BANJALUKA, Prisustvo poznatih regionalnih brendova na tržištu RS, obezbjeđivanje početnog kapitala i nerazvijen sistem poslovanja, otežavaju razvoj domaćih tržnih centara, navode ekonomski stručnjaci.
Član Udruženja ekonomista RS SNjOT Miloš Todorović je istakao da se domaći tržni centri i marketi teško šire, jer ih guše regionalni trgovački lanci, koji imaju razvijen sistem poslovanja, odnosno izgrađeno ime, ozbiljno istraživanje tržišta, izbor dobre lokacije za objekat, adekvatnu cjenovnu politiku i stalnu edukaciju zaposlenih.
– Ovakav razvijen sistem se gradi i unapređuje godinama. Domaćim preduzetnicima treba mnogo vremena da razviju sopstveni sistem, koji će funkcionisati na taj način – istakao je Todorović i dodao da domaći tržni centri treba da ispune brojne uslove da bi privukli i zadržali kupce.
U Privrednoj komori RS su naveli da regionalni tržni centri i trgovački lanci, čije je učešće na domaćem tržištu sve veće u odnosu na domaće, imaju veće mogućnosti za unapređenje poslovanja, jer im je lakše da obezbijede početni kapital, koja im je potreban za razvoj.
– Zbog toga regionalni tržni centri ostvaruju veći uspjeh u konkurenciji sa domaćim – istakao je portparol Privredne komore RS Vladimir Blagojević.
Marketing menadžer poslovnog tržnog centra “BmD” u Doboju Goran Božić ističe da je poslovni ambijent u RS trenutno veoma nepovoljan za osnivanje velikih tržnih centara.
– Domaći tržni centri u odnosu na strane gube bitku. Tržišni udio stranih trgovačkih lanaca je u odnosu na domaće veoma velik i po našim procjenama oni kontrolišu oko 45 odsto tržišta maloprodaje u BiH – istakao je Božić.
On je dodao da je veoma teško parirati inostranim lancima zbog nepovoljnijeg položaja u pristupu finansijskim sredstvima.
– Veliki lanci se zadužuju po dosta povoljnijim uslovima u odnosu na trgovačke kuće u BiH, što im u startu daje prednost. Prednost predstavljaju i robne marke koje te kompanije nude, a koje su cjenovno dosta povoljnije – istakao je Božić i dodao da veliki lanci imaju mnogo više sredstava za marketinške aktivnosti.
Vlasnik dragstora “Sindi” Nenad Opačić ipak ističe da bi razvijanje trgovačkih lanaca trebalo da bude dio strategije razvoja privrede u jednoj državi, jer su ti subjekti uvijek u funkciji razvoja privrede države iz koje dolaze.
– Sami trgovci malo šta mogu da urade, ukoliko nisu obuhvaćeni nekom strategijom. Koliko su domaći tržni lanci obuhvaćeni strategijom razvoja pokazuje činjenica da u RS više nemamo niti jedan respektabilan domaći lanac koji bi mogao parirati stranim tržnim centrima – istakao je Opačić.
Strategija
U Ministarstvu trgovine i turizma RS su naveli da je kroz donošenje Strategije razvoja trgovine RS za period do 2015. godine, predviđeno niz mjera i aktivnosti u cilju većeg razvoja trgovinskog sektora.
– U cilju uspostavljanja boljeg poslovnog ambijenta za širenje domaćih trgovinskih subjekata, predviđena je realizacija aktivnosti kao što su obezbjeđenje sredstava za podršku trgovinskom preduzetništvu, definisanje neformalnih programa obuke i treninga za menadžere i zaposlene u ovom sektoru – naveli su u ministarstvu. Glas Srpske
3 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Kako kažu u ministarstvu,treninge,i druge aktivnosti a misle na bacanje kamena sa ramena,igranje prstena i takmičenje u Derventi na ŠARGIJU.Dragi moji nema uspjeha u svijetu biznisa sa ovom filozofijom života.Pomete vas Evropa.Gospodine Božiću tek sada će gospodin Boro shvatiti da posao ne rade poslušnici nego sposobni ljudi.Svima vam savjetujem da pročitate i naučite napamet knjigu od Mirjane Petković,Nebojše Janićijevića,i BiljaneBogićević Milikić.ORGANIZACIJA.Tu izmedju ostalog kaže da preduzeće ima životni ciklus a najpoznatiji je Grajnerov.On kaže da ima period EVOLUCIJE i REVOLUCIJE.Ako u pravom momentu kada je evolucija na svom vrhuncu ne izvedete revoluciju osudjeni ste na propast.A VI SPAVATE.Bojim se da vam je kasno za sve.Gospodina Boru jako poštujem vlsnika BMD,ali je napravio neoprstivih nekoliko grešaka.Uvijek je mislio da su mu prijatelji koji ga hvale a da u najmanju ruku nisu dobronamjerni oni koji ga kritikuju naravno dobronamjerni.Šta učiniti sada kada jedan gigant dolazi preko puta vas.Žao mi je sada ništa.
@Dragan
Nema razloga za toliki pesimizam, Milorad i ekipa prave STRATEGIJU, ako baš hoćeš da se razmećemo autorima, STRATEGIJU RAZVOJA TRGOVINE U RS 2011-2015 izrađuju eminentni stručnjaci: predsjednik RS, bivši ministar ekonomije, a sada predsjednik vlade RS, zatim aktuelni ministar ekonomije, ministar trgovine i turizma, a nije isključeno da formiraju i neku komisiju čisto da još neko uzme koju kintu, tj. da se čuje i glas “nezavisnih” stručnih lica.
Mislim da tvoji Mirjana, Biljana i Nebojša zaista nemaju šanse protiv navedenih, čija imena čak neću ni spominjati dovoljne su funkcije koje obavljaju!
Zaboravih efektno završiti:
“Naprijed Srpska”:)