Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekonomisti: Republici Srpskoj prijeti finansijska katastrofa

    6. Juna 2024. — 14:10

    Za Radukića ministri u Vladi Srpske rade savršeno

    20. Maja 2024. — 13:56

    Srbija ubrzano isisava energente iz BiH

    29. Decembra 2023. — 14:05

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Ekskluzivno: Optuženi u aferi „korona ugovori“ priznaje krivicu

    19. Juna 2024. — 10:43

    Nakon „Alumine“, Pavlović preuzima i „Boksit“

    16. Maja 2024. — 12:15

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Smailbegović: Odnos države i poslodavaca zasniva se na poznanstvima

    7. Marta 2025. — 20:00

    Mujanić: BiH ima zaliha domaćeg mesa samo za tri dana

    21. Februara 2025. — 20:05

    „Šume Srpske“ u minusu šest miliona maraka

    11. Jula 2025. — 16:38

    BiH na uvoz mlijeka potrošila 267 miliona KM

    11. Jula 2025. — 14:56

    “Autoprevoz” prodao 34 dunuma zemljišta

    11. Jula 2025. — 14:12

    Brat Novaka Đokovića ugasio firmu u Banjaluci

    11. Jula 2025. — 09:48
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    “Elektroprivreda BiH” mora da kupi 400.000 tona uglja

    8. Jula 2025. — 10:43

    Cijena sirove nafte oko 67 dolara po barelu nakon odluke OPEK-a

    8. Jula 2025. — 08:59

    Potrošnja i proizvodnja uglja u Evropskoj uniji na istorijskom minimumu

    4. Jula 2025. — 13:22

    Kakve su šanse za napredovanje ekonomije u BiH?

    2. Jula 2025. — 15:18

    „Šume Srpske“ u minusu šest miliona maraka

    11. Jula 2025. — 16:38

    Neto devizne rezerve Srbije povećane

    11. Jula 2025. — 14:52

    Koliko duguje BiH, a koliko zemlje u regionu, ko je najveći dužnik?

    11. Jula 2025. — 11:28

    Spoljni dug Srbije oko 50 milijardi evra

    11. Jula 2025. — 09:01

    Kreis International postao većinski vlasnik banjalučkog Stočara

    10. Jula 2025. — 13:10

    Ko su najveći telekomunikacioni igrači na Balkanu

    4. Jula 2025. — 08:16

    Banjalučka firma isplaćuje dividendu akcionarima

    3. Jula 2025. — 08:16

    Jačanje evra ugrožava napore oko obuzdavanja inflacije

    2. Jula 2025. — 13:07

    BiH na uvoz mlijeka potrošila 267 miliona KM

    11. Jula 2025. — 14:56

    SAD odrezala Srbiji carine od 35 odsto

    8. Jula 2025. — 09:20

    Tramp uvodi carine od 30 odsto na svu robu iz BiH

    8. Jula 2025. — 09:12

    Kada Lidl planira otvaranje prodavnica u BiH

    6. Jula 2025. — 11:10

    Sve više radnika iz BiH odlazi na sezonski rad u Hrvatsku

    5. Jula 2025. — 14:31

    Španija prestigla Japan u BDP-u po stanovniku

    5. Jula 2025. — 11:55

    Srpsku za pet mjeseci posjetilo 186.698 turista

    3. Jula 2025. — 15:16

    Booking ide na sud zbog optužbi na podizanje cijena smještaja

    2. Jula 2025. — 16:58

    Ratari prepušteni berzi i volji mlinara

    11. Jula 2025. — 07:38

    Trampove carine smanjuju izvoz BiH u SAD

    10. Jula 2025. — 15:49

    Polugodišnji izvještaj o poslovanju “Šuma” do 15. jula

    10. Jula 2025. — 15:15

    Predstavljen Centar za odgovorno poslovanje

    10. Jula 2025. — 14:30
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Ovo voće košta 160 dolara po komadu

    6. Jula 2025. — 16:18

    Jednostavnim trikom možete značajno uštediti gorivo

    6. Jula 2025. — 09:03

    Direktoru agencije “Apriori” prva nagrada fotografskog takmičenja

    4. Jula 2025. — 14:07

    Gdje su najskuplje nekretnine na svijetu

    24. Juna 2025. — 15:54

    Tržišta zabrinuta zbog novih Trampovih carina

    11. Jula 2025. — 12:51

    Rekordna vrijednost bitkoina

    10. Jula 2025. — 10:00

    Tramp poslao još sedam pisama o carinama

    10. Jula 2025. — 09:00

    Amerika naplatila oko 100 milijardi dolara carina

    9. Jula 2025. — 10:04
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Kako su kineske firme varale tokom izgradnje dionica autoputa u FBiH

Kako su kineske firme varale tokom izgradnje dionica autoputa u FBiH

Bojana NinkovicBojana Ninkovic7. Augusta 2023. — 08:49Nema komentara6 minuta čitanja
FOTO: Fokus.ba

ČAPLJINA – Do momenta očitovanja nadzornog inžinjera, a to je bilo 12. maja, eklatantno su probijeni rokovi za završetak gradnje mosta Počitelj i to za 218 dana. Izabrane firme Sinohydro Corporation Limited te Powerchina Roadbridge Group dali trećoj firmi (iz BiH) da radi rasponsku konstrukciju mosta Počitelj. China Gezhouba Group Co. LTD dostavila lažnu dokumentaciju.

