogoriva.
Zbog ovih tržišnih aktivnosti i prekomjerne zavisnost Evrope od ulja iz Kine, dolazi još prijedloga kako osim poreza, provjeravati proizvode koji pristižu na evropsko tržište. Na taj način, EU bi smanjila rizik od prevare i zaštitila domaću industriju od nepravedne konkurencije, podržavajući održivu i odgovornu proizvodnju biogoriva.Biznis.rs