BANJALUKA – Ministarstvo saobraćaja i veza Republike Srpske reagovalo je na tekst portala CAPITAL „Koncesija za autoput Banjaluka – Prijedor nema saglasnosti institucija Srpske“ tvrdeći da to nije tačno, ali ne dostavljajući dokaze o tome.
Naime, CAPITAL je objavio da ugovor o koncesiji za izgradnju autoputa Banjaluka – Prijedor nikada nije dobio punosnažnu saglasnost Pravobranilaštva Republike Srpske. Pravobranilaštvo je dalo pozitivno mišljenje, ali uslovno, ističući da se prije potpisivanja ugovora o koncesiji moraju ispuniti određeni uslovi.
„Ministarstvo finansija nikada nije dalo finansijsko mišljenje o tom projektu, prvo je to izbjegavao Zoran Tegeltija, a zatim i Zora Vidović, tako da uslovi Pravobranilaštva nikada nisu ispunjeni pa taj projekat nema pozitivno mišljenje, što otvara mogućnosti da ga neko ospori“, naveo je izvor CAPITAL-a iz Vlade RS.
U Ministarstvu saobraćaja to demantuju.
„Povodom netačnih navoda pojedinih medija koji su 04.11.2021. godine objavili informaciju da „Ugovor o koncesiji za izgradnju autoputa Banja Luka – Prijedor nikada nije dobio punosnažnu saglasnost Pravobranilaštva Republike Srpske“, kao ni mišljenje Ministarstva finansija, a koji se u tekstu pozivaju na anonimni izvor iz Vlade Republike Srpske, u cilju istinitog i tačnog izvještavanja javnosti demantujemo ove navode i naglašavamo da su sva mišljenja neophodna za dalji tok realizacije projekta blagovremeno pribavljena“, navode u Ministarstvu saobraćaja i veza RS.
Neimenujući CAPITAL, informacije koje su se pojavile u „pojedinim medijima“, uoči svečanosti povodom početka gradnje autoputa, u Ministarstvu ocjenjuju zlonamjernim i netačnim.
Optužuju nas da nam je cilj opstrukcija tog velikog infrastrukturnog projekta.
CAPITAL poziva Ministarstvo saobraćaja i veza da javnosti stavi na uvid mišljenje Ministarstva finansija RS, kao i mišljenje Pravobranilaštva RS na ugovor o koncesiji za autoput Banjaluka – Prijedor, sa vidljivim danom izdavanja mišljenja.
Ponavljamo, mišljenje Pravobranilaštva je bilo uslovno, a mišljenje Ministarstva finansija na projekat nije bilo dato do početka ove sedmice.
Reagovanje Ministarstva je uslijedilo nakon objave našeg teksta, iako smo im prethodno uputili pitanja o navedenom autoputu, da li ima neophodnu dokumentaciju za početak gradnje i da li postoje određeni problemi u vezi sa projektom?
Na pitanja CAPITAL-a nisu odgovorili, ali su danas u reagovanju istakli da je u prethodnom periodu koncesionar izradio Idejni projekat, pribavio lokacijske uslove, završio procjenu uticaja na životnu sredinu i izradio Studiju izvodljivosti.
Ne odgovaraju da li postoje ekološke i građevinske dozvole i za koje faze projekta.
„Predviđena dužina autoputa iznosi 40,7 kilometara, a procijenjena vrijednost radova je 297 miliona evra. Narodna skupština Republike Srpske usvojila je Plan parcelacije i Zakon o posebnom postupku eksproprijacije radi izgradnje autoputa Banja Luka – Prijedor, te je u toku eksproprijacija nepokretnosti, koja će se realizovati fazno. Iz svega navedenog, vidljivo je da potpisnici ugovora realizuju svoje obaveze koje su predmet ugovora, sve sa ciljem izgradnje autoputa Banja Luka – Prijedor“, navode u Ministarstvu.
Podjećamo, CAPITAL je u više navrata tražio od nadležnih institucija detalje u vezi sa projektom gradnje autoputa Banjaluka – Prijedor, kao i studije opravdanosti, ugovor i druge dokumente, ali su u Vladi odlučili da sve pomenuto kriju. Pravdali su se time da su Kinezi protiv objavljivanja ugovora, na šta imaju pravo.
Autoput će tako graditi Kinezi, a Republika Srpska će im u idućih 30 godina plaćati godišnju naknadu za raspoloživost autoputa u iznosu od 32,5 miliona evra. Taj iznos treba da bude obezbijeđen od naplate putarine na svim autoputevima u RS, a ako to ne bude dovoljno, ostatak će biti obezbijeđen iz Budžeta RS, pisali smo u tekstu „Sav novac od putarina u Srpskoj ide Kinezima“.
Kinezi će, s druge strane, plaćati godišnju naknadu od pet odsto od prihoda ostvarenih obavljanjem koncesione djelatnosti, odnosno od iznosa prikupljene putarine.
Eksproprijacija zemljišta za potrebe izgradnje autoputa koštaće Budžet RS oko 21,5 miliona evra.
Planirano je da autoput Banjaluka – Prijedor bude dug oko 42 kilometra, a za uloženih 297 miliona evra, Kinezima će na kraju Republika Srpska platiti 975 miliona evra.
CAPITAL: Svjetlana Šurlan