FOTO: Fokus.ba

Fokus.ba došao je u posjed zvanične dokumentacije iz Autocesta FBiH o tome kako su kineske firme u proteklom periodu varale tokom izgradnje pojedinih dionica autoputa na području FBiH, odnosno tokom prijava na tendere. Konkretno riječ je o kompanijama Sinohydro Corporation Limited, Powerchina Roadbridge Group Co. te China Gezhouba Group Co. LTD. Sve su već od ranije poznate po korupcionaškim aferama, prevarama i neispunjavanju ugovora na globalnom nivou.

Navedene firme su u proteklom periodu bili izabrani kao izvođači radova na dionicama autoputa Počitelj – Zvirovići (most Počitelj), te su bili kandidati na tenderu za dionice Medakovo – Ozmice i tunel Prenj.

Šta stoji u rješenjima?

Prema rješenjima Autocesta FBiH od 16. maja do kojih je došao Fokus.ba dvije kineske kompanije s kojima je ranije potpisan ugovor o izgradnji mosta Počitelj na poddionici Počitelj-Zvirovići diskvalifikovane su na period od dvije godine, jer su kršile ugovor.

Četiri godine kasnije, kako je navedeno u rješenju Autocesta FBiH, utvrđeno je da su Sinohydro Corporation Limited te Powerchina Roadbridge Group Co. Ltd flagrantno kršile ugovor na način da radove na rasponskoj konstrukciji mosta nisu izvodile one već je to činio podizvođač odnosno firma Hering iz Širokog Brijega, što se, istaknuto je, ni u kojem slučaju nije smjelo desiti.

Kako je obrazloženo u rješenju, u posebnim uslovima potpisanog ugovora navedeno je da je izvođaču zabranjeno podugovarati radove na rasponskoj kontrukciji mosta, dok, s druge strane, podizvođač radova može izvoditi radove samo do maksimalne vrijednosti 15 posto Ugovora. U ovom slučaju, konstatovano je, vrijednost podugovorenih radova bila je mnogo veća od 15 posto.

Naime, 10. maja Autoceste FBiH su se obratile nadzornom inžinjeru iz firme IRD Engineering S.r.l. – Italija koji je potvrdio da je radove na rasponskoj konstrukciji mosta Počitelj u potpunosti izvodio Hering, a da od investitora (Autocesta FBiH) za tako nešto nije izdato odobrenje.

Komentar iz Heringa

Direktor firme Hering Ladislav Bevanda kratko je za Fokus izjavio kako nemaju ni direktne ni indirektne kontakte s Autocestama FBiH te da o tome ne zna ništa.

“To je, ako je, uostalom najmanja šteta koju ljudi iz Autocesta FBiH rade”,  kratko je prokomentarisao Bevanda.

Takođe, do momenta očitovanja nadzornog inžinjera, a to je bilo 12. maja, eklatantno su probijeni rokovi za završetak gradnje mosta Počitelj i to za 218 dana, budući da je sve, prema ugovoru, trebalo biti završeno 6. oktobra 2022. godine.

Inače, tek je 6. jula ove godine završeno spajanje rasponske konstrukcije mosta Počitelj, dok kompletni radovi na ovom objektu odnosno poddionici autoputa još nisu okončani.

U rješenju Autocesta, kada je riječ o diskvalifikaciji kineskih firmi Sinohydro Corporation Limited te Powerchina Roadbridge Group Co. Ltd stoji da ona predstavlja zabranu učešća na svim tenderima i bilo kakvim drugim poslovima u kojima su Autoceste FBiH investitor i to u periodu od dvije godine, ne uzimajući u obzir tekuće ugovore za građenje.

Zbog određenih nejasnoća ovog rješenja, odnosno otvorenih pitanja poput šta će dalje biti sa gradnjom ove poddionice jer su eliminisana dva od tri izvođača radova, obratili smo se Autocestama.

Kada je riječ o mostu Počitelj, kako su za Fokus naveli iz ovog javnog preduzeća, u toku je neometano izvođenje radova na osnovu zaključenog ugovora koji je još uvijek aktivan.

Naveli su da provode sve mjere zaštite u skladu sa ugovorenim odredbama. Nakon završnog spajanja rasponske konstrukcije mosta, kako su istaknuli, u toku su pripremni radovi na izradi hidroizolacije mosta, odvodnje, kolovozne konstrukcije, betonske i sigurnosne ograde i drugi radovi.

