Njujork – Taman kad smo pomislili da je nestašica toalet papira gotova, celuloza, glavni materijal za pravljenje toalet papira postaje sve skuplja.
“U istoriji biznisa nismo vidjeli ovakav skok cijena na mjesečnom nivou”, kaže Brajan Meklej, analitičar specijalizovan za ovu industriju, za CNN.
Tržišne cijene celuloze su se u septembru kretale oko 606 dolara po toni, ali su se u aprilu popele na 907 dolara po metričkoj toni, dodaje on.
“Kombinacija više faktora dovela je do ovakvog skoka cijena, uključujući post-kovid oporavak u Kini koja je najveći kupac celuloze na svijetu, kao i odlaganja u globalnoj dostavi”, navodi Meklej.
Proizvođači na tržištu kupuju celulozu i koriste je kako bi napravili toalet papir i druge “papirne” proizvode. Oko 70 odsto celuloze koju američki proizvođači kupuju dolazi iz Brazila, dok drugih 30 odsto dolazi iz Kanade.
Celuloza je samo posljednji primjer nestašice sirovina koja pogađa američku ekonomiju, dok se oporavlja od zatvaranja koja su poremetila lance snabdijevanja i izmjenila potrošačke navike. Teško je naći drvo, čelik, čipove za računare, hlor, pa čak i ljude za rad.
CBA (Consumer Brand Association) objavila je u četvrtak na svom blogu da rastuće cijene celuloze imaju uticaj na cijene toalet papira.
Cijene toalet papira su porasle tokom pandemije, a jedan od proizvođača je naveo da su rastuće cijene, po kojima naplaćuju toalet papir “Skot” trgovcima, dijelom posljedica i većih cijena celuloze.
Kimberli Klark (KMB), proizvođač ovog toalet papira, planira da poveća cijene maloprodajnim trgovcima za ovaj papir, ali i druge proizvode, za “srednji do visoki” jednocifren procenat sledećeg mjeseca.
Prema rezultatima NielsenIQ-a, cijene toalet papira porasle su 15,6 odsto tokom 52 nedelje, zaključno sa 1. majem.B92