BANJALUKA, Završena je obnova pruge uskog kolosijeka na dionici Višegrad – Mokra Gora, koja je na teritoriji Republike Srpske (RS) duga 18,1 kilometar, izjavio je ministar saobraćaja i veza RS Nedeljko Čubrilović.
Čubrilović je rekao da je Vlada RS na početku ovog projekta 2004. godine učestvovala sa 1,7 milion KM, a u maju ove godine za kupovinu stanične zgrade u Višegradu odobrila je još 713.400 KM. Ostatak sredstva do iznosa od 10 miliona KM, koliko košta ovaj projekat, obezbijedila su ”Željeznice RS”.
“Završetkom ovog projekta u Višegrad je ušla uska pruga. Ovaj grad je ponovo povezan željezničkom prugom sa Mokrom Gorom, kako je i predviđeno u popularnom Kremanskom proročanstvu”, rekao je Čubrilović.
Čubrilović, koji će sutra prisustvovati svečanom puštanju u saobraćaj ove pruge, rekao je da na pruzi postoji devet tunela čija ukupna dužina iznosi 1 419 metra, 12 mostova ukupne dužine od 293 metra, da ima 52 propusta, a da je izrađeno i 6 000 metara potpornih zidova.
Prema njegovim riječima, u toku 2006. godine završena je prva dionica pruge od graničnog prelaza Kotroman (kod Vardišta) do Dobruna, dužine nešto više od osam kilometara, koja je spojena na usku prugu ”Šarganska osmica”. Godine 2008. na ovoj pruzi otvoren je saobraćaj Mokra Gora – Dobrun, a poslove saobraćaja preuzela je Uprava uske pruge ”Šarganska osmica”. Od tada je uveden u saobraćaj jedan voz sedmično na ovoj relaciji.
On je istakao da su “Željeznice RS” 2006. godine u radionici Održavanja šinskih vozila Banjaluka popravile jedan uski vagon i uključile ga u putnički saobraćaj na pruzi ”Šarganska osmica”, te da je završena rekonstrukcija još jednog vagona, koji je nastao preuređenjem teretnog, a koji treba da se uđe u saobraćaj do kraja avgusta.
”U toku je rekonstrukcija i trećeg vagona koji je pripadao putničkoj garnituri dizel motornog voza. Ovaj voz je u vrijeme Kraljevine Jugoslavije saobraćao na relaciji Beograd – Dubrovnik. Vagon će biti završen do kraja godine”, rekao je Čubrilović.
On je naglasio da se opština Višegrad uključila u realizaciju ovog projekta od početka jer je prepoznala priliku za razvoj turizma i mogućnost proširenja turističkih sadržaja.
Područje Višegrada poznato je po banji ”Vilina vlas”, raspolaže sa lovištem ”Panos”, tu protiče rijeka Drina, a u blizini je i manastir Dobrun, te termalna izvorišta i druge kulturne i istorijske znamenitosti.
Opština Višegrad od izgradnje uskotračne pruge očekuje otvaranje novih radnih mjesta, te povećanje zaposlenosti. Zbog toga je učestvovala u finansiranju ovog projekta i izdvojila 473.589 KM.
Ova sredstva su korištena za izgradnju dijela puta Rodić brdo – Glogova, izgradnju armirano betonskog mosta preko rijeke Rzav u blizini mjesta Glogova i rekonstrukciju puta Rodić brdo – Nadvodenica, te izgradnju kanalizacije u naselju Šegane.
Uska pruga Vardište – Dobrun izgrađena je i puštena u saobraćaj 1. avgusta 1906. godine i funkcionisala je sve do 1. avgusta 1978. godine, kada je ukinuta, jer je tada u bivšoj SFRJ napušten program željezničkog saobraćaja na uskim prugama.
Maksimalna brzina putovanja bila je do 30 kilometara na čas . Srna