VARŠAVA, PRAG, Poljake, i poznate po štedljivosti Čehe, zahvatila je manija grupnih kupovina na Internetu, a portali nude kupovinu robe ili usluga po apsurdno niskim cijenama.
Uslov da bi cijena bila toliko niska je da proizvod kupi dovoljan broj ljudi. Ovakva vrsta “šopinga” doživljava neviđeni bum u Srednjoj Evropi.
Prva dva poljska portala specijalizovana za te grupne “kupovine” pojavila su se prije četiri mjeseca a stručnjaci procjenjuju da su već ostvarila obrt od 2,5 miliona evra.
Ušteda tih 120.000 Poljaka koji su kupovali preko protala Grupon i 13.000 klijenata portala Gruper dostigla je oko 2,2 miliona evra.
U osnovi grupne kupovine nije ništa novo, to staro trgovačko pravilo da ako se prodaje velika količina, kupac može da računa na pozamašan rabat, a nove tehnologije i internet samo su omogućili da se takva velika grupa kupaca brzo organizuje.
Poljaci zaboravljaju i na svoj potrošački patriotizam da biraju uvijek radije lokalno, poljsko, po kojem su jedinstveni u cijeloj postkomunističkoj Evropi i ne mogu da odole popustu od 80 do 40 odsto nekada i za robu za kojom u radnji ne bi posegli.
Dodatno ih podstiče i to što su u takvom sistemu kupovine ponude ograničene na samo dan ili dva.
Još veći bum grupne kupovine doživljavaju u susjednoj Češkoj gdje potrošač ne umije da odoli popustu i rasprodajama ili bar reklami koja će ga ubjediti da kupuje nešto izuzetno povoljno.
U Češkoj grupnu kupovinu nudi već desetak internet portala na kojima se uz klasične popuste do maksimalno 80 odsto cijene robe nude i nevjerovatno primamljive ponude, recimo piva u jednom praškom restoranu za cijenu jedne flaše piva u samousluzi.
Sve namjerava da prevaziđe najmlađi takav portal u Češkoj, Zapakatel, koji sprema 500 do 1.000 kupona za picu uz 100-procentni popust.
“Interesovanje je sigurno premašilo naša očekivanja. Znali smo da su Česi osjetljivi na popuste a sada se to i potvrdilo” kazao je za Lidove novine šef portala Slevomat Tomaš Čupr.
Taj portal kao prvi je Česima ponudio grupnu kupovinu sredinom aprila, a samo tokom avgusta uspio je da učetvorostruči svoj obrt.
Preduzeća u Srednjoj Evropi, posebno manja, vide grupnu kupovinu kao sjajnu reklamu koju ne bi mogli nikada da plate i utrkuju se da ponude portalima što više robe i usluga sa popustom. Beta