PODGORICA, Poslije odustajanja kineske “Poli grupe”, izgledalo je da crnogorska vlada poslije tri pokušaja neće uspjeti da nađe pravog investitora za “posao vijeka”, izgradnju autoputa od Bara do Boljara.
Čitav projekat je bio “zamrznut” do polovine jula, kada je u Podgorici boravila delegacija Evropske investicione banke (EIB), kada je, na neki način, dobijena podrška da se krene u još jedan “krug”.
Iz EIB insistiraju da se projekat mijenja, naročito kada je riječ o izgradnji prve dionice od Smokovca kod Podgorice do Mateševa kod Kolašina, koja je u ranijoj varijanti trebalo da košta oko milijardu evra.
U međuvremenu, u već podužu priču o izgradnji autoputa dugog 172 kilometra uključilo se i Ministarstvo spoljnih poslova Crne Gore koje šansu da se dobije podrška neke jake međunarodne finansijske institucije vidi u tek osnovanom Investicionom okviru za zapadni Balkan.
Taj fond bi, kako je u prvim razgovorima nagovješteno, trebalo da odobri garant, za koji će crnogorska vlada aplicirati 8. septembra.
– Procedura traje tri mjeseca, a u slučaju da zahtjev bude pozitivno riješen, krenuće se u izradu projektne dokumentacije preko izabranog konsultanta – kazala je na tu temu Angelina Živković, savjetnik u crnogorskom Ministarstvu saobraćaja.
Kako za veći dio ovog kapitalnog projekta već postoji dokumentacija, može se očekivati da bi nova studija koju bi razmatrala Evropska investiciona banka, mogla da bude gotova za pet mjeseci.
U praksi, to znači da bi tender kojim bi se tražio koncesor mogao da bude raspisan u februaru 2012. godine. Druga varijanta je da Vlada direktno dobije kredit i u tom slučaju tender ne bi bio potreban.
Prema saznanjima “Novosti”, Ministarstvo saobraćaja je već zatražilo od eksperata da, iako je prethodni projekat bio dobar, pronađu nova rješenja, kako bi se smanjili troškovi po više osnova.
Tako će se, vjerovatno, odustati od više skupih petlji, a naročito izmjeniti trasa na prvoj dionici do Mateševa, inače posebno teškoj i skupoj za izgradnju zbog nepristupačnog terena.
U ranijim dogovorima sa investitorima cijena izgradnje kompletnog autoputa od Bara do granice sa Srbijom varirala je od početnih 3,92 milijardi do 2,77 milijardi evra, koliko je svojevremeno bila spremna da uloži hrvatska firma “Konstruktor”.
Hrvati su, čak, u oktobru 2008. godine formalno i započeli sa radovima, ali se sve završilo na svečanom otvaranju izgradnje, u prisustvu premijera Crna Gore, Hrvatske i Srbije. “Konstruktor” kasnije nije mogao da obezbjedi bankarske garancije.
Slično je završen i već sklopljeni posao sa grčko-izraelskom firmom “Aktor”, a kasnije su u vodu pali i pregovori sa kineskom “Poli grupom”.
Svi potencijalni graditelji vidjeli su u najvećoj crnogorskoj investiciji realan interes, samo je za konačnu realizaciju “posla vijeka” uvijek nedostajao – novac.
Potrošeno više miliona
Za dokumentaciju i projektovanje u proteklih pet godina već je potrošeno više miliona evra. Kada je prije tri godine najavljen početak radova, od mještana u okolini Smokovca i Bioža otkupljeno je zamljište kojim ide buduća trasa, dok se sa eksproprijacijom dalje ka sjeveru u međuvremenu stalo. Novosti