SARAJEVO, Posljednji izvozni trendovi u BiH su pozitivni, ali je deficit zemlje i dalje visok, rekao je danas Endru Torburn, vođa projekta “EU ekspro dva – podrška razvoju i promociji izvoza u BiH” vrijednog 1,4 miliona evra.
Na promociji projekta u Sarajevu, Torburn je rekao da su dobre vijesti to što u BiH ima kompanija koje veoma dobro posluju i koje rastu, te da EU ovim projektom želi da omogući i drugim kompanijama da budu uspješnije.
“Glavni cilj projekta, započetog u februaru, jeste razvoj državne stratagije izvoza, kao i pomoć izvoznicima i izvoznim institucijama da budu efikasnije i bolje u svom poslu”, naglasio je Torburn.
Prema njegovim riječima, EU želi da poraste broj izvoznika u BiH tako što će kompanije biti konkurentnije, te kroz poboljšanje izvoznog okruženja koje će samo biti atraktivno za rast i razvoj postojećih i novih izvoznika.
“Takođe, željeli bismo da ovim procesom približimo državne institucije kompanijama i da kompletna komunikacija bude jednostavnija i efikasnija”, naglasio je Torburn.
Pomoćnik ministra spoljne trgovine i ekonomskih odnosa i predsjednik Izvoznog savjeta BiH Dragiša Mekić rekao je da je ovo nastavak projekta kojim Evropska komisija pruža pomoć institucijama BiH u oblasti promocije izvoza.
Prema njegovim riječima, prvi projekt koji je završen prije nešto više od godinu dana – “EU ekspro jedan”, formirao je Izvozni savjet i osnovao Agenciju za promociju izvoza Spoljnotrgovinske komore BiH.
“Drugi projekat ima u planu tri komponente – prva je izrada sveobuhvatne izvozne stretegije, druga je pomoć Agenciji za promociju izvoza koja je u STK”, istakao je Mekić.
On je naveo da je treći dio projekta jačanje institucija, prvenstveno odjeljenja u okviru Ministarstva koje će biti logistička baza za Izvozni savjet, jer Ministarstvo planira da u budućnosti Izvozni savjet preraste u savjet za konkurentnost.
Direktor Agencije za promociju izvoza Spoljnotrgovinske komore BiH Enes Ališković rekao je da Agencija ovim projektom dobija podršku i tehničko znanje kako bi proširila svoje usluge.
“Do sada smo radili promotivne usluge – sajmove, poslovne misije, međutim ovim projektom ćemo uvrstiti među svoje usluge i izvozni razvojni program”, istakao je Ališković.
Prema njegovim riječima, izvozna strategije definisaće prioritetna tržišta, te u kom smjeru da se kreće Agencija, kako bi svoju energiju i resurse trošila na ispravan način, a sve radi postizanja boljih rezulatata i uravnoteženja spoljnotrgovinskog platnog bilansa.
Projekat “EU ekspro dva – podrška razvoju i promociji izvoza u BiH” provodiće britanska konsultantska kompanija “WYG international limitid”, a njegovi korisnici su Izvozni savjet BiH, Odjeljenje za promociju izvoza u Ministarstvu spoljne trgovine i ekonomskih odnosa BiH, te Agencija za promociju izvoza Spoljnotrgovinske komore BiH.