BEOGRAD, Ukoliko se dinamika radova na Koridoru 10 znatno ne ubrza, ovaj kapitalni projekat neće biti završen prije 2013, što je godinu dana kasnije od zacrtanog roka.
Trenutno, ostalo je da se završi još oko 270 kilometara autoputa, tunela i mostova, a na 170 kilometara nije urađena čak ni eksproprijacija.
U proteklih godinu i po izgrađeno je nešto više od 40 kilometara Koridora 10, a najviše problema ima na obilaznici oko Subotice, koja se finansira iz državnog budžeta. U ovoj godini započeti su radovi na 110 kilometara.
Problematični dio kod Subotice radi domaći konzorcijum – PZP Beograd, Putevi Užice, Borovica i Planum. U firmi „Koridor 10”, koja nadgleda radove, potvrđuju da radovi kasne i navode da su naredili izvođačima da požure.
“Opšti zaključak je da su radovi usporeni u odnosu na plan. Tome su doprinjeli tehnički razlozi. Radovi su počeli mjesec dana kasnije u odnosu na ostale dionice sjevernog kraka Koridora 10, odnosno mjesec dana nakon potpisivanja ugovora. Postoji i problem sa izmještanjem visokonaponskog dalekovoda, prilagođavanjem glavnog projekta faznoj izgradnji i usaglašavanjem projekata. ‘Koridor 10’ izdao je nalog izvođačima radova da preduzmu sve dodatne mjere kako bi se nadoknadili dosadašnji zaostaci”, kažu u ovoj firmi i naglašavaju da se niko iz konzorcijuma nije obratio „Koridoru 10” sa zahtjevom za produženje ugovorenog roka.
U grupaciji Nibens, kojoj pripada PZP Beograd, nismo uspjeli da dobijemo nikakav odgovor zbog čega se kasni, a u Putevima Užice su nam naveli da oni nisu zaduženi za obilaznicu, već za dionicu od Horgoša do Subotice, gdje nema zastoja.
Ministar Milutin Mrkonjić ranije je najavio da će obilaznica oko Subotice biti završena do kraja godine, ali po sadašnjoj dinamici to će se desiti tek tokom 2011. Jedan od problema je što nije izmješten međunarodni dalekovod, preko kojeg se strujom snabdijevaju i okolne države. Ovaj dalekovod može da se izmješta jednom godišnje, a posljednji termin bio je u novembru, i pošto nije iskorišćen, u Elektromreži Srbije kažu da će morati da se čeka naredna godina.
U Putevima Srbije kažu da su radovi na ovom dijelu počeli prije nego što je završena eksproprijacija, zbog čega postoji dodatni problem. “Normalno je da svaki vlasnik imovine koja nije eksproprijatisana može da spriječi izvođenje radova”, kaže Goran Tomić, direktor sektora za pravne, kadrovske i opšte poslove Puteva Srbije.
Od preduzeća „Koridor 10” dobili smo spisak dionica koje nisu završene. Prema tom spisku, nedostaje još 270 kilometara autoputa, tunela i mostova. Na nekim dionicama još nije urađen ni glavni projekat, a na 170 kilometara puta nije završena eksproprijacija.
Ministar Milutin Mrkonjić najavio je da će Koridor 10 biti završen u maju 2012. godine, kao i da će obilaznica oko Subotice biti završena do kraja ove godine. Iako je sasvim jasno da obilaznica neće biti završena, u Ministarstvu infrastrukture tvrde da radovi na koridoru ne kasne.
“Radovi ne kasne. Koridor 10 biće izgrađen u predviđenom roku”, kratko su nam odgovorili.
Tadić: Nedopustivo kašnjenje
O kašnjenju radova prije neki dan je govorio i predsjednik Srbije Boris Tadić. On je kritikovao izgovore koji se koriste zbog kašnjenja Koridora 10. “Mnogo više učinka trebalo je da bude u infrastrukturi i ne pomažu objašnjenja da su kasnili projekti, jer je očigledno da neće biti izgrađeni pravci na sjevernom kraku Koridora 10”, rekao je Tadić.
Sekretar za građevinu PKS Goran Rodić kaže da bi domaće firme mogle da završe ove radove kada ne bi bilo problema oko nezavršenih planova i eksproprijacije. “Ne može posao da započne i da se u hodu završavaju ozbiljne stvari. Mi kao esnaf govorimo da u državi moraju da se licenciraju firme i da se vidi ko je za šta sposoban da radi. Ne može baš svako da radi, već samo ljudi koji znaju posao”, kritičan je Rodić. Press