SARAJEVO, Međunarodni brendovi dominiraju tržištem lijekova protiv kašlja, prehlade i alergija u Bosni i Hercegovini, kao i tržištima prehrambenih dodataka, proizvoda za upravljanje težinom i sportskom ishranom, regionalni igrači vodeći su na tržištu vitamina i lijekova za probavu, dok su domaći proizvođači predvodnici u pedijatrijskom zdravlju i zavojima.
Ovo pokazuje niz analiza o maloprodaji tržišta farmaceutskih proizvoda, potrošačkog zdravlja i dodataka prehrani koje je objavila istraživačka kuća Euromonitor International, izvještava Indikator.ba.
Infrastruktura maloprodaje u BiH, prema Euromonitoru, značajno se poboljšala prošle godine. To se odnosi na rastuće oblike modernih trgovačkih lanaca, prodor novih formata kao što su drogerijski lanci i modernizacija poslovnog modela apoteka.
Prema Euromonitoru, međunarodni proizvođači dominiraju lijekovima protiv kašlja, prehlade i alergija u BiH, te također kontroliraju većinu regionalne industrije za proizvodnju zdravlja potrošača. Domaći igrači predvođeni Bosnalijekom su na kraju posmatranog perioda imali jednocifrene vrijednosti u ovoj kategoriji.
Engelhard Arzneimittel GmbH & Co. KG je dobio najveću vrijednost u lijekovima protiv kašlja, prehlade i alergija tokom 2018. godine. Njegov glavni brend je Prospan, koji se obično primjenjuje u obliku sirupa, te je standard za većinu problema vezanih za kašalj.
Proizvođač aspirinskog asortimana, Bayer Pharma predvodi analgetike u Bosni i Hercegovini, ispred dueta koji se fokusira na regionalne brendove, Alkaloid i PGT Healthcare. Izgradnjom asortimana brenda, Bayer Pharma je uspjela proširiti privlačnost svog Aspirin brenda, prilagođavajući ga individualnim potrebama potrošača, te zadržavajući asocijaciju sa imenom i nasljeđem Aspirina.
Najuspješniji novitet na području analgetika tokom 2018. godine bio je Dolorex, kojeg je proizveo domaći lider Bosnalijek, a koji dobiva veliku pažnju proizvođača i ključnih uticajnih ljudi kao efikasnija alternativa ibuprofenu i diklofenaku.
Dok Alkaloid pokušava da ažurira imidž brenda Caffetin proširujući svoju privlačnost, vodeći brend nekada u analgeticima zabilježio je snažan pad u 2018. godini.
Domaći igrač Bosnalijek predvodi pedijatrijsko zdravlje potrošača u Bosni i Hercegovini, dobivši najveći dio svoje prodaje od sorti dječjih analgetika.
Krka Farma doo bila je jedini igrač u biljnim/tradicionalnim analgeticima s dvocifrenim udjelom vrijednosti na kraju posmatranog razdoblja.
Ona nema jedinstvenu marku među prva tri u biljnim/tradicionalnim proizvodima, ali umjesto toga ima širok spektar malih biljnih/tradicionalnih brendova za kašalj, hladnoće i alergije, kao i pomoćna sredstva za spavanje, digestivna sredstva i dijetetske dodatke.
Hemofarm je zabilježio najveći porast udjela vrijednosti u dermatologiji u Bosni i Hercegovini tokom 2018. godine.
Najveći dio ovog rasta generira brend Pantenol, koji je povezan sa širokim spektrom primjena. Kada je riječ o probavnim lijekovima, regionalni brendovi su također najpouzdaniji izbor, pri čemu je Lekov, odnosno Novartisov Linex jasan lider.
U području flastera i ljepljivih zavoja za zbrinjavanje rana, domaći proizvođač Saniteks drži udobnu vodeću poziciju na tržištu BiH.
Njegovi proizvodi su uglavnom generički i pristupačni, pa se razlikuju od većine konkurencije koja se fokusira na brendiranje i diferencijaciju proizvoda.
Abela Pharm doo i Herbalife International Inc. bili su dominantni igrači u proizvodima za upravljanje težinom.
Oba igrača su povećavala svoj udio, ali čini se da je Herbalife-ova strategija efikasnija u stvaranju rasta jer se oslanja na verifikovana svjedočanstava ili stvarne korisnike, za razliku od Abela Pharm-ove strategije koja je izgrađena oko priznanja poznatih osoba.
Privatne robna marke ostvarile su prodor tokom perioda pregleda, posebno kroz lanac dm-drogerie markt, koji nosi dodatke za mršavljenje, kao i zamjenske proizvode za obrok i čajeve za mršavljenje.
Regionalni igrači su predvodili vitamine u Bosni i Hercegovini, fokusirajući se na jednostavne, pristupačne, generičke proizvode.
To se odnosi na tradicionalnu praksu ljekara koji propisuju vitamine, prvenstveno kao generičke lijekove, tako da nije bilo potrebe za razlikovanjem ponude.
Orthomol GmbH zabilježio je najviši porast vrijednosti vitamina tokom 2018. godine. Njegov fokus je na multivitaminima, posebno dizajniranim da se dopadnu precizno definiranim segmentima potrošača: trudnoća, sport, imunološki sistem i drugi.
Kao i kod proizvoda za upravljanje težinom privatne robne marke prodiru i u području vitamina, takođe prvenstveno putem maloprodajnog lanca dm-drogerie markt, ali i sve više putem lanaca apoteka.
Sportski proteinski prah dominantna je kategorija u sportskoj ishrani u Bosni i Hercegovini. To je tradicionalni favorit prosječnog potrošača, obično onih u body buildingu.
Međunarodni sportski brendovi dominiraju sportskom ishranom, a domaćih proizvođača i nema u ovoj kategoriji.
Najuspješniji proizvođač sportske prehrane je Optimum Nutrition Inc., distribuiran na domaćem tržištu od Acro doo, preko vlastitog maloprodajnog lanca Muscle Freak, ali i preko drugih specijaliziranih prodavaca.
Međunarodni brendovi predvodili sui prehrambene dodatke. Za razliku od vitamina, ne postoji tradicionalna praksa propisivanja dijetetskih dodataka pacijentima, a proizvođači su se uvijek morali boriti za pažnju potrošača, oslanjajući se u velikoj mjeri na promociju, prilagodbu proizvoda i učinkovitu strategiju diferencijacije proizvoda.
GSK Consumer Healthcare je zabilježio najveći porast udjela dijetetskih dodataka zbog lansiranja brenda Memoblocus. Memoblocus je nova formulacija ginko bilobe i dobro razvijen dodatak ishrani.
Regionalni proizvođač Abela Pharm doo zabilježio je snažan rast udjela u prehrambenim dodacima tokom perioda pregleda. Kompanija je specijalizirana za dijetetske dodatke i kontrolu težine, čime se izbjegavaju regulatorna ograničenja nadležnih tijela za zaštitu potrošača. Indikator.ba