NJUJORK – Blokada Sueckog kanala zbog nasukanog mega-broda kontejnera Ever Given “guta” oko 400 miliona dolara prometa na sat, prema podacima brodarskih kompanija i izdavačke kuće Lojds List, izvedenim na osnovu približne vrijednosti robe koja se svakodnevno transportuje ovim morskim koridorom.
Lojds procjenjuje da brodski transport ovim kanalom prema zapadu iznosi približno 5,1 milijardu dolara dnevno, a prema istoku oko 4,5 milijardi dolara dnevno, što znači da je ukupna dnevna šteta skoro 10 milijardi dolara svakog dana.
Prema pisanju agencije Bloomberg na prolazak Suecom čeka oko 185 plovila, dok Lojds procjenjuje da ih ima 165.
Prema Svjetskom savjetu za brodarstvo, dnevna propusna moć Sueckog kanala je 106 plovila. To znači da će nakon deblokiranja kanala biti potrebna bar još dva dana da se raščisti gužva sa “zarobljenim” brodovima.
Blokada dodatno pogoršava već napregnutu situaciju u lancu snabdijevanja, kaže Jon Gold, potpredsjednik za lance snabdevanja i carinsku politiku američke Nacionalne federacije trgovaca na malo, prenosi CNBC.
“Mnoge kompanije se još uvijek bore s problemima zagušenja u lancu snabdijevanja i kašnjenjima koja su proistekla od pandemije. Nema sumnje da će kašnjenja zbog situacije u Suecu izazvati dodatne problem“, dodaje on.
Suecki kanal, koji razdvaja Afriku od Azije, jedna je od najprometnijih morskih trgovinskih ruta na svijetu, kojom se obavlja približno 12 odsto ukupne svjetske trgovine. Tečni prirodni gas, sirova nafta i naftni derivati koji se izvoze preko ovog koridora, imaju udio od pet do 10 odsto u globalnom brodskom prevozu energenata. Ostatak prometa čine raznovrsni proizvodi, od kamina do odjeće, namještaja, mašina, auto-dijelova…
“Suština ovog problema zavisi od toga koliko će vremena biti potrebno da se Ever Given pomjeri. Američki uvoznici trenutno se suočavaju sa kašnjenjem od tri dana, što će se povećavati sa produžavanjem blockade“, ocjenjuje Alan Baer, predsjednik logističke kompanije OL USA LLC.
Baer, koji ima kontejnere s robom na brodovima blokiranim u oba smjera Sueckog kanala, navodi da će, ako kanal ostane zatvoren, brodovi biti preusmjereni na Rt dobre nade, da zaobiđu rog Afrike, što će produžiti putovanje za još sedam do devet dana. Tanjug