Novac iz EU

Ali , dodatnu težinu ovom problemu daje i to da se izgradnja poddionice Počitelj-Zvirovići finansira i iz sredstava osiguranih u okviru ugovora o zajmu sklopljenog sa Evropskom investicijskom bankom (EIB) u visini od 100 miliona evra  i bespovratnim sredstvima Evropske unije u visini od pet miliona evra koja su osigurana u okviru Agende za povezivanje preko Investicijskog okvira za Zapadni Balkan (WBIF).

Uzimajući u obzir da se radi o novcu EU čija implementacija se strogo nadgleda, evidentno je da je odluka Autocesta FBiH rezultat reakcije institucija EU.

Sinohydro Corporation Limited te Powerchina Roadbridge Group Co. Ltd su kompanije koje se već nalaze na crnim listima Svjetske banke i Afričke razvojne banke zbog korupcije i prevara. Međutim, to nije spriječilo gradonačelnika Istočnog Sarajeva Ljubišu Ćosića, kako je nedavno objavio Inforadar da s njima potpiše Memorandum o saradnji vezan za izgradnju tunela kroz Trebević koji bi povezivao Istočno Sarajevo s Palama.

Treća firma koja je diskvalifikovana, kada je riječ o poslovima Autocesta FBiH, je China Gezhouba Group Co. Ltd.

– Za postupak nabavke Medakovo – Ozimice u formi i potvrdi navedeno je da kompanija China Gezhouba Group Co. Ltd učestvovala sa 50% u Joint Venture, kao partner, dok je u formi za postupak nabavke izgradnje Tunela Prenj za isti projekat navedeno da je kompanija bila jedini izvođač radova na predmetnom projektu. Uvidom u dostavljene potvrde i izvod iz ugovora, te prevodom istih od sudskog tumača za kineski jezik konstatovano da prema dostavljenom Ugovoru, China Gezhouba Group Co., Ltd.  uopšte nije bila član Joint Ventura, već China Gezhouba Group Fifth Engineering Co. Ltd., dok prema potvrdi o uspješnoj realizaciji ugovora, Joint Venture partner nije bila niti China Gezhouba Group Co. Ltd., niti China Gezhouba Group Fifth Engineering Co. Ltd, već treća kompanija China Ge zhouba Group Road and Bridge Engineering Co. Ltd – stoji u rješenju Autocesta FBiH.

Turske kompanije

Kada je riječ o turskoj kompaniji, utvrđeno je da suprotno njenim navodima u tenderskoj dokumentaciji nije završila projekat u Turskoj “Giresun Ayr. – Dereli – Sebinkarahisar Susehri Ayr. Motonvay” niti su bili tačni navodi o tom projektu, a što je potvrdila Generalna direkcija autocesta u Turskoj.

U konačnici je 9. marta ove godine, ugovor o izgradnji dionice Medakovo-Ozmice potpisan sa drugom turskom kompanijom Cengiz Insaat Sanayi ve Ticaret A.S. vrijedan 361,7 miliona evra (bez PDV-a).

Budući da i u finansiranju ove dionice značajno učestvuje EU, Autoceste FBiH su se pozvale na pravilnike Evropske investicijske banke i Evropske banke za obnovu i razvoj.

Inače, China Gezhouba Group Co. Ltd dio je konglomerata firmi u kojem je i China Gezhouba Group Corporation (CGGC) a s kojom je Vlada RS još 2016. potpisala ugovor za izgradnju Hidroelektrane Dabar, projekta vrijednog 131 miliona KM koji još uvijek nije realizovan.

Takođe, dio je i konzorcija za izgradnju već propalog projekta Bloka 7 Termoelektrane Tuzla o čemu je detaljno pisao Fokus.

Putem službenog e-maila obratili smo se svim navedenim kineskim kompanijama za komentar, no do zaključenja ovog teksta ga nismo dobili. Fokus.ba

 

 

most pocitelj radovi
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakCrnu Goru izgubljeni sporovi koštali više od 45 miliona evra za tri godine
Sljedeći članak Addiko banka Banja Luka uvećala profit za preko 50 odsto u odnosu na prošlu godinu

Povezani članci

NOVOSTI 02 minute čitanja

Pad svjetske proizvodnje sirovog čelika za 4,7 odsto

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

„Šume Srpske“ u minusu šest miliona maraka

11. Jula 2025. — 16:3803 minute čitanja

Blaško Kaurin potvrdio da će prvo polugodište završiti u minusu

BiH na uvoz mlijeka potrošila 267 miliona KM

11. Jula 2025. — 14:56

“Autoprevoz” prodao 34 dunuma zemljišta

11. Jula 2025. — 14:12

Brat Novaka Đokovića ugasio firmu u Banjaluci

11. Jula 2025. — 09:48

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.

Obavijesti