BANJALUKA, PRIJEDOR – Situaciju sa pandemijom virusa korona iskoristili su divlji prevoznici koji na crno voze putnike u zemlje Evropske unije, tvrde prevoznici iz Republike Srpske.
Tako Mićo Rokvić, direktor prijedorskog “Autotransporta”, kaže za “Nezavisne” da nelegalni prevoznici, koji nemaju odgovarajuću licencu i nisu prijavljeni, koriste priliku i rade na crno prevoz putnika i kao primjer je naveo kombi prevoz.
Apeluje na inspekcijske organe da pojačaju svoj rad i tako zaustave nelegalan prevoz.
“To ne samo da je štetno za prevoznike, to je štetno i za državu. Tu nema plaćanja poreza, nema fiskalnih računa i slično”, rekao je Rokvić.
I Dejan Mijić, direktor banjalučkog “Autoprevoza”, ukazuje na taj problem i kaže za “Nezavisne” da divlji prevoznici po društvenim mrežama nude transport kombijima za radnike, ili na druge načine organizuju polaske za zemlje Evropske unije.
“Mi na taj način gubimo i te putnike koje bismo mogli prevoziti jer je nama zabranjeno, a oni dobijaju i voze. To je udar na prevoznike”, ističe Mijić.
Momčilo Sladoje, direktor “Centrotransa” Istočno Sarajevo, ističe za “Nezavisne” da im divlji prevoznici predstavljaju problem.
“Ovi sa kombijima su išli i sa četiri putnika i to je nekako rasplamsalo nelegalni prevoz”, kaže Sladoje i dodaje da gdje god otvorite društvene mreže – imate reklame nelegalnih prevoznika.
“To mogu jedino da spriječe inspekcijski organi, mada imam osjećaj da su se oni potrošili tokom korone. Sad su na standbaju”, ističe Sladoje.
Sva trojica ističu da dok nelegalni prevoznici rade – oni se bore da se izvuku iz, kako kažu, katastrofalne situacije.
Rokvić ističe da sa prijedorske stanice još nisu krenuli prevoznici koji rade na međunarodnim linijama.
“Jedino što se saobraća su linije za Srbiju. Tu postoji redovan saobraćaj. Što se tiče ostalih zemalja, vozi se na principu organizovanja vanlinijskog prevoza po spiskovima sa posebnim dozvolama i tako dalje”, kaže on i dodaje da je taj saobraćaj u malom kapacitetu.
Sladoje kaže da je međunarodni saobraćaj krenuo sa 70 odsto kapaciteta prema zemljama koje su oslobodile mjere poput Srbije ili Crne Gore, dok prema zemljama EU nemamo linijski saobraćaj koji redovno ide.
“Mi moramo najavljivati u Ambasadi svake zemlje u koju želimo da vozimo i moramo da dobijemo njihovu dozvolu”, ističe Sladoje.
Njima je, kako kaže, najveći problem s putnicima iz Azije, pogotovo iz Kine.
“Mi smo prošlih godina imali sigurno 30 odsto putnika iz tog područja koji su obilazili region i karte kupovali online, a sada je potpuna obustava te prodaje”, rekao je Sladoje.
Mijić kao problem ističe i Njemačku, koja je najavila da će za zemlje koje nisu članice EU otvoriti granice tek 31. avgusta, što znači da je neizvjesno pokretanje linija za tu zemlju.
“Što se tiče Srbije i Crne Gore, mi tu vozimo. Bilo bi dobro kada bi Hrvatska dozvolila makar tranzit da mi možemo vratiti linije za Beograd preko autoputa kroz tu zemlju. Međutim, zasad nema nikakvih informacija. Čak i Slovenija po zadnjim informacijama ne dozvoljava tranzit kroz svoju teritoriju niti ulazak, osim nekih humanitarnih koji isto tako vrlo teško odobravaju”, ističe Mijić i dodaje da su naša ministarstva, i entitetska i državna, na strani autoprevoznika i žele da se to što prije uspostavi.
“Jednostavno mi tu nismo moćni, možemo tražiti šta hoćemo kad država iz EU zatvori granicu. Dok se ne uspostavi normalan protok ljudi, vrlo teško će se uspostaviti i međunarodne linije”, zaključio je Mijić.