PARIZ – Elon Mask, prvi čovjek vodećeg svjetskog proizvođača električnih automobila Tesla uoči Božića prepustio je krunu najbogatijeg čovjeka na svijetu Bernardu Arnaultu, francuskom preduzetniku koji dolazi iz mnogo tradicionalnije branše – industrije luksuzne robe.
FOTO
Prema podacima Bloombergovog indeksa milijardera, Arnault, saosnivač, predsjednik i glavni izvršni direktor kompanije Loius Vuitton Moët Hennessy (LVMH), može se pohvaliti imovinom od 159 milijardi dolara dok Mask vrijedi 139 milijardi dolara.
Novi poredak ukazuje da je tehnološki sektor ove godine prošao “bos po trnju” kada je riječ o berzanskom poslovanju. Podizanje kamatnih stopa dovelo je do snažne rasprodaje dionica tehnoloških kompanija, pa je konkretno Mask samo ove godine izgubio 132 milijarde dolara dok Džef Bezos, takođe donedavno najbogatiji čovjek svijeta, zbog pada vrijednosti Amazona ove godine posjeduje 84 milijarde dolara manje i pao je na 5. mjesto na listi najbogatijih.
Bernard Arnault preko svoje holding kompanije najveći je pojedinačni dioničar LVMH-a te ima najviše glasačkih prava. Inače, ovo nije prvi put da je Francuz na vrhu liste najbogatijih ljudi – Arnault je to bio i 2019, pa godinu kasnije te nakratko prošle godine.
Sa sjedištem u Parizu, LVMH je globalni konglomerat koji pod svojim okriljem ima 75 brendova – od skupih pića, preko visoke mode do kozmetike. Među njima su neki od najpoznatijih modnih brendova u svijetu, poput Bulgarija, Diora, Fendija, Givenchyja, i naravno, Louis Vuittona. Najstariji brend u LVMH-ovoj kolekciji je vinarija Chateau d’Yquem, osnovana još krajem 16. vijeka.
Prošle godine kompanija je ostvarila 64,2 milijarde eura prihoda, petinu više nego predpandemijske 2019. godine. Moda i kožne torbe učestvuju sa 48 odsto u prihodima grupacije. Ova najveća kompanija iz segmenta luksuzne robe ima više od 175.000 zaposlenih, a mreža prodajnih prostora broji čak 5.500 prodavnica širom svijeta.
Iako je vrijednost dionica tokom ove godine pala za 7,8 odsto, što je Arnaultovu imovinu smanjilo za 18,9 milijardi dolara, LVMH je s tržišnom kapitalizacijom od 340,3 milijarde evra i dalje jedna od najvećih kompanija u svijetu, ispred divova kao što su Mastercard ili Nestlé.
Inače, u poređenju s ostalim najbogatijim ljudima svijeta, poput Džefa Bezosa ili Bila Gejtesa, Bernard Arnault nije previše poznatih izvan granica Francuske.
Kako piše Deutsche Welle, u SAD-u je privukao pažnju tamošnjih medija 2019. kada je LVMH preuzeo čuvenog juvelira, kompaniju Tiffany za gotovo 16 milijardi dolara.
U Njemačkoj je počeo da puni novinske stranice početkom 2021. kada je LVMH kupio kontrolni paket u Birkenstocku, iako je nejasno kako se taj proizvođač sandala uklapa u portfelj luksuznih brendova.
Iako velika čak i u globalnim okvirima, LVMH je danas kompanija kojoj više odgovara pridjev “porodica”. Svih petoro djece Arnaulta angažovano je u vođenju kompanije. Zanimljivo, taj model vođenja “prepisali” su i njegovi konkurenti, pa tako porodični upravljački kadar ima i kompanija Kering, ali i Richemont. Poslovni dnevnik