BANJALUKA, U toku deset mjeseci ove godine u odnosu na isti period lani prihodi od carina u BiH smanjeni su čak za 44 miliona maraka, a taj iznos sigurno je i mnogo veći s obzirom da su carinski prihodi BiH rapidno počeli da padaju od 1. jula 2008. godine.
Od tada, pa do danas carine su potpuno ukinute za 90 odsto proizvoda koji se na ovdašnje tržište uvoze iz zemalja Evropske unije.
Na ovako drastično smanjenje carinskih prihoda BiH je pristala potpisivanjem sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju sa EU.
Preciznije rečeno, u okviru tog međunarodnog pravnog akta potpisan je i njegov aneks, Privremeni sporazum o trgovini i trgovinskim pitanjima kojim je predviđeno da se od 1. januara 2009. godine potpuno ukinu ili smanje carine na uvoz 90 odsto proizvoda porijeklom iz EU.
Za preostalih deset odsto proizvoda, koje su pregovarači iz BiH stavili na listu izuzetno značajnih proizvoda za BiH, dogovoreno je da se carine na te proizvode postepeno ukidaju. Tako će, prema tom sporazumu, od 2013. godine carinske stope na sve proizvode iz Evropske unije morati da budu nula.
Proteklih dana iz Uprave za indirektno oporezivanje BiH najavili su da će od 1. januara naredne godine carine biti ukinute ili smanjene za još jednu veliku grupu različitih proizvoda. Još nije moguće izračunati bez koliko novaca će ostati ovdašnji budžeti tom korekcijom carinskih stopa, ali je izvjesno da će i u ovom slučaju biti riječ o milionima maraka.
Činjenica je da se BiH potpisivanjem ovih međunarodnih sporazuma morala da odrekne značajnih prihoda. Međutim, niko ovdje pouzdano ne zna gdje završava taj novac.
Logično bi bilo da od toga korist imaju svi. Proizvođači – jer dobijaju jeftinije sirovine i repromaterijale i tako postaju konkurentniji na tržištu, tako da mogu da ponude niže cijene svojih proizvoda. I krajnji potrošači bi trebalo da budu zadovoljni jer bi kupovali jeftinije.
Nažalost, i u ovom slučaju teorija i praksa u potpunoj su suprotnosti. Već sada je izvjesno da ni od januarskog pojeftinjenja proizvoda porijeklom iz EU, na koje će od 1. januara biti ukinuta ili smanjena carina, neće biti ništa.
Uostalom, već smo navikli da uvoznici i trgovci u BiH brzo i lako povećavaju cijene, a veoma teško i rijetko se odlučuju na njihovo smanjivanje. Dosadašnja iskustva poslije ukidanja ili smanjenja carinskih tarifa za mnoge proizvode uvezene iz Evropske unije to nedvosmisleno potvrđuju.
Potrošači u Republici Srpskoj ne pamte neko značajnije pojeftinjenje proizvoda za koje je ukinuta ili smanjena carina. U udruženjima potrošača kažu da se ničemu boljem ne nadaju ni u narednom periodu. Zbog toga je skoro sasvim izvjesno da će i od predstojećeg januarskog korigovanja carinskih tarifa za proizvode iz EU najveću korist imati uvoznici i trgovci. Potvrđuju to i u Udruženju ekonomista Republike Srpske.
“Smanjenjem, odnosno ukidanjem carina država ostaje bez određenih prihoda, a uvoznici i trgovci – ukoliko nemaju konkurencije – zadržavaju za sebe svu razliku u cijeni. Monopolski položaj nekih uvoznika omogućava im da cijene zadrže na nivou koji njima odgovara. Ako je konkurencija veća, sigurno će natjerati uvoznike da smanje i maloprodajne cijene tih proizvoda.
U uslovima slobodnog tržišta i slobodnog formiranja cijena konkurencija je očigledno jedini regulator. Država trenutno nema nikakve mehanizme da zaštiti potrošače i da natjera trgovce i uvoznike da smanje maloprodajne cijene”, kaže za Srnu Goran Račić, predsjednik Skupštine udruženja ekonomista Republike Srpske.
Sada nije ni realno očekivati da od 1. januara naredne godine u Republici Srpskoj pojeftini gorivo iako se za njegov uvoz iz EU ukida carina – kada se zna da gotovo 90 odsto ovdašnjih potreba distributeri nafte i njenih derivata ne nabavljaju u zemljama EU već u rafineriji Brod ili u zemljama u okruženju koje još nisu njene članice. Osim toga, cijene nafte na svjetskom tržištu ovih dana bilježe blagi rast.
Nije realno da od Nove godine ovdje pojeftine ni polovni automobili porijeklom iz EU iako se carina na njihov uvoz smanjuje sa devet na šest odsto – kada je više nego jasno da stanovnici BiH jedva čekaju da im se dozvoli uvoz automobila starijih od sedam godina.
Međutim, nema nikakvog opravdanja da ne pojeftine mnogi drugi proizvodi – makar za procenat umanjenja carinskih stopa. O pojeftinjenju tih proizvoda ovdje niko ništa ne govori, pa je već sada sasvim izvjesno da će i od narednog ukidanja i smanjenja carinskih tarifa opet najveću korist imati uvoznici i trgovci. Srna
5 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
AAAA. Evo prije PET MINUTA SAM SE VRATIO SA CARINE u posti 2 u BL. Smanjeni su prihodi ali zato dzepovi CARINIKA su se podebljali 200 PUTA.
“…kada se zna da gotovo 90 odsto ovdašnjih potreba distributeri nafte i njenih derivata ne nabavljaju u zemljama EU već u rafineriji Brod ili u zemljama u okruženju koje još nisu njene članice…”
jeste, to se zna, ali ostaje nejasno kako ta nafta iz rafinerije Brod i zemalja okruženja koje su sve redom članice CEFTA-e podliježe bilo kakvoj carini? Opšte je poznato da je među članicama CEFTA bescarinska trgovina, da je Brod u RS, otkud onda da bi bilo efekta da je uvoz iz EU, a da nismo osjetili nikakvo pojeftinjenje sa puštanjem u rad Rafinerije Brod, ali niti kada smo potpisali CEFTA sporazum? Kako je moguće da Rusi proizvode sirovu naftu, dovoze je u Brod, prerađuju i prodaju proizvode po prosjećnoj cijeni od 1.1Eura, a u Rusiji isti ti proizvodi koštaju 20-50Euro centi, da li u Rusiji država otima manje ili je prevoz toliko skup?
Kada je u pitanju ostala roba kojoj se ukidaju ili smanjuju carine od 1.januara, ista stvar i sa onih već ukinutih gotovo 90% artikala, nije problem samo kod uvoznika i trgovaca, problem je i kod proizvođača,odnosno izvoznika iz EU, već tamo se pravi nova kalkulacija i ako je tražnja velika i ako i takve cijene imaju zadovoljavajući promet, oni znaju za taj iznos u razlici carine, te u startu povećavaju cijenu proizvoda. Ista stvar je i sa vozilima, vidjećete koliko će koštati vozila sa Euro 3 motorom u Njemačkoj čim kod nas počne primjena novog Zakona. Danas je i tamo čarobna granica na 7 godina, možda ne mnogo izražena, ali osjetna, vozilo staro 8 godina je jeftinije i do 30% od onog koji se može izvesti i prodati u BIH, prije svega jer je i potražnja veća.
ovaj komentar je napisan od nekoga ko stvarno ima kliker. svaka cast!
Istina je negdje na sredini,i proizvođači u EU i uvoznici će se ugraditi po malo u taj prostor koji nastaje gubljenjem prihoda od carine(još jedan udar na sve slabije punjenje budžeta).Mislim da se od 1.januara ukidaju carine na poljoprivredne proizvode što će naše proizvode učiniti još ne konkurentnijim,i doprinijeti bržem krahu naše poljoprivrede.Sada sve više dolazi do izražaja što smo mnoge uslove za pristupanje sporazumu ispunili samo na papiru,kako reče mislim jedna gospođa iz Savjeta Evrope-nit ko brže donoso propise od BiH,nit ih ko bolje ignoriše u praksi.
Svjedoci smo, da Drzava, kakva je takva je, nezeli stititi potrosace ali stiti svoju kesu i uvoznicki lobi. Nedostatak planiranih prihoda od carina dvostruko nadoknadjuje akcizom na alkohol, gorivo i duvan a tako ce i nastavati. Zna se kome nesme da pofali. Ima se, moze se, pa do propasti.