BANJALUKA, Konstantan rast cijena naftnih derivata na benzinskim pumpama naveo je prevoznike da ozbiljno razmotre mogućnost podizanja cijena svojih usluga, jer, kako kažu, trenutno rade na ivici rentabilnosti.
Nakon posljednjeg poskupljenja goriva na pumpama “Nestro petrola”, koje su najbrojnije u RS, litar eurodizela košta 2,17 KM, bezolovni benzin 2,12 KM, dok super košta 2,17 KM. Na benzinskim stanicama “Energopetrola” u FBiH, već prije petnaest dana, eurodizel je dosegao cijenu od 2,20 KM, super košta 2,17 KM, dok je za litar bezolovnog potrebno izdvojiti 2,12 KM.
Iz banjalučkog “Autoprevoza” kratko su najavili da će, ukoliko dođe do prelaska prosjeka cijene od 2,18 KM po litru goriva, pokrenuti inicijativu za poskupljenje usluga njihovog prevoza, a iz drugih kompanija koje se bave autobuskom djelatnošću kažu da su već od momenta kada je gorivo “doguralo” do 2,15 KM za litar počeli ozbiljno da razmatraju o opciji poskupljenja.
Dragoljub Mihajlović, direktor najveće banjalučke firme za prevoz putnika, kratko je prokomentarisao da se podizanjem cijene goriva na 2,18 KM stiču uslovi za poskupljenje prevoza, te da će detalje u vezi s ovom inicijativom najaviti danas.
Siniša Vukotić, šef saobraćaja u preduzeću za prevoz putnika “Drinatrans” iz Zvornika, objasnio je da su, iako za sada zadržavaju cijene prevozničkih usluga na istom nivou, nakon što je cijena goriva prešla vrijednost od 2,15 KM počeli analizirati uslove za poskupljenje usluga.
“Uslovi u kojima poslujemo su sve teži, tako da od početka krize bilježimo veoma evidentan pad prihoda po pređenom kilometru i smanjenje broja putnika na našim redovnim linijama”, rekao je Vukotić.
On je istakao da cijena nafte u 30-odstotnom iznosu učestvuje u izgradnji kompletne cijene prevozničke usluge i dodao da je ova kompanija cijene svojih usluga zadržala na nivou sa početka 2009. godine, kada ih je zbog pada cijena goriva smanjila za deset odsto.
Grujo Šikanić, predsjednik Sekcije banjalučkog “Ideal taksija”, podsjetio je da taksisti nisu povećali cijene usluga od najvećeg rasta cijene goriva 2008. godine.
“Naše poslovanje je ionako otežano i još od početka krize zabilježili smo 40-odstotni pad prometa, tako da vjerovatno nećemo poskupjeti ukoliko ne dođe do skoka cijene iznad tadašnjeg prosjeka, koji je iznosio 2,50 KM po litru”, rekao je Šikanić.
Vojin Mitrović, predsjednik Udruženja vlasnika benzinskih pumpi RS, objasnio je da je posljednje poskupljenje prouzrokovalo rast rafinerijskih cijena do kojeg je došlo usljed porasta cijene naftnih derivata na svjetskim berzama.
“Država ne može uraditi ništa po pitanju ograničavanja marži na naftu i naftne derivate, jer su one najniže u odnosu na sve ostale proizvode i kreću se između pet i deset odsto”, istakao je Mitrović.
On je prokomentarisao da trgovci kod nas u rastu cijena goriva nalaze opravdanje za poskupljenje životnih namirnica, te da, iako je vrijednost goriva padala, oni nikada ne umanjuju cijene koje su povisili zbog rasta cijena goriva.
Lako dižu, a teško obaraju cijene
Dragovan Petrović, sekretar Udruženja potrošača RS, kaže da rafinerije i vlasnici pumpi veoma lako posežu za dizanjem cijena goriva na pumpama kada skače cijena sirove nafte, ali ne kada ona počne i da pada.
On smatra da će cijena sigurno direktno uticati na sve koji koriste prevozničke usluge i voze vozila, ali i napomenuo da nikako ne postoji opravdanje da ponovo dođe do skoka cijena ostalih proizvoda, jer gorivo u formiranju njihove cijene koštanja učestvuje u malom udjelu.
Petrović je dodao da bi, iako je država propisala slobodno tržišno formiranje cijena, trebalo da sprovodi jači nadzor nad tim kako se cijene na pumpama usklađuju s rafinerijskim i sa cijenama nafte na svjetskim berzama.
Egipat digao cijenu nafti
Rast cijena goriva na svjetskim berzama izazvali su nemiri u Egiptu i drugim bliskoistočnim zemljama.
Cijena sirove nafte sa Bliskog istoka i sjeverne Afrike je u petak iznosila 87,39 dolara za barel, dok je brentom iz sjevernog mora trgovano po cijeni od 102,82 dolara za barel.Nezavisne novine