– Primjena novog Zakona o carinskoj politici BiH počinje 1. avgusta
– Počinje i primjena NCTS koji podrazumijeva obradu carinskih deklaracija bez papira
BANJALUKA – Nakon nekoliko odgađanja, u BiH 1. avgusta definitivno počinje primjena novog Zakona o carinskoj politici, a sa njim i primjena kompjuterizovanog provoza (NCTS UIO), koji će značiti automatizaciju poslovnih procesa, brže procedure na granicama, jednostavnije sprovođenje i okončanje postupka provoza, te smanjenje troškova.
U Upravi za indirektno oporezivanje (UIO) za CAPITAL kažu da je sve spremno za početak primjene novog kompjuterizovanog provoza koji podrazumijeva obradu carinskih deklaracija bez papira.
Načelnik Odjeljenja za komunikacije UIO Ratko Kovačević ističe da će se, nakon godinu dana rada na nacionalnom nivou, NCTS UIO koristiti na carinskom području kojem pripadaju države EU, EFTA, te Velika Britanija, Srbija, Turska, Sjeverna Makedonija odnosno države članice Konvencije o zajedničkom postupku tranzita, pa će od tog momenta i benefiti značajniji.
EU već radi nove verzije NCTS, BiH će je pratiti
Između ostalog, države članice Konvencije će biti kompjuterski povezane, biće brže, jeftinije, sigurnije i jednostavnije kretanje roba, a time i ubrzanje prometa na granici, jednostavnije sprovođenje i brže okončanje postupka provoza, smanjenje broja carinskih barijera između privrednika iz BiH i EU.
„Biće smanjeni troškovi prevoza robe u spoljnotrgovinskoj razmjeni i bolja iskorištenost vozila“, rekao je Kovačević.
Pojasnio je da će sve postupke podnošenja provoznih carinskih prijava elektronskim putem vršiti špediteri.
Na pitanje kako će to izgledati kada BiH postane članica EU, Kovačević je rekao da države EU rade na pripremi nove verzije NCTS te da će sve te novine usklađivati i implementirati i UIO.
„Predstavnici UIO učestvuju kao posmatrači na raznim sastancima koje organizuju tijela u EU odgovorna za NCTS, te prate koje izmjene očekuju BiH u budućem periodu. Kada BiH postane članica EU NCTS UIO će biti u potpunosti kompatibilan sa ostalim članicama Konvencije o zajedničkom provozu u EU, te će se carinska procedura provoza nesmetano odvijati među svim članicama Konvencije u kojima će biti i BiH“, rekao je Kovačević.
Grbić: Vrijeme čekanja biće skraćeno, ali i dalje ostaje problem graničnih prelaza
Pozitivne efekte od carinjenja bez papira, a prije svega uštedu vremena, očekuju u prevoznici.
Predsjednik Udruženja za međunarodni i unutrašnji transport RS Nikola Grbić kaže za CAPITAL da će carinjenje bez papira smanjiti gužve i ubrzati protok robe, ali da i dalje ostaje problem graničnih prelaza na kojima se čeka i po devet – deset sati.
„To je pozitivna stvar, ukoliko ne bude ponovo nekih odgađanja kao što je bilo već nekoliko puta. Do sada se na graničnim prelazima i carinskim terminalima čekalo 10 do 15 sati, a nekada i po dan – dva, tako da će ovo sigurno smanjiti ta čekanja najmanje za 30 odsto. Sada će prevoznik dokumentaciju elektronski slati špediteru prilikom utovara robe i dok on dođe na terminal papiri će mu već biti spremni“, naglasio je Grbić.
Međutim, on ističe da i dalje ostaje problem velikog čekanja na graničnim prelazima gdje je mnogo veće čekanje nego što je to na carinskim terminalima.
„Iz UIO nikada nismo dobili konkretan odgovor na pitanje zbog čega se toliko čeka. Nigdje u Evropi nema tolikog čekanja kao na granici BiH“, istakao je Grbić.
STK: Nastaviti primjenu postupka carinjenja po fakturi
Međutim, u Spoljnotrgovinskoj komori BiH kažu da se Odlukom o provođenju Zakona o carinskoj politici, koji je na prijedlog UIO BiH, donio Savjet ministara ukida pojednostavljeni carinski postupak po fakturi što će usporiti protok robe.
