BEOGRAD, Sam podatak da je neko preduzeće ostvarilo visok profit nije dovoljan da bi se moglo zaključiti da je riječ o nagradi za efikasnost, inovativnost ili konkurentnost. Jer, može samo da bude posljedica monopolskog položaja.
Uzmimo neki monopol, veći ostvaren profit može lako da bude rđav podatak. Zaista, profitabilnost bi mogla biti povećana usljed toga što su smanjeni troškovi ili zato što su unijete inovacije u proizvodnji i u asortimanu proizvoda.
Ali bi veća zarada mogla da bude posljedica sposobnosti monopola da zakine na vrijednosti koju daje potrošačima za istu ili čak veću cijenu. Ovo usljed toga što ne postoji izbor i ne postoji konkurencija.
Kada se hvale preduzeća i njihova rukovodstva zbog visoke profitabilnosti, gubi se iz vida da bi u sektoru u kojem postoji konkurencija trebalo očekivati niske profite, čak i da budu jednaki nuli ukoliko je konkurencija posebno oštra. Profit, ukoliko se ostvari, je onda posljedica jedne ili druge inovacije. I prolaznog je karaktera jer će konkurenti gledati da i sami inoviraju proizvodnju ili upravljanje – da povećaju produktivnost kako bi sustigli lidera.
Kada je, pak, riječ o monopolu, čak i podatak da je, recimo, promjena vlasništva ili rukovodstva poboljšala uspješnost, ne mora da bude dobar znak. Ako je riječ o državnom monopolu, veći profit može da bude isto što i veći porez jer je riječ o budžetskom prihodu do kojeg se dolazi ili višim cijenama ili gorim kvalitetom proizvoda. Ako je, pak, riječ o privatnom ili stranom vlasništvu povećana profitabilnost može da bude rezultat uticaja na vlasti da promjene regulativu, dozvole povećanje cijena ili preuzmu neke od troškova.
Uz to, profiti monopola obično ne idu u ulaganja u poboljšanje konkurentnosti samog monopola jer konkurencije nema, već u druga profitabilna preduzeća, što može lako da dovede do širenje neefikasnog privređivanja. Profitabilni monopol, to nije neki uspjeh. Blic