BEOGRAD, Dobra pozicioniranost na beogradskom aerodromu sa perspektivnom mrežom destinacija, rast potražnje za uslugama avioprevoza, srpska dijaspora sa oko četiri miliona ljudi i atraktivne cijene aviokarata, ključni su faktori uspjeha buduće nacionalne aviokompanije. Programom, koji je pripremila konsultantska kuća „Dilojt“, a usvojila Vlada Srbije, predviđena su četiri potencijalna modela formiranja nove aviokompanije. U istom dokumentu planira se učešće strateškog partnera na maksimum 49 odsto. Ali, kako kažu u Vladi Srbije, uslovi tendera, koji će biti objavljen 1. avgusta, su fleksibilni, a vlasnički udjeli države i partnera biće predmet pregovora, tako da su sve varijante u igri.
Osnivački ulog je 400.000 evra. Prema procjenama „Dilojta“ najoptimalnije rješenje je osnivanje nove aviokompanije kao zavisnog preduzeća „Jat ervejza“. Nakon sprovedenog postupka prenosa imovine i prava, vlasnički udio se sa „Jata“ prebacuje na državu, a onda zainteresovani partner pristupa dokapitalizaciji nove aviokompanije u ugovorenom obimu. Dokapitalizacija se sprovodi kroz proces koji podrazumijeva javni poziv za izbor investitora radi zajedničkog ulaganja u novo privredno društvo za obavljanje javnog prevoza u vazdušnom saobraćaju.
Prilikom vrijednovanja ponuda potencijalnih strateških partnera, koji svoje prijave treba da dostave do 30. septembra, najviše će se voditi računa o perspektivi održivog poslovanja, visini ponuđenog uloga i socijalnom aspektu transakcije, tačnije koliko će zaposlenih biti preuzeto iz „Jata“.
Nova aviokompanija neće biti opterećena bilo kakvim obavezama „Jat ervejza“. Šta će biti sa starim „Jatom“, znaće se tek poslije izbora strateškog partnera. Postoji mogućnost da sadašnja nacionalna aviokompanija nastavi da „živi“, ali samo kao čarter. Novosti