BEOGRAD, Tržište onlajn oglašavanja u Srbiji vrijedno je više od šest miliona evra, rekao je direktor kompanije Httpool Rade Tričković.
On je ocijenio da je ipak svega dva do tri odsto svih sredstava koja odlaze na reklamiranje.
”Iako ovaj procenat, u odnosu na druge industrijske grane djeluje ohrabrujuće, po ukupnom obimu naše tržište je za polovinu manje od hrvatskog, a tri do četiri puta manje od tržišta Slovenije i Rumunije”, objasnio je Tričković.
Trend rasta, koji se protekle četiri godine kretao od 40 do 60 odsto je nastavljen, a procjene govore da će se on održati i u ovoj godini, kazao je Tričković.
Prema njegovim riječima, ovdašnje kompanije još ne prepoznaju dovoljno mogućnosti i prednosti oglašavanja na internetu.
”Zato i ne čudi podatak da u Srbiji, od svih sredstava uloženih u oglašavanje, na internet u prosjeku odlazi samo dva do tri odsto”, istakao je Tričković dodajući da je u skandinavskim zemljama i Ujedinjenom Kraljevstvu taj procenat veći od 20.
Govoreći o osnovnim preprekama, koje otežavaju povećanje vrijednosti onlajn oglašavanja, Tričković je naveo da je to netransparentnost tržišta.
”Upravo je to bio jedan od osnovnih razloga zbog koga je ovih dana osnovan Interaktiv Advertajzing Biro (IAB) Srbija (Interactive Advertising Bureau). IAB Srbija je udruženje koje, između ostalog, ima za cilj propisivanje i predlaganje standarda u internet oglašavanju”, naveo je Tričković.
On je naglasio da ipak ne treba očekivati previše, jer je tržište onlajn oglašavanja u Srbiji nastalo tek prije pet godina, cijene oglašavanja su do skoro bile znatno niže u odnosu na region, a i nivo ukupnih internet aktivnosti u Srbiji nije na željenom nivou.
Kada je riječ o greškama koje se potkradaju prilikom ovakvog načina reklamiranja, Tričković je ukazao da se one uglavnom odnose na kreativni pristup.
”Najčešće se dešava da su kreativna rješenja za oglašavanje na internetu zapravo kopije materijala za štampu, televiziju i bilborde, što bitno doprinosi lošijim efektima oglasnih kampanja”, naglasio je Tričković.
Takođe, prema njegovim riječima, za razliku od klasičnih medija, na internetu i za skroman budžet dobro planirana aktivnost može da generiše odlične rezultate, ali nedovoljno često se viđaju klijenti koji koriste ovu prednost.
IT stručnjak Dragan Varagić je kazao da su neke male firme uvidjele prednosti interneta, pa su potpuno prestale da se oglašavaju na drugim medijima.
”Novim metodama prezentovanja na internentu moguće je doći do mnogo ozbiljnijih efekata, nego na klasičan način”, naglasio je Varagić ističući posebno značaj grupa na društvenoj mreži Fejsbuk.
Kada je riječ o velikim firmama, koje u suštini svojim budžetima definišu tržište onlajn oglašavanja, one imaju najmanje znanja o mogućnostima interneta i najmanje ga koriste, naveo je Varagić.
On je objasnio da velike firme, preko advertajzing agencija, onlajn oglašavanje najčešće naručuju u paketu sa klasičnim načinima reklamiranja.
Govoreći o problemima sa kojima se domaće firme suočavaju prilikom onlajn oglašavanja, Varagić je kazao da oni uglavnom proizilaze iz nedovoljno znanja.
”Ako hoćete da imate efikasno internet oglašavanje i dođete do željene ciljne grupe, potrebno je dosta ozbiljne edukacije o toj oblasti kako bi se iskoristila na adekvatan način”, naglasio je Varagić.
Problem je i u tome što ljudi vrlo često očekuju rezultate preko noći, ali ako žele da dobiju ozbiljne efekte onlajn oglašavanja sa malo sredstava, potrebno je dosta vremena da se ovlada svim neophodnim tehnikama, zaključio je Varagić. Tanjug