BEOGRAD, Narodna banka Srbije, u ovoj godini nije novčano kaznila ni jednu banku zbog neprikazivanja efektivne kamatne stope, iako je više od 400 građana samo u prvih šest mjeseci uputilo žalbe na kamate i način na koji ih banke obračunavaju. Od ukupnog broja prigovora koje je stanovništvo uputilo Centru za zaštitu korisnika centralne banke, 54 odsto se odnosi na rad šest banaka, pri tome na poslovanje dvije banke upućeno je 30 odsto žalbi. NBS nije nikada saopštila njihova imena.
Narodna banka Srbije je donijela propis po kome su banke u obavezi da iskazuju punu cijenu kredita kako prilikom reklamiranja,tako i kada odobravaju zajmove, kreditne kartice ili dozvoljeni minus. Otkuda onda toliko žalbi građana, a ni jedna kazna.
– Propisima NBS je regulisana obaveza banaka da svoje proizvode i usluge oglašavaju u skladu sa svojim opštim uslovima poslovanja, na jasan i razumljiv način, pri čemu to oglašavanje ne smije da sadrži netačne informacije-ističu u NBS.
– Prilikom oglašavanja banka je dužna da precizno i jasno navede troškove koje snosi klijent, odnosno visinu efektivne kamate, kao i podatke o vrsti kredita, iznosu i promjenjivosti godišnje nominalne kamate, valutu u kojoj se odobrava kredit, periodu na koji se daje i kriterijumima za indeksiranje zajma.
Građanima bi sigurno bilo lakše kada bi se konačno donio Zakon o zaštiti potrošača, koji bi štitio i korisnike finansijskih usluga.
– Tekst ovog zakona, u saradnji s Ministarstvom trgovine i usluga, biće utvrđen do kraja oktobra i spreman za javnu raspravu tokom novembra ove godine – kažu u NBS.
To znači da bi građani koji koriste kredite, imali adekvatnu zaštitu kao i građani ostalih zemalja u regionu. Do sada, odnosno od 2002. godine, kada su kreditie zaživeli u Srbiji, ni jedan korisnik bilo koje bankarske usluge, koji je smatrao da je oštećen, nije dobio na sudu. Glavni razlog je što su se banke donedavno skrivale iza odredaba ugovora koji podrazumjeva da može da mijenja uslove kredita “ u skladu sa svojom poslovnom politikom”.
Dogovor
Narodna banka Srbije u prvoj polovini godine posredovala je u 64 medijacije, odnosno sporazumnog rješavanja problema između građana i banaka. To je dva puta više u odnosu na isti period prošle godine. Novosti