Zbog toga apeluju na donosioce odluka da se ovo pitanje riješi u korist privrede i pojednostavljeni postupak i dalje zadrži.
„Po saznanjima STK oko 200 kompanija, prevashodno izvozno orjentisanih, koristi pojednostavljeni postupak izvoza po fakturi, kao i uvoza po fakturi. Pozitivni efekti primjene pojednostavljenog carinskog postupka uvoza i izvoza po fakturi se ogledaju, prije svega, u podsticanju proizvodno-orjentisanih firmi, kroz sprovođenje jednostavnije i brže procedure uvoza kao i izvoza tokom cijelih 24 sata, svakog dana u mjesecu, a što direktno utiče na bržu snabdjevenost sirovinama i ostalim repromaterijalima za proizvodnju kao i povećanje količina izvoza u kratkom vremenskom periodu“, kažu u Spoljnotrgovinskoj komori BiH.
Dodaju da bi, uzimajući u obzir nestabilno globalno tržište i povećanje troškova proizvodnje, mjera produžavanja primjene postupka carinjenja po fakturi predstavljala vrlo značajan i podsticajan element za održavanje i eventualno povećanje izvoza iz BiH.
„Svrha pojednostavljenog postupka po fakturi je jednostavnija i brža procedura izvoza, odnosno pojednostavljenje kojim će se podstaći izvoz za robe koje imaju niskoakumulativni karakter. Njegovim ukidanjem ugroziće se izvoz, ali i cjelokupni ekonomski razvoj, produžiće se rok isporuke prema kupcima, smanjiće se proizvodnja i poslovne aktivnosti, a povećati cijene proizvoda“, navode u Spoljnotrgovinskoj komori BiH.
Početak primjene zakona kasnio godinama
Podsjećamo, početak primjene Zakona o carinskoj politici BiH, a samim tim i NCTS-a (novog provoznog kompjuterskog sistema) bio je uslovljen i korištenjem digitalnog kvalifikovanog potpisa.
Zbog toga je tek nakon što je UIO, u maju 2021. godine, postala prvo državno sertifikovano tijelo za izdavanje kvalifikovanog digitalnog potpisa, ova insititucija mogla da primjenjuje novi zakon.
Kvalifikovani digitalni potpis se koristiti za e-potpisivanje carinskih deklaracija, kao i za druge elektronske usluge koje pruža UIO, a u budućnosti se očekuje da se te se koristiti i za e-usluge koje se nude u drugim institucijama u BiH i inostranstvu.
„Takođe, duži period se čekalo i na usvajanje Zakona o carinskim prekršajima BiH u Parlamentu BiH, bez koga nije mogao da se primjenjuje Zakon o carinskoj politici BiH. Nakon usvojenih svih neophodnih zakona stekli su se uslovi za od 1. augusta krene sa primjenom bezpapirna carinska procedura provoz u BiH“, naglasio je Kovačević.
EU dala 2,2 miliona KM za uspostavljanje NCTS
Projekat NCTS finansirala je Evropska unija kroz predpristupne fondove.
UIO je, putem Delegacije EU u BiH, aplicirala i kroz IPA program dobila 1,8 miliona evra za pripremu informatičke aplikacije za NCTS, dok je za izdavanje digitalnog kvalifikovanog potpisa neophodnog da može postati sertifikovano tijelo u BiH dobila 100.000 evra.
Takođe, kroz IPA fondove UIO je dobila još 300.000 evra za održavanje softvera.
Novi elektronski prevozni sistem (New Computerised Transit System-NCTS) je transevropski carinski informatički sistem, koji omogućava razmjenu podataka između carinskih organa i privrednih subjekata sistemom elektronske razmjene podataka.
Elektronske poruke zamjenjuju razne papirne dokumente i određene formalnosti provoznog postupka.
NCTS je prvi transevropski elektronski sistem u BiH u oblasti carine, svojevrsni test i jedan od koraka u procesu ispunjavanja uslova Bosne i Hercegovine na putu evropskih integracija.
CAPITAL: Marina Ljubojević