BEOGRAD, Ministar energetike Srbije Petar Škundrić kaže da je sadašnji način naplate TV pretplate za Radio-televiziju preko računa za struju nametnut odlukom vlade.
On kaže da treba tražiti neki drugi način koji ne bi povezivao ove dvije stvari.
“One nemaju ništa zajedničko. Odluka o sadašnjem načinu naplate TV pretplate donijeta je na osnovu pretpostavke da svako ko ima električno brojilo ima i televizor”, rekao je on dodajući da će „Ministarstvo energetike pomoći da se nađe bolje rješenje za naplatu televizijske pretplate”.
U Javnom servisu nismo mogli da dobijemo podatke koji govore o procentu naplate TV pretplate, kao ni o broju i ishodu sudskih postupaka koje su pokrenuli protiv dužnika. Ipak, Žarko Palija, direktor PJ Pretplata i marketing RTS-a, kazao je da za Javni servis pitanje naplate pretplate nije pitanje Ministarstva energetike, niti RTS-a. “To je isključivo pitanje zakona i poštovanja evropskih kodeksa o pretplati koja mora biti dovoljna i konstantna”, naglasio je Palija.
Momčilo Cebalović, direktor Sektora za odnose s javnošću Elektroprivrede Srbije, na pitanje da li sadašnji način naplate usluga RTS-a na bilo koji način smeta EPS-u rekao je da oni poštuju zakon i ugovor koji su sklopili sa ovom medijskom kućom.
On je objasnio i to da se sredstva prenose na Javni servis samo ako vlasnik brojila, odnosno kupac struje uplati TV pretplatu. “Ukoliko se plaća samo električna energija, to je novac koji se usmjerava za tu obavezu”, rekao je Cebalović.
Goran Papović, predsjednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije, mnogo toga zamjera sistemu naplate TV pretplate. Prije svega, Papović ističe da potrošači, kada su kupovali televizor, to nikome nisu prijavljivali.
“Postavlja se pitanje kako neko zna da određeno domaćinstvo ima televizor? Nikada nije rečeno na koliko dugo je sa EPS-om sklopljen ugovor da se preko njihovog računa naplaćuju usluge Javnog servisa. Da li je taj ugovor bio dugoročan ili na šest mjeseci, da li je predviđao mogućnost produžetka?”, kaže Papović.
On dodaje i da “nikada nismo dobili ni podatke koliko je zaista korisnika oslobođeno plaćanja pretplate, a koliko je njih zvanično podnijelo zahtjev. I, na kraju, zašto naknadu plaćaju i oni koji imaju problema sa signalom?”. Papović ističe da zbog manjkavosti cijelog sistema do sada nije vođen nijedan ozbiljniji sudski postupak.
Na neefikasan način naplate još prošle godine skrenuo je pažnju Andrej Zemček, jedan od trojice eksperata koga je Ministarstvo kulture angažovalo uz pomoć Brisela kako bi pomogao u izradi sveobuhvatne medijske strategije Srbije. Zemček je tada sugerisao da se sistem naplate TV pretplate promjeni, odnosno da se izgradi zajednička baza podataka javnog servisa i Elektrodistribucije, i da se osnuje komisija koja bi se bavila prikupljanjem pretplate. Uz to jedan nezavisni medijski fond bi u saradnji sa državnom upravom to redistribuirao. Međutim, ovakav prijedlog nije moguć, jer EPS, kao neko ko ima najpotpuniju bazu domaćinstava, svoje podatke ne smije da daje drugome, jer u tom slučaju bi prekršio Ustav. Politika