BEOGRAD – Ubjedljiva većina vlasnika i menadžera srpskih i kosovskih kompanija ocjenila je opštu poslovnu klimu negativno, ocjenama 1 i 2 na skali od 1 do 5, ali istovremeno ističu da postoji potencijal za poslovnu saradnju, pokazalo je istraživanje objavljeno u publikaciji “Stepen saradnje poslovnih zajednica iz Srbije i sa Kosova”.
Većina srpskih i kosovskih kompanija, njih 57 odsto, smatra da klima za poslovnu saradnju među njima nije dobra, a oko 43 odsto vjeruje da potencijal postoji i da saradnja može biti znatno poboljšana, rezultati su istraživanja o stepenu poznavanja i obavještenosti poslovne zajednice o dijalogu Beograda i Prištine, uz posredovanje EU.
Istraživanje, sprovedeno u okviru projekta “Uključivanje poslovne zajednice Srbije i Kosova u dijalog kome posreduje EU”, obavljeno je u dva navrata tokom prošle godine, kada je na snazi bila odluka kosovske vlada o taksama od 100 odsto na robu uvezenu iz centralne Srbije i BiH.
Ta mjera je, kaže tim srpskih i kosovskih istraživača, imala negativni uticaj na samu poslovnu saradnju, jer je dovela do njenog radikalnog smanjenja i visoke politizacije te teme, kao i do potpunog zamrzavanja Briselskog dijaloga.
Na pitanje o uticaju taksi od 100 odsto na uvoz robe iz Srbije i BiH na poziciju kompanije na tržištu, 17,5 odsto analiziranih srpskih kompanija je odgovorilo da je dugoročna pozicija na tržištu ugrožena, 55 odsto kaže da su takse dovele do gubitka tržišta u kratkom roku, ali da dugoročna pozicija na tržištu nije ugrožena, dok je 22,5 odsto odgovorilo da ova mjera nije direktno uticala na njihovo poslovanje.
Kosovske kompanije su se suočila sa teškoćama nakon uvođena taksi, narocito na početku, pa je tako, kako se navodi u istraživanju, 41 odsto kompanija imalo kratkoročne gubitke, ali su bile u stanju da se oporave i dugoročno posmatrano njihova pozicija na tržištu nije ugrožena, 8,33 odsto kompanija je izjavilo da je dugoročno njihova pozicija na tržištu ugrožena, dok 33 odsto kompanija kaže da njihovo poslovanje nije pretrpilo velike promjene.
Rezultati istraživanje su pokazali da 62 odsto kosovskih kompanija smatra da im saradnja sa srpskim firmama donosi koristi, 17 odsto smatra da su efekti te saradnje negativni, a 21 odsto da ta saradnja nema nikakav uticaj na učinak njihove kompanije. Većina anketiranih kosovskih kompanija, koji ukupan efekat saradnje sa srpskim firmama vide kao negativan, nisu mogli da navedu konkretne razloge za takvu tvrdnju.
Rezultati istraživanja, sprovedenog putem upitnika i intervjua sa predstavnicima 40 srpskih kompanija, 25 kosovskih kompanija i pet kompanija iz opština na Kosovu pretežno nastanjenih Srbima, pokazali su da kompanije smatraju da politički odnosi predstavljaju glavni problem za saradnju.
U publikaciji se navodi da su kompanije nedovoljno obavještene o sporazumima zaključenim u okviru dijaloga, a većina je izjavila da sporazumi ne utiču na njihovo poslovanje, osim Sporazuma o slobodnom kretanju ljudi i roba.
Istraživanje je sprovedeno u saradnji Foruma za etničke odnose, Privredne komore Srbije i Privredne komore Kosova i Instituta za razvojnu politku, a uz podršku European External Action Service – EEAS. Tanjug