BEOGRAD, Izgradnja Beogradskog željezničkog čvora, jednog od najvažnijih sistema u željezničkoj mreži Srbije, mogla bi da bude nastavljena s proljeća.
Tada se, naime, očekuje početak realizacije projekata iz nedavno dogovorenog „ruskog kredita”.
Svih 800 miliona dolara, koliko su istočni partneri spremni da ulože u Srbiju, biće namjenjeno razvoju željeznice, a uz „Beogradski željeznički čvor”, prioritetni projekti su izgradnja pruge Valjevo – Loznica i modernizacija trase Beograd – Bar.
Milutin Milošević, direktor „Beogradskog željezničkog čvora”, kaže da će prvenstvo na listi prioriteta unutar prestoničke mreže imati završetak željezničke stanice Beograd centar (Prokop), izgradnja drugog kolosjeka prema Pančevu i zidanje tehničko-putničke stanice Zemun.
“U razgovorima sa ruskom stranom odlučeno je da ova tri projekta budu prioritetno kandidovana za sredstva iz kredita. Načelno je dogovoreno da mi do 1. aprila dostavimo projektnu dokumentaciju, a partner će se izjasniti o modelima i načinu finansiranja”, rekao je Milošević.
Ruski aranžman bi dakle mogao da stavi tačku na projekat započet 1977. godine. Procjena je da bi za osposobljavanje Prokopa bilo potrebno 145 miliona dolara.
“Tim novcem mogli bi da se završe nedostajući koloseci, izgradi stanična zgrada i objekat poveže sa autoputem. U tu sumu ne ulazi izgradnja poslovnog centra na gornjoj ploči stanice, već samo ono što je neophodno da bi Prokop proradio u osnovnoj namjeni”, kaže on i dodaje da je građevinski, to lako izvodljiv posao koji ne bi trebalo da traje duže od dvije do dvije i po godine.
On je podsjetio da su Željeznice iz sredstava grada Beograda nedavno adaptirale kolosjeke pet i šest, odnosno izgradile levi banatski kolosjek kojim garniture „BG voza” saobraćaju od Prokopa do stanice Vukov spomenik.
Pred Ruse će biti iznijet i projekat tehničko-putničke stanice Zemun, koja je u suštini tehnološki dio stanice Beograd centar, namjenjen za održavanje elektromotornih garnitura. Drugi kolosjek za Pančevo, preko Pančevačkog mosta na kom već postoji ostavljen prostor za šine po sredini, omogućio bi dvosmjerni saobraćaj do ovog grada čiji stanovnici u najvećoj mjeri koriste lokalne vozove.
“Na teritoriji ‘Beogradskog čvora’ ima investicionog posla za oko 500 miliona evra, a osim ovih projekata, tu su i drugi objekti neophodni za kompletiranje mreže”, kaže on.
Milošević dodaje da bi “izgradnja robno-transportnog centra, odnosno kontejnerskog terminala u Makišu, omogućila da Beograd dobije sistem koji bi kombinovao vozove, brodove i kamione za prevoz robe širom zemlje i Evrope, a na ovaj projekat nadovezuje se izgradnja obilazne pruge Beli Potok – Vinča – Pančevo”.
“Ta pruga omogućila bi da opasne materije ne prolaze kroz centar grada, ali je njena izgradnja povezana sa projektom trećeg mosta na Dunavu – kod Vinče. Za potrebe gradskog i prigradskog saobraćaja potrebno je očuvati prugu oko Kalemegdana i produžiti je krakom prema Karaburmi. Sve su to investicije koje treba uklopiti, ali je pitanje šta, pored ove tri prioritetne, može da stane u ‘ruski kredit'”, objašnjava Milošević. Politika