BANJALUKA – Svakodnevna poskupljenja počela su uzimati danak pa je ključ u bravi na brojne radnje u srcu Banjaluke postala uobičajena slika. Upravo iz tih razloga glavno i omiljeno šetalište Banjalučana, čuvena Gospodska ulica, počinje da izgleda otužno.
Oni koji su pred zatvaranjem robu prodaju po sniženim cijenama. Najčešći razlog je skup zakup u vrijeme oslabljene kupovne moći. Da biste platili mjesečnu kiriju za lokal u Gospodskoj ulici treba vam 10.000 KM, dok kirija za velike lokale od po dva-tri sprata dostiže iznos i od vrtoglavih 30.000 KM, barem prema podacima agencija za nekretnine.
Poznavaoci prilika kažu da je zakup objekata u ovom dijelu grada uvijek bio papreno skup a i posljednjih godina su tržni centri preuzeli igru.
Ekonomski analitičar Zoran Pavlović kaže da zakupi u Gospodskoj ulici koštaju jako mnogo, i ako se ne može ostvariti zarada koja bi pokrila troškove, onda se mora prestati sa prodajnom aktivnošću.
„U Gospodskoj ulici jedno vrijeme bio je i Mc Donalds pa je odustao. Zatim je bila turska kompanija koja je prodavala odjeću pa su i oni odustali“, istakao je Pavlović.
Evidentno je da se promijenio koncept poslovanja i da kupci sada radije idu u tržne centre, jer tamo mogu da obave sve što trebaju ali je osnovna stvar što nema privredne aktivnosti, ne otvaraju se nove firme, nema ni investicija, pa samim tim nema ni potražnje.
Banjalučani, naviknuti da kupuju u centru grada nostalgično kažu da im je žao što ostaju bez omiljenih brendova. Pojedini Banjalučani kažu da ne vole šoping centre, te da im je lakše bilo dok su radnje bile u centru Banjaluke.
Na pitanje šta se to dešava sa Gospodskom ulicom iz Grada Banjaluka kažu da je većina poslovnih prostora u privatnom vlasništvu i da ponuda i tražnja diktiraju zakup.Grad sa svoje strane subvencija pomaže poslovne subjekte.
„Grad Banjaluka trudi se da pomogne svim poslovnim subjektima na mnoge načine. Jedan od njih su svakako subvencije. Grad Banjaluka svakodnevno radi na subvencijama koje se prvenstveno odnose na zapošljavanje žena i slično, a sve kako bi se stvorio što bolji poslovni ambijent u našem gradu“, rekla je Tea Beader iz Gradske uprave Banjaluka.
Na pitanje šta će biti sa praznim objektima u srcu grada, analitičati odgovaraju da ukoliko vlasnici prostora snize cijene zakupa vrlo brzo će se naći i novi posodavci. Ipak poručuju, teško će se odreći velikih zarada oni koji su na to navikli ali i po tom osnovu veliki porez plaćali